Re: Net begonnen als postbezorger

11
voor ik enkele vragen van je beantwoord..
1: werkzaam bij postnl en sandd... ook door sandd toegestaan?

2:ben je in loondienst bij sandd ? dan is dat heel bijzonder
vanwege het zgn concurrentiebeding.

ben je ovo-er..? is de belemmering er mischien niet.

om op jouw vraag terug te komen..
Wat is ovo? Een Overeenkomst van Opdracht.
sandd heeft een opdracht voor je, namelijk post bezorgen en sorteren en jij wil die uitvoeren.

Re: Net begonnen als postbezorger

12
Ah, thanks. Ben dus idd een OVO'er ;)

Op contractbasis werken lijkt me ongunstig, maar heb deze week nog 'ns geinformeerd wat het voor mij betekent als ik overstap. Heb de afgelopen 2 jaar weinig of geen belasting betaald over mn Sandd inkomsten. Met een CAO contract ontkom ik daar niet aan en dan blijft er van 8 en halve euro te weinig over, wat mij betreft.

Heb ook nog een oud contract bij Postnl (1991), dus ben redelijk verwend wat dat betreft,

En nee, Sandd vind het zeker geen punt dat ik ook bij P werk

Re: Net begonnen als postbezorger

13
Hoi Marcellis!

Van harte welkom! Ja, als het gecombineerd mag worden in overleg, dan zet het financieel ook meer zoden aan de dijk.
Is het ook niet iets voor jou @Carla41? Of wil je liever niet op zaterdag werken?

Als er juridisch geen bezwaar is van beide kanten/bedrijven, dan zullen er wel meer mensen zijn die nu voor Sandd werken of onderaannemer en op zaterdag dan voor Postnl kunnen lopen. Als je een of twee wijken op zaterdag kunt doen, dan scheelt dat toch lekker qua financiën.

Re: Net begonnen als postbezorger

14
@slagvaardige

ja de zaterdag lijkt me wel wat. ik ben nog steeds op zoek naar de wijk in mijn buurt.
maar tot nu toe is het of te ver of onderdeel van di/do/za en ik wil graag sandd aanhouden.
vandaar mijn vraag aan Marcellis.. niet in loondienst ? , mischien is dat de ontsnappingsclausule :roll:

@Marcellis

of de belasting er nu direct afgaat of aan het eind dat maakt toch niets uit in de hoeveelheid?
ik ben wel blij met een Netto betaling. hoef ik niets meer apart te houden.

in loondienst ontvang je ook vakantiegeld, doorbetaling bij ziekte/ vakantie.

Re: Net begonnen als postbezorger

15
Ben niet in loondienst bij Sandd, dit geeft - volgens mij, maar pin me er niet op vast, ligt misschien voor jou anders -een gunstiger uitgangspositie qua belasting. Vergelijkbaar met die van een zzp'er. Nadeel is idd dat ik niks krijg bij ziekte, geen vakantieuitkering/dagen etc.

Postnl kan geen bezwaar maken, omdat er niks staat in de CAO voor zaterdagbestellers, geen concurrentiebeding. OVO of CAO maakt vervolgens niet uit.

Misschien kun je een 0-uren contract bij Postnl krijgen als zaterdagbesteller. In de praktijk kun je dan vaak werken wat je wilt, eventueel ook sorteren. Op mijn vestiging (Loswal, Amsterdam) is de bezetting in ieder geval standaard krap op zaterdag.

Re: Net begonnen als postbezorger

16
@marcellis

maar volgens mij betaal je net zoveel/ zo weinig belasting als ovo-er of in loondienst.

ok.. je bent geen postbezorger maar zaterdagbesteller. dus dat is de ontsnappingsclausule. :idea: :D
dan ontvang je ook meer dan de gemiddelde huidige zaterdagse postbezorger bij postnl (Y)

volgens je collega Newman: Wie bij PostNL in dienst is mag niet voor Sandd of een andere con
current werken.

Re: Net begonnen als postbezorger

17
marcellis73 schreef: In de eerste plaats, zaterdagbesteller bij Postnl en werken voor Sandd is dus toegestaan: de juridische afdeling van P heeft dit uitgezocht, maar kon niets vinden in de CAO dus dat konden ze me niet verbieden.
In de CAO staat er inderdaad niets over, maar wel in je contract!

Artikel 11: Concurrentiebeding:

"Het is de werknemer tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst niet toegestaan om werkzaam, behulpzaam of betrokken te zijn bij, respectievelijk adviezen te geven of enige vorm van diensten te verlenen aan, respectievelijk zelf te bedrijven, mede te drijven of te doen drijven een onderneming of instelling, welke direct of indirect concurrerend werkt voor TNT Post BV"

Bij postbezorgers staat een soortgelijke clausule: "Het is werknemer niet toegestaan nevenbezigheden te verrichten die concurrerend zijn voor het bedrijf van de werkgever."

Het verbaast me dat onze juridische afdeling dat niet heeft kunnen vinden, zogenaamd. Je had zeker een stagiair aan de lijn!

Re: Net begonnen als postbezorger

18
@Newman

met alle respect Newman,, maar jij hebt toch geen inzage in het contract van Marcellis !?
je laat je nogal laatdunkend uit over een mogelijke stagiair van "onze juridische afdeling". :idea:
- mischien is het contract van een zaterdagbesteller wel één zonder de gewraakte clausule?

Re: Net begonnen als postbezorger

19
Carla41 schreef:@Newman

met alle respect Newman,, maar jij hebt toch geen inzage in het contract van Marcellis !?
je laat je nogal laatdunkend uit over een mogelijke stagiair van "onze juridische afdeling". :idea:
- mischien is het contract van een zaterdagbesteller wel één zonder de gewraakte clausule?
Marcellis zegt nergens iets over zijn contract, enkel dat het niet in de CAO staat. Dat klopt, het staat niet in de CAO, maar het staat wel in de contracten. Die contracten zijn geen maatwerk, het zijn gewoon sjablonen, dus bij iedereen zijn dergelijke voorwaarden hetzelfde (behalve zaken als aantal uren, looptijd van het contract, etc).

Hoe hij het nu verwoordt komt het over alsof de juridische afdeling heeft gezegd dat het niet verboden is om voor de concurrent te werken, omdat dit niet in de CAO staat. Als ze dat echt zo gezegd hebben, dan is dat een dermate kapitale fout dat ik me niet kan voorstellen dat een ervaren bedrijfsjurist die zou maken.

Ik heb diverse functies gehad bij PostNL, naast postbezorger ook zaterdagbesteller en zelfs gedurende 3 jaar deeltijdpostbode. Dus ik weet precies wat er in welke contracten staat.

Nu zou het zo kunnen zijn dat, toen Marcellis in 1991 begon bij de PTT, het concurrentiebeding nog niet van toepassing was, omdat we toen in feite nog geen concurrenten hadden, maar dat lijkt me sterk. Toen ik bij de PTT kwam werken eind jaren '90 moest ik zelfs mijn folderwijk opzeggen omdat ze dat als concurrentie zagen.

Maar waar het om gaat is dat Marcellis beweert dat je als zaterdagbesteller bij PostNL gewoon bij Sandd mag gaan werken, dat is dus pertinent onjuist. Het zou hooguit kunnen dat het in zijn specifieke geval niet verboden is omdat het theoretisch mogelijk is dat men 22 jaar geleden nog geen concurrentiebeding in het contract zette, maar in elk geval staat het er sinds 1998 (zo lang werk ik er) wel in. Dus als hoofdregel mag je aannemen dat zaterdagbestellers bij PostNL (en postbezorgers, en postbodes) niet voor de concurrent mogen werken.
cron