Net begonnen als postbezorger

1
Hallo,

ik ben net begonnen als postbezorger bij Sandd.
Ik heb eerder wel ongeadresseerd drukwerk bezorgd, waarvoor je weinig hoefde te sorteren. Dat moest ik dus echt even bestuderen.
Nou las ik het advies van Sandd om op een tafel te sorteren, maar de mijne is daarvoor niet zo geschikt.
Wel heb ik een lege boekenkast met 5 planken, dus nu sorteer ik verticaal en dat gaat eigenlijk lekker.
Ik heb een wijk in Amsterdam waarvan Sandd een kaartje meegaf, maar daarop staan gek genoeg bijna geen straatnamen, wel huisnummers. Ik gebruik nu een screendump van http://www.opdekaart.amsterdam.nl/ waarop ik een gedetailleerde fiets/looproute kan uitstippelen.
Al met al is het een leuk wijkje met een mix van woningen en bedrijven.

Ik heb al veel aan het lezen van het forum gehad. Allemaal reuze bedankt voor alle tips!
"RedSquirrel".

Re: Net begonnen als postbezorger

2
@RedSquirrel

Welkom op het forum (Y)
heb je naast de plattegrond geen straatnamenlijst gehad? wat raar.
of heb je maar enkele straten?

hangt van de hoeveelheid post af of je het op een tafel kan doen.
ik doe de enveloppe post op de tafel en de grotere post op de grond.

Re: Net begonnen als postbezorger

3
Mijn tafel is ook niet geschikt voor het sorteren van post ik haal de kussens van de bank en dan passen er 19 stapeltjes post op. Dat is precies genoeg. Een gladde tafel lijkt mij erg vertragend werken. Ik heb het één keer geprobeerd maar de oppervlakte is kleiner daar past maar één straat op en ik sorteer graag alles meteen op straat en postcode.

Re: Net begonnen als postbezorger

4
Carla41 schreef:@RedSquirrel

Welkom op het forum (Y)
heb je naast de plattegrond geen straatnamenlijst gehad? wat raar.
of heb je maar enkele straten?

hangt van de hoeveelheid post af of je het op een tafel kan doen.
ik doe de enveloppe post op de tafel en de grotere post op de grond.
Ik heb inderdaad een kleine wijk en daar zat wel een stratenlijst bij, maar op de plattegrond
kon ik niet zien welke straat waar loopt. Alle tussenstraatjes hebben geen namen op het kaartje.
Nou doe ik wel meer dingetjes in die buurt, maar dan eigenlijk precies in de andere helft van de buurt.

Re: Net begonnen als postbezorger

6
postgirl schreef:Anders Google Maps gebruiken ;)
Het allerbeste is nog gewoon zo'n ouderwetse papieren plattegrond. Google Maps zet bij veel kleine straatjes geen naam, zet ook wel eens de verkeerde naam bij straten, vermeldt straten die al jaren terug gesloopt zijn, en nieuwbouw staat er soms nog niet eens op.

Re: Net begonnen als postbezorger

7
en Routenet Routeplanner? al is die ook wel gedateerd.. ik gebruik het om te zien hoe de wijk in elkaar zit.

ik maak er dan een voor mezelf logische bezorgroute van en je kan aardig zien hoe de huisnummers lopen.
bij de 1e keer zo,n wijk in het echt check ik direct of ik alle huisnummers kan vinden.

Re: Net begonnen als postbezorger

8
Dag RS,

Niet de lekkerste tijd van het jaar om te beginnen, wat betreft weer dan.

Ben ook nieuw hier op het forum, hallo allemaal!, maar een ouwe rot in het postvak, sinds 1991 zaterdagbesteller bij postnl, toen nog PTT.

In de eerste plaats, zaterdagbesteller bij Postnl en werken voor Sandd is dus toegestaan: de juridische afdeling van P heeft dit uitgezocht, maar kon niets vinden in de CAO dus dat konden ze me niet verbieden.

Paar tips. Voor het ingooien en zetten gebruik ik twee strippen die ik aan de muur heb geschroeft en waar ik tien plankenhouders in schuif als ik aan de slag ga. Daar leg ik dan 5 plankjes op, samen met de ruimte op mn tafel daaronder heb ik dan ruim 30 plekken voor mn post. Als ik 'm zo uitgooi kan ik de post lekker snel zetten.

Bij het zetten stop ik de post tussen mn vingers. Ik probeer de post zo in te gooien, op de plankjes te leggen, dat ik nooit meer dan 10 adressen tussen mn vingers hoef te stoppen. Ik gebruik twee zware opjecten waartussen ik mn handen beweeg: Daar zet ik ook nog post tegenaan. Hoop dat je je daar iets bij voor kunt stellen.

Trouwens benieuwd waar je jouw wijkje loopt. Doe het zelf ook in Amsterdam.

Wat anders, misschien moet ik daarvoor in een ander onderwerp zijn, dan hoor ik het graag, maar zijn jullie beetje tevreden met jullie inkomen? Ik krijg per stuk betaald (OVO?) en kom dan heel aardig uit. Misschien willen jullie mij een indruk geven wat jullie werktijd is en wat de vergoeding is die daar tegenover staat.

Groet,

Marcel

Re: Net begonnen als postbezorger

9
@Marcellis73

hoi. welkom op het forum!
een Postnl-er die ook werkzaam is voor Sandd. altijd leuk om te lezen :D
toegestaan door Postnl en ook toegestaan door Sandd?

maar je weet zelf niet of je ovo-er bent bij Sandd of in loondienst?

op het forum staat voldoende info over de verdienste bij sandd of postnl.
o.a. bij de kop vergoedingen of het Sandd topic.

je werkt zelf ook voor sandd dan weet je toch hoe de vergoeding in elkaar steekt en wat de werktijden zijn :roll:

Re: Net begonnen als postbezorger

10
@carla

Ken de afkorting OVO niet. Waar staat dat voor?

Weet natuurlijk wel wat ik zelf verdien,en hoe dat precies is opgebouwd, maar weet niet hoelang anderen bezig zijn en of zo'n CAO gunstig is voor hem of haar.

Begrijp dat niet iedereen uitkomt met z'n tijd, wat ik goed begrijp, want je hebt een beetje oefening nodig, of niet dan?

Zou het wel terecht vinden als daar rekening mee gehouden wordt: lijkt me onmogelijk om direct aan de norm voor het voorbereiden (400 stuks per uur?) te voldoen als je net begonnen bent. Haal jij die 400 inmiddels? Begrijp dat je grove en fijne post apart houdt?

Snap ook niet dat Sandd, klaarblijkelijk, weinig tot niets doet aan coaching. Voorbereiden met alleen een tafel lijkt me niet toereikend. Is toch in Sandd's belang dat er prettig en niet veel trager gewerkt wordt dan nodig is...

Leuk trouwens dat je zo actief deelneemt aan dit forum. Vind dat heel nuttig, ervaringen uitwisselen..

Ben inmiddels beetje aan het rondkijken bij de verschillende onderwerpen en kom idd een en ander tegen. Zou een goeie zaak zijn, als iedereen lid zou zijn van een vakbond. Samen krijg je toch net wat meer voor elkaar, wat jij?
cron