Postservice, eerste week :-)

1
Ik ben deze week begonnen bij Postservice. Ik heb lange tijd alleen vrijwilligerswerk gedaan en dit lijkt me een redelijke start naar op termijn passend werk. Coördinator is vriendelijk en ook qua organisatie zit alles wel goed in elkaar. Wat ik wel erg jammer vind is dat de hoeveelheid werk niet helemaal in relatie lijkt te staan met de vergoeding die ik ga krijgen.

Ik heb een wijk met aan de noordzijde een rij flats waar voor zover mij bekend op de benedenverdieping gezinnen wonen en verder veel studenten, deze flats hebben geen centraal brievenbusblok en er staan redelijk wat fietsen/scooters die de boel blokkeren. Ook wonen die gezinnen en studenten op hetzelfde adres wat bij meer post nadelig is voor de vergoeding (voor alle extra post is het €0,01 ipv €0,04.

De rest van de wijk bestaat uit rijtjeshuizen waarvan ongeveer 50% een voortuintje heeft en enkel een brievenbus in de voordeur. Bij een aantal straten kan ik een rondje lopen (eerst ene kant en dan teruglopend naar de fiets de andere kant), maar dit is niet overal (en dan is het echt de fiets neerzetten steeds neerzetten).

Voor het bezorgen kan beginnen moet ik het boeltje eerst sorteren. Vandaag zijn dat 500 poststukken en heb ik daar ongeveer 2 uur over gedaan. Ik verwacht dat daar nog wel iets tijdwinst op te behalen valt maar ik verwacht dat deze hoeveelheid altijd minimaal 1,5 uur zal kosten. De methode die ik gebruik is eerst alles op straat sorteren, dan per straat twee stapels (even/oneven) en vervolgens op loopvolgorde.

Ik had na de eerste keer bezorgen al even contact gehad met coördinator. Ik heb vanaf het begin ook aangegeven het als een soort fitness te zien maar ik vind tegelijkertijd dat het wel heel weinig verdient. De vorige persoon zou de wijk een paar jaar gedaan hebben en er 3 tot 3,5 uur over doen, enkel het bezorgen. Met sorteren erbij is dat dan zo'n 5 uur (exclusief pauze) en ik schat de verdiensten op ongeveer 15 euro.

Positieve kanten vind ik: Vriendelijke coördinator en organisatorisch in orde, het zelf sorteren vind ik persoonlijk ook een leuk aspect (voorkomt ook frustratie naar je collega's). Er is tevens de vrijheid om te bezorgen tussen 8:00 en 18:00 uur en de aanlevering is een dag eerder (dus je hoeft niet te stressen met sorteren). Nadeel vind ik toch wel echt de vergoeding, prima dat er een prestatie aspect in zit (als je snel bent gaat je uurloon omhoog), maar helaas houden ze daarbij geen rekening met de opzet van de wijk.

Re: Postservice, eerste week :-)

2
Hey welkom aan boord! Ik heb ook voor Postservice gewerkt. Wel vier jaar kang. Beviel goed. Ik had ook een wijk met 50% flats en 50% reguliere huizen. Ik had dan wel flats met de brievenbussen beneden. Scheelt een hoop tijd.

Ik was ongeveer 2 tot 21/2 uur bezig met sorteren. Had 752 afgiftepunten, maar ik was per slag maar een uur en kwartier tot een anderhalf uur bezig met bezorgen. Dankzij die flats. Haha

Welk deel van Arnhem werk jij? Of werk je in een plaata buiten Arnhem? Ik geloof dat Postservice ook in Nijmegen zit tot aan Wageningen.

Veel werkplezier bij Postservice en ik hoop dat je veel van je belevenissen gaat plaatsen hier. Er is altijd plaats voor een nieuw gezicht!

Ben nu gestopt bij PS en werk nu voor Postnl. Je mag trouwens voor beide bedrijven tegelijk werken mits je de post maar ver van elkaar houdt.

Re: Postservice, eerste week :-)

3
Hoi VanDeStraat, welkom! Hier nog een PS-bezorger, al val ik alleen nog maar in. Ik ben met mijn vaste wijk gestopt omdat de verdiensten mij ook erg tegenvielen; ik kom in hetzelfde noodtempo nog niet half aan mijn PostNL-uurloon (werk voor beide). Daarnaast biedt PS geen enkele onkostenvergoeding, verzekering, niks... Soms denk ik dat ik dan liever 'echt' vrijwilligerswerk doe. Maar ik doe/deed het net als jij vooral voor de sport en omdat ik het werk leuk vind. Succes en nog veel bezorgplezier!

Re: Postservice, eerste week :-)

4
Gisteren mijn horrorwijk weer gelopen. Het is een wijk in Arnhem noord ten oosten van het centrum. Over het bezorgen dit keer 3 uurtjes gedaan, inclusief reistijd naar mijn woonlocatie (2x 10 min). Ik hoop dit op termijn terug te kunnen brengen naar 2 1/4 tot 2 1/2 uur maar veel minder zal zonder hardloopschoenen niet lukken vermoedelijk.

Vraagje nog: In de online omgeving zit een score systeem op basis van punten zoals afmeldgedrag, gebruik van de app, incidenten, BCS meting en nog wat andere punten. Ik gebruik de app niet want het lijkt er op dat de rondes (nog) niet correct worden aangeleverd. Ik had daar al contact over willen opnemen maar vraag me af of ik als bezorger iets opschiet met deze punten? Uiteraard is het leuk dat men kan nagaan of ik langs moeilijk bereikbare adressen ben geweest of anderzijds via een sloot of papiercontainer ben gelopen maar...? Verder vraag ik me af wat men onder incidenten verstaat en wat een BCS meting is?

Re: Postservice, eerste week :-)

5
Je hebt pas iets aan die punten als er veel bezorgklachten zijn (dat zijn volgens mij de incidenten), of vaak te laat of niet afmeldt. Dan gaan er namelijk punten af. Op een gegeven moment is je metertje dan niet groen meer (weet niet bij hoeveel punten, gelukkig nog niet meegemaakt) en gaat de coördinator een gesprekje met je aan: snel verbeteren of exit.
Pluspunten kun je verdienen door Sandd-kleding te dragen (die we niet eens kunnen krijgen), in te vallen voor een collega en/of de app te gebruiken. Laatste keren (na een update) kon ik mijn wijken niet starten met de app (terwijl ze eerst wel in de planning stonden). Heb daar melding van gedaan bij de coördinator en het later ook niet meer geprobeerd. Ik ga ervan uit dat ze wel wat beters te doen hebben dan mij te volgen met GPS, volgens mij werkt dat ook nog niet goed. De keren dat ik de app gebruikt heb had ik 10 meter gelopen en 2 kcal verbruikt of zo, ja ja... dat in heuvelachtig Arnhem Noord (ten noorden van het centrum).
BCS, de afkorting weet ik niet meer, maar het is een kwaliteitscontrole, op bepaalde adressen gaan ze na of de post ontvangen is, als dat naar genoegen is krijg je ook nog een bonuspunt ;-) Maar je kunt er geen cadeautjes voor kopen of zo ;-)

Re: Postservice, eerste week :-)

6
Vanmorgen een mailtje dat er een update was voor de App, deze geïnstalleerd maar onderweg naar mijn wijk een foutmelding, vermoedelijk omdat mobiel dataverkeer uit stond maar ik heb me nu thuis al via de website afgemeld. Ik vind het jammer dat ze mij en anderen niet belonen bij goede scores, ik kan het wel begrijpen want het zal mogelijk allemaal gedoe opleveren rond toegekende (min)punten. Coördinator krijgt dan telefoontjes als: "Er is onterecht (!) een incident toegekend en nu kan ik geen nieuwe fietsbel kopen met 50% korting :*( , etc."

Vandaag de wijk in ongeveer 2,5 uur gelopen, ik hoefde maar bij een straat een keer een stuk terug te fietsen door (eigen) foutsortering, wel was het aantal brievenbussen dit keer 1/6e minder. Er zat een poststuk bij wat de laatste van de straat zou zijn, ben de hoek daar nog omgelopen en aan iemand gevraagd, uiteindelijk besloten het mee terug te nemen. De huizen zijn pas een paar jaar oud en hoogstwaarschijnlijk is dit nummer vervallen bij de nieuwbouw (het is ook niet te vinden in de reeks op postcode.nl).

Betreffende GPS is het trouwens zo dat je telefoon dan signaal op moet kunnen vangen van drie of meer satellieten, heuvelachtig gebied is daarvoor een nadeel en naast bebouwing lopen ook. Ik denk dat de App met Wi-Fi locatiebepaling erbij goed zou kunnen functioneren, in buitengebied werkt GPS goed en op plaatsen met veel bebouwing zijn uiteraard juist veel Wi-Fi netwerken.

Re: Postservice, eerste week :-)

8
Werk ook in Arnhem via postservice,vanaf half dec.
Heb ook n flat die wat extra tijd kost (aanbellen,1 hoog en 2 hoog vd bussen).
De meesten post was 604 stuks maar ook vaak rond de 300,nr,s sortering kost t meeste tijd vind ik.
Verder leuk werk om te doen (naast n gezin)

Re: Postservice, eerste week :-)

9
Welkom aan boord @ Zonnetje!
Leuk om te zien al die mensen die voor PS werken.

Welk deel van Arnhem zit jij?
Ik zat in oud Zuid.

(Werk nu voor Postnl in oud zuid en op zaterdag in nieuw zuid)

Heb het een tijdje gecombineerd met voor beide werken maar dat werd toch wel wen beetje pittig en ik kreeg na vier jaar gwnoeg van het sorteren.

Verder was het werk heerlijk om te doen!
cron