Ruilen

1
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie onderling diensten/wijken mogen ruilen? Eventueel in overleg met coordinator?
Ik had daar laatst naar gevraagd maar er werd gezegd dat dat absoluut niet mogelijk was (bij Sandd). Ik had de indruk dat ik hier wel eens gelezen had dat bezorgers dat wel konden.

Op zich vind ik het heel jammer dat het niet kan. Als een collega mij zou vragen om voor bijvoorbeeld deze week een wijk van hem/haar over te nemen omdat diegene plotseling wat heeft zou ik dat prima vinden. Je zou het dan door kunnen geven aan je coordinator en als het te kort dag is om de kratten nog juist aan te leveren dan zou je dat onderling ook kunnen oplossen. Lijkt me een win/win situatie. Beide medewerkers gaan akkoord en coördinator hoeft niet op zoek te gaan naar een vervanger. Zeker als het kort dag is, want ik mag ook niet korter dan 6 weken van te voren verlof aanvragen.

Wat vinden jullie?

Re: Ruilen

2
wat het eerste betreft als cao bezorger mag je ook niet zonder meer een ander zijn wijk erbij doen
want als je regelmatig meer uren werkt dan minimaal overeen gekomen kan je na
3 maanden een beroep doen op contractuur verhoging.. en daar zit sandd niet op te wachten.

als ovo-er bepaal je toch zelf wie er jouw wijk loopt.. ( mits 16 jaar ..)? je kan toch zeggen.. hee marie loop jij deze week voor mij hier is mn sleutel..
alleen blijf jij verantwoordelijk voor als er iets mis gaat.

voor de logistieke organisatie willen ze natuurlijk niet de boel op het laatst moeten veranderen..
want als degene die jouw wijk overneemt in een heel andere wijk woont.. moet er voor de
kratten in dat busje maar net plaats zijn.. ( kan nl. een andere bus/chauffeur zijn in jouw woonplaats).
die chauffeurs worden ingezet en afgerekend op de minuut.

maar 6 weken van te voren verlof aan vragen? bedoel je dan zomervakantie .. of een dagje vrij?
dat laatste moet gewoon kunnen. max 2 weken van tevoren aanvragen als je geen vervanger hebt.
maar iedereen kan toch onverwacht een dag verhinderd zijn dat is niet altijd te plannen.

ps.. ik heb gewoon een vaste vervanger en vice versa

Re: Ruilen

3
ik heb geen vaste vervanger ik kan namelijk niemand vinden die deze dik onderbetaald postwijk van mij wil overnemen.(gelijk hebben ze)
geef zelf ruim van te voren aan wanneer ik verhindert ben om mijn wijk te lopen.
nog nooit geen problemen gehad

Re: Ruilen

6
Bedankt voor de reacties. Natuurlijk begrijp ik dat het lastig om op het laatste moment nog te moeten schuiven, maar als ik 1-2 weken van te voren vrij vraag omdat er iets is, wordt het gewoon geweigerd. Dan ben ik gewoon te laat. Die 6 weken van te voren schijnt ook te gelden voor 1 dag vrij.

Verder denk ik dat je met ruilen ook regels kunt stellen. Bijvoorbeeld dat je dan onderling ook de kratjes ruilt. Je zult dan toch ruilen met iemand bij jou in de buurt, over het algemeen. Als beide partijen daar geen problemen mee hebben snap ik niet waarom dat niet zou kunnen. (ik spreek over CAO). Tegen een collega was gezegd dat het met kwaliteit te maken had. Dat klinkt dan alsof ze de meeste bezorgers niet capabel genoeg vinden om kwaliteit in het bezorgen te leveren.
Weet je, je moet van beide kanten flexibel zijn. Ik heb nog nooit nee gezegd als ze me een dag te voren bellen om in te vallen, ook als ik niet zo veel zin had. Maar als de flexibiliteit maar van 1 kant komt, gaat de rek er wel uit....Degene die mijn wijk overneemt bij verlof is ook altijd dezelfde. En die persoon had ik een keer gevraagd om een week later een wijk van mij over te nemen. Dat wou die persoon wel, maar toen ik de coördinator belde heeft die het geweigerd. Want het was ontzettend veel werk voor de coördinator.

Wat betreft contractduur verhoging: ik werk al jaren standaard meer uren dan mijn contract. Ik geloof nooit dat ik het voor elkaar ga krijgen om meer uren vast in mijn contract te krijgen. Mijn minimum aantal uren is 3. Ik werk praktisch altijd minstens 5, soms tegen 6 uur per week. En dat is voor 1 wijk.

Re: Ruilen

7
Bij Sandd mag je maar 1 wijk omdat je soms veel post kan hebben en dan kan je in de problemen komen met het op tijd bezorgen.
vandaag had ik 13 kratten voor 1 wijk. als je dan drie wijken met 13 kratten zou hebben ga je het niet redden.

Maar volgens mij mag het dus niet alleen als het Sandd niet uitkomt en ze zitten in nood dan mag het ineens wel.
zo ongeveer zit het dus.

Re: Ruilen

9
Ik wil best extra wijken lopen alleen ik doe het niet omdat ik teveel tijd verlies met sorteren.
Het lopen vind ik niet erg en doe ik meestal wel redelijk binnen de norm.(in elk geval als het meer dan 30 kilo is haal ik sowieso de norm).

Maar ik had nee gezegd en was blij toe want de chauffeur stond met 13 kratten voor de deur,precies
die dag dat ze gevraagd hadden extra te werken en die 13 kratten was voor mijn eigen wijk).

Ze gaan eerst maar een een normale sorteertijd bedenken bij sandd. Bij van straaten is het 275 per uur dat lijkt me al meer haalbaar en dat is dan ook nog maar een paar brieven per straat wat sowieso al makelijker sorteert als 40 brieven in een straat.

Re: Ruilen

10
postbezorger schreef:Ik wil best extra wijken lopen alleen ik doe het niet omdat ik teveel tijd verlies met sorteren.
Het lopen vind ik niet erg en doe ik meestal wel redelijk binnen de norm.(in elk geval als het meer dan 30 kilo is haal ik sowieso de norm).

Maar ik had nee gezegd en was blij toe want de chauffeur stond met 13 kratten voor de deur,precies
die dag dat ze gevraagd hadden extra te werken en die 13 kratten was voor mijn eigen wijk).

Ze gaan eerst maar een een normale sorteertijd bedenken bij sandd. Bij van straaten is het 275 per uur dat lijkt me al meer haalbaar en dat is dan ook nog maar een paar brieven per straat wat sowieso al makelijker sorteert als 40 brieven in een straat.
ik loop ook geen extra wijken meer voorheen liep ik ook post voor Sandd via Mail factory kreeg daar 8 euro per invalwijk extra.
bij Sandd waar ik nu op basis van oproep werk dus niks noppes nada extra zelfs nog een lagere wijk vergoeding als voor mijn eigen wijk.
we zijn wel een beetje gek maar nog niet helemaal koekoek.
cron