Stoppen bij Sandd

1
Gisteravond heb ik de knoop doorgehakt: ik stop bij Sandd.
De reden? Ik krijg het niet voor elkaar om het werk zo snel te doen dat ik er het minimumloon mee verdien.
Mijn wijk van 480 afgiftepunten is er één met 1 hele lange en 11 kortere straten. Bijna overal flinke voortuinen. Ook als ik weinig post heb loop ik daar minstens 1,5 uur over. Het sorteren kost me minstens drie kwartier tot een uur. Ik heb nu een half jaar voor Sandd gewerkt, dus verwachten dat ik nog sneller ga sorteren is niet reëel.

Ik heb eens stevig zitten rekenen: alle inkomsten van het afgelopen half jaar opgeteld en gedeeld door de (geschatte) werkuren. Dan kom ik niet aan het minimumloon van 8,80 euro per uur. Ik zit rond de 8,30 euro. En de laatste paar maanden is het echt bedroevend qua hoeveelheid post, en ben ik regelmatig 2,5 - 3 uur in touw voor 17 euro of zo. Bij PostNL verdien ik 9,50 per uur en daar vind ik de arbeidsvoorwaarden ook een stuk prettiger.

Dus: vandaag gebeld, uiteraard vond de teamleider het jammer, dinsdag a.s. is mijn laatste werkdag, woensdag worden kratten/fietstassen etc opgehaald.

Re: Stoppen bij Sandd

2
Was er niet eventueel een andere wijk vrij die misschien minder tijd kost?

Maar ik begrijp het wel hoor. Ik had bij Sandd/Postservice een wijk van 752 afgiftepunten. Helft was flats en helftwas reguliere huizen. Maar ik hield netto denk ik iets van 4 Euro over per uur als ik het sorteren meerekende.

Re: Stoppen bij Sandd

3
Ook ik ben gestopt bij Postservice deze week. Per ronde verdiende het ongeveer €12,50 en daar stond met gemak zo'n 4,5 uur werk tegenover (sorteren, bezorgen, retouren).

Men moet eigenlijk gewoon het minimumloon betalen (sinds 2013 ook bij OVO). Postservice geeft zelf aan van niet, maar dan krijg je een discussie of men illegaal bezig is en dat lijkt tevens het moment om te stoppen.

Jammer dat Postservice zo weinig betaald en ook nog alle wijken over een kam lijkt te scheren. Paar keer ingevallen in wijken met veel brievenbusblokken maar vreemd genoeg was de wijkvergoeding daar hoger (centenkwestie maar toch), en het stukloon hetzelfde.

Ik las op dit forum dat een paar jaar geleden het stukloon nog op 5 cent lag plus 2 cent sorteervergoeding. Gemiddeld gezien na het omrekenen van de formule lijkt daar nog ongeveer de helft van over.

Als je met dit soort werk op €5,- ofzo uitkomt hoor je mij niet klagen over een verplicht minimumloon van nog wat meer, maar als het neigt naar €2,50 tot max €3,50 ga ik me bijna zorgen maken of er na aftrek van de onkosten onder de streep nog een positieve balans over blijft.

Re: Stoppen bij Sandd

4
Kan het me voorstellen. Mijn netto uurloon bij Postservice kwam/komt ook meestal rond de 4 euro. Toch blijf ik af en toe invallen; die paar tientjes die vóór mijn PostNL-salaris komen zijn altijd meegenomen en welkom ;-).

Het verbaast me niet dat er zoveel verloop is. Volgens mij is er een behoorlijke bezorgercrisis op het moment. Ik werd deze week gebeld hoeveel invalwijken ik er nog bij wilde doen; en roep maar wat nummers :-) (mijn eigen coördinator was ziek). Zo kwam ik gisteren aan een pittig dagje van 9 bezorguren, alles bij elkaar. Lachen, want de depotdeur bij PostNL was in elkaar gestort <knip even in het verhaal> , TC kwam de post even thuis brengen. Hele huis vol Sanddpost en ik moest nog snel van tas en jas wisselen... "ja, mijn zus - die bij PostNL werkt - komt er zo aan." :-) Nou ja, hij weet het wel hoor, dat ik ook voor de concurrent werk (alleen niet dat ik na gestopt te zijn weer begonnen ben).

Maar om een lang verhaal nog langer te maken: ze gaan het vanzelf wel merken, dat er niet tegen de vergoeding op te concurreren is. Klaag je bij de één over smartphone- en fietsvergoeding, bij de ander is het nul komma nul, geen verzekering, niks. En de helft van het loon.

Re: Stoppen bij Sandd

5
Heb er ook lange tijd over nagedacht om te gaan stoppen bij Sandd vanwege de lage beloning die we ontvangen. Laatst nog met mijn coördinator gebeld over de sorteringsnorm dat die niet haalbaar is, maar daar had hij een heel andere mening over, er zijn er heel veel die dat wel halen zei hij. Nou ja dan hoef ik daar niet meer over verder te praten, want dat schiet niet echt op. Mijn buitenroute is ook niet echt makkelijk, veel binnenwegen die met nat weer ook niet echt makkelijk te fietsen zijn. Dus ik kom elke bezorgdag toch wel ongeveer 20 minuten te kort. Maar ik heb de knoop doorgehakt en tegen mezelf gezegd ik ga gewoon door ik ben lekker buiten ben in beweging hoef niet naar de sportschool :-)) en krijg er nog een beetje geld voor.

Re: Stoppen bij Sandd

6
Ik zag gisteren ook weer een nieuwe voor Postservice in mijn Postnl-wijk. Ook hier in Zuid verloop. Mijn vroegere Postservice wijk heeft na mij ook al twee nieuwe bezorgers gezien. Ik heb het vier jaar volgehouden, maar ik baalde er ook van dat Postservice ons buiten alle Sandd extraatjes hield.
Geen Kerstpakket. Geen bonus. Helemaal niets. Ik hield er qua verdiensten ongeveer 100 tot 125 Euro per maand aan over. Terwijl ik bij Postnl maanden heb dat ik tegen de 600 Euro zit. En dan is de belasting eraf.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik buiten mijn eigen, vaste wijken (2 op piekdagen en 3 op daldagen) vaak inval. Elke week wel een keer.

Sandd zou ik er niet meer bij kunnen en willen doen.

Maar wat uitbuiten betreft, staat Postservice wel op nummer 1. Ook al had ik een leuke en gemakkelijke wijk, aardige coordinator en die 100 Euro was mooi meegenomen. Het was jammer dat je altijd buiten de extraatjes viel. Zelfa geen bedankje na Postcodeloterij (Sandd kreeg die wel) geen chocoladeletter. Niets.. noppes.. nada

Re: Stoppen bij Sandd

7
@slagvaardige
dat jij niet meer voor postservice wil werken nu je weer voor postnl werkt vind ik wel logisch.
je verdient gewoon meer.
maar, je verhalen lezend over het wel en wee bij postnl :mrgreen: geeft toch ook aan dat ook daar er behoorlijk wordt gerommeld met de tijden.
wel fijn dat je nog steeds meerdere wijken kan lopen en regelmatig kan invallen.

bij sandd kom je onder contract mischien iets lager uit , financieel dan bij postnl voor hetzelfde aantal uren.. maar daar weegt bij mij
de "vrijheid"van thuis sorteren en de gehele dag zelf bepalen wanneer te bezorgen nog steeds boven op.
en, niet onbelangrijk, in loondienst bij sandd haal ik nog altijd het minimumloon per uur evenals bij postnl.

maar ben je bij sandd ovo-er dan wordt de situatie minder.
geen doorbetaling bij ziekte/ vakantie e.d.

werk je bij een onderaannemer , dan ben je echt slechter uit. zoals.. Van de Straat, Op de deurmat.. voor een netto loon van 4 euro of minder
dat moet je niet willen.. maar ik realiseer me ook dat er mensen blijven die dat zo nodig hebben dat ze het toch blijven doen.

Re: Stoppen bij Sandd

8
Ik heb het geluk (luxeprobleem) dat mijn postleven afwisselend om een aantal dingen draait. Is het inkomsten, dan kies ik voor PostNL, zijn het flexibele werktijden en gemak, dan kies ik voor Postservice, hoewel dat laatste steeds minder wordt (telkens gedoe met mijn sleutel, of wekenlang kratten met retouren/foutsorteringen in huis). En als het gaat om het gevoel iets nuttigs doen en/of sociale contacten, kan ik altijd nog vrijwillig de post gaan rondbrengen in een verpleegtehuis.
Dat er bezuinigd moet worden snapt iedereen. Maar als je alleen nog maar uitgeknepen wordt kan het een goed gevoel geven je posttassen aan de wilgen te hangen.

Re: Stoppen bij Sandd

9
opdedeurmat.nl schreef: hoewel dat laatste steeds minder wordt (telkens gedoe met mijn sleutel, of wekenlang kratten met retouren/foutsorteringen in huis)
En niks teveel gezegd: eerst komt een chauffeur twee wijken brengen, de derde staat niet op zijn lijst. Drie minuten later (net na opgave vermissing) komt een andere chauffeur met wijk drie. Lekker in het zonnetje aan het sorteren: blijk ik een krat post te hebben voor hetzelfde wijknummer in Arnhem-Zuid, dat gaat me iets te ver. Weer gebeld, het wordt meteen opgehaald... en goed dat ik nog even kijk: onderop in die krat zit nog wel post voor mijn wijk. Afijn, zo krijg je nog eens bezoek ;-)
cron