Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

11
Vanmiddag werd minister Kamp in Het vragenuurtje gehoord over het plan van Sandd.
Hij komt deze of volgende week met een analyse van de postmarkt voor de Tweede Kamer.

Aan het eind van het Vragenuurtje kwam nog even de eis van 80% van het personeel in dienst aan bod.
Helaas werd er niet op ingegaan, terwijl de politici toch moeten weten dat Sandd daar niet aan voldoet.

De FNV liet zondag op Twitter weten: "Hee! Sandd wil plotseling toch praten. We zullen zien.
Absolute voorwaarde: minimaal 80% echte banen, goed pensioen".


Hopelijk wordt er een nieuwe cao met de FNV afgesloten en niet met die nep-vakbond LBV.
De LBV biedt zog. keuzevrijheid, om zo meer mensen met een OvO te laten werken.
Dat is voordelig voor Sandd, maar de politiek heeft duidelijk anders beslist; nu alleen nog handhaven!

Hierbij de link: de postmarkt komt ter sprake vanaf ca 34:00.
https://www.npo.nl/nos-het-vragenuurtje ... W_03551979

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

12
Newman schreef:Ik had het eerder over de 5-daagse bezorgplicht, maar ik vergis me. Als Sandd de UPD wil gaan uitvoeren, dan moet er maar liefst ZES dagen per week worden bezorgd. Medische post (onder andere van de trombosedienst) en rouwkaarten moeten ZES dagen per week worden bezorgd, en BINNEN 24 uur! Dus dan is de tijd dat Sandd-bezorgers op maandagmiddag hun post voor dinsdag aangeleverd krijgen ook voorbij. Die post staat dan op z'n vroegst dinsdagochtend om een uur of 8 op de stoep (als de sorteerders bij Sandd bereid zijn nachtdiensten te draaien uiteraard, anders wordt het nog veel later) en zal dan DEZELFDE dag nog bezorgd moeten worden.
Hoe ze dat willen redden is een vraag. Nu redden ze de normale vakantietijd al bijna niet alle vacatures rond te krijgen. Mijn vaste chauffeur was op vakantie en kreeg toen alle 3 de keren de post pas tussen half zeven en 7 uur normaal dus om half vijf en drukke vrijdagen uiterlijk 5 uur. Loop nu 2 vaste wijken maar als de post pas op de dag zelf komt ga ik dat niet redden met sorteren erbij zelfs als deze om 8 uur bij me op de stoep staat. Wil trouwens ook geen 5 dagen bezorgen ook, Laat staan op zes dagen want daar zal het wel op uitdraaien. Laat ze eerst maar de normuren bijstellen want die kloppen echt niet. Daarnaast ook een fietsvergoeding en pensioenopbouw.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

13
Carla41 schreef:dit bericht kunnen we toch niet serieus nemen.
nou het is de CEO van Sandd die het zegt.. als we die niet serieus kunnen nemen, wie dan wel?
schorre kikker schreef:Wil trouwens ook geen 5 dagen bezorgen ook, Laat staan op zes dagen want daar zal het wel op uitdraaien. Laat ze eerst maar de normuren bijstellen want die kloppen echt niet. Daarnaast ook een fietsvergoeding en pensioenopbouw.
Inderdaad, als we het 5 (of meer) dagen per week bezorgen wordt, ben ik weg bij Sandd. Succes met het vinden van bezorgers, Sandd!

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

14
@schorre kikker @ bucky

pensioenopbouw.
wat verwachten jullie nu als je gemiddeld 6 uur in de week werkt van pensioenopbouw?
zal ik je uit de droom helpen?
zelfs met een contract van 9 uur bouw je na 23 maanden... max 80 euro per jaar BRUTO OP. DAT IS NOG GEEN 6 EURO BRUTO PER MAAND
dus wil je serieus iets aan je pensioengat gaan doen, dan helpt een baantje van minder dan 10 uur per week daar niet aan mee.


.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

15
Carla41 schreef:@schorre kikker @ bucky

pensioenopbouw.
wat verwachten jullie nu als je gemiddeld 6 uur in de week werkt van pensioenopbouw?
zal ik je uit de droom helpen?
zelfs met een contract van 9 uur bouw je na 23 maanden... max 80 euro per jaar BRUTO OP. DAT IS NOG GEEN 6 EURO BRUTO PER MAAND
dus wil je serieus iets aan je pensioengat gaan doen, dan helpt een baantje van minder dan 10 uur per week daar niet aan mee.


.
Pensioenopbouw is niet het belangrijkste weet dat die bijna te verwaarlozen is. Hoewel ik met 2 wijken toch vaak aan normuren aan zo'n 10 uur per week zit. De reiskostenvergoeding is de belangrijkste post, Beide wijken totaal toch zo ongeveer 30 km per keer. Als daar nou de belastingvrije vegoeding van € 0.19 per kilometer eens over vergoed zou worden is dat toch € 5,70 per keer zou toch € 45,60 (uitgaande van 8 x) per maand opleveren. Bovendien belastingvrij. Beter dan deze kilometers aftrekken van de belastingaangifte dit levert maar zo'n 42% van dit bedrag op.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

17
opdedeurmat.nl schreef:Draaien ze in het rood of in het groen, op de postmarkt is altijd wat te doen:

http://www.nu.nl/economie/4827918/post- ... zorgd.html
Dat "straks" zou nog wel eens tegen kunnen vallen. In het rapport staat namelijk ook dat de 5-daagse bezorgplicht omschreven staat in een Europese richtlijn, dus daar kan een komend kabinet niet zomaar aan gaan tornen. Overigens bevat het rapport ook goed nieuws voor Sandd, die nu ineens staat te popelen om ook op de markt voor consumentenpost een belangrijke speler te worden: het staat namelijk elk postbedrijf vrij om 24-uurs post te gaan bezorgen. De UPD verschaft PostNL namelijk alleen een 5-daagse bezorgPLICHT, maar geen alleenrecht. Dus Sandd hoeft helemaal niet te wachten totdat zij tot UPD-dienstverlener wordt aangewezen, ze mogen nu al 5 dagen in de week consumentenpost gaan bezorgen als ze dat willen.

In het laatste hoofdstuk van het rapport wordt nog gewag gemaakt van de wettelijke verplichting voor alle postbedrijven met een omzet van tenminste 2 miljoen per jaar om tenminste 80% van het personeel onder arbeidsovereenkomst te hebben. Helaas wordt met geen woord gerept over het feit dat Sandd dus al sinds 1 januari van dit jaar de wet overtreedt, en dat er dus al lang hoge dwangsommen opgelegd zouden moeten worden.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

18
Sandd gaat natuurlijk geen 5 dagen bezorgen. De consumentenpost die zij willen doen wordt gewoon op dinsdag en vrijdag bezorgd. Ofwel mensen kunnen hun post best op dinsdag in de brievenbus stoppen maar deze wordt pas vrijdag bezorgd.

Het scheelt Sandd ophaalrondes en ze hoeven dus maar twee keer per week de post te collecteren. Ideaal voor mensen waarbij het niet uitmaakt of de post nou donderdag of vrijdag wordt bezorgd.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

19
You'veGotMail schreef:Sandd gaat natuurlijk geen 5 dagen bezorgen. De consumentenpost die zij willen doen wordt gewoon op dinsdag en vrijdag bezorgd. Ofwel mensen kunnen hun post best op dinsdag in de brievenbus stoppen maar deze wordt pas vrijdag bezorgd.

Het scheelt Sandd ophaalrondes en ze hoeven dus maar twee keer per week de post te collecteren. Ideaal voor mensen waarbij het niet uitmaakt of de post nou donderdag of vrijdag wordt bezorgd.
Sandd geeft aan dat zij graag de UPD willen uitvoeren. Een absolute KEIHARDE vereiste voor de UPD-concessiehouder is dat deze 5 dagen per week bezorgt, en medische en rouwpost zelfs op 6 dagen. Wie dit niet wil of kan komt NIET in aanmerking om de UPD te verzorgen. Deze afspraak is vastgelegd op Europees niveau en gaat op korte termijn niet veranderen, dat geeft zelfs minister Kamp toe.

Als Sandd 2 dagen in de week consumentenpost wil gaan bezorgen, dan staat ze dat volledig vrij. Of welk aantal bezorgdagen in de week ze ook maar willen. De UPD is geen monopolie: de UPD-houder wordt vooral met plichten opgezadeld, het enige recht wat er uit voortvloeit is btw-vrijstelling voor de concessiepost. Maar elk postbedrijf kan en mag consumentenpost bezorgen, dus ik zie niet in wat Sandd nog tegenhoudt.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

20
Newman schreef:
You'veGotMail schreef:Sandd gaat natuurlijk geen 5 dagen bezorgen. De consumentenpost die zij willen doen wordt gewoon op dinsdag en vrijdag bezorgd. Ofwel mensen kunnen hun post best op dinsdag in de brievenbus stoppen maar deze wordt pas vrijdag bezorgd.

Het scheelt Sandd ophaalrondes en ze hoeven dus maar twee keer per week de post te collecteren. Ideaal voor mensen waarbij het niet uitmaakt of de post nou donderdag of vrijdag wordt bezorgd.
Sandd geeft aan dat zij graag de UPD willen uitvoeren. Een absolute KEIHARDE vereiste voor de UPD-concessiehouder is dat deze 5 dagen per week bezorgt, en medische en rouwpost zelfs op 6 dagen. Wie dit niet wil of kan komt NIET in aanmerking om de UPD te verzorgen. Deze afspraak is vastgelegd op Europees niveau en gaat op korte termijn niet veranderen, dat geeft zelfs minister Kamp toe.

Als Sandd 2 dagen in de week consumentenpost wil gaan bezorgen, dan staat ze dat volledig vrij. Of welk aantal bezorgdagen in de week ze ook maar willen. De UPD is geen monopolie: de UPD-houder wordt vooral met plichten opgezadeld, het enige recht wat er uit voortvloeit is btw-vrijstelling voor de concessiepost. Maar elk postbedrijf kan en mag consumentenpost bezorgen, dus ik zie niet in wat Sandd nog tegenhoudt.
Sandd gaat simpelweg niet meer van de 2-daagse bezorging afstappen. Het staat ze vrij om brievenbussen te plaatsen in winkels en daar eventueel postzegels te gaan verkopen.

De aankondiging van het overnemen van UPD is waarschijnlijk alleen een reclamestunt om de postmarkt voor te bereiden om het alternatief voor de huidige consumenten poststroom

Edit: Wel grappig want ik was enige tijd geleden al een nieuw onderwerp gestart met 'Sandd postzegels'
cron