Is fietsen met post woon-werkverkeer?

Ja hoor, ik vind dit geen probleem.
Totaal aantal stemmen: 3 (21%)
Nee, natuurlijk niet. Deze tijd dient gewoon betaald te worden.
Totaal aantal stemmen: 11 (79%)
Totaal aantal stemmen: 14

Afstandcompensatie

1
Uit Sandd CAO:
Afstandcompensatie
lnleiding
Indien een medewerker wordt gevraagd om naast zijn eigen vaste wijk nog post voor een andere open wijk te bezorgen, zal hiervoor een afstandcompensatie worden vergoed. De afstandcompensatie houdt in dat alleen werk-werk verkeer zal worden vergoed. Hieronder wordt verstaan de afstand die nodig is om van het woonadres naar het begin van de open wijk toe te komen. De reistijd die nodig is om van woonadres naar de vaste eigen wijk te komen en/of van woonadres naar een depot te komen wordt beschouwd als woon-werkverkeer en zal niet worden vergoed.

Berekening afstandcompensatie tussen vaste wijk en open wijk
De berekening van de afstandcompensatie wordt gerelateerd aan tijd, maar wel als extra looncomponent maandelijks aan het salaris toegevoegd. Er wordt uitgegaan van een gemiddelde fietssnelheid van 15 kilometer per uur. Het aantal minuten dat de afstand tussen beide wijken met zich meebrengt, wordt genomen als een extra vergoeding. Voor een afstand tussen de 0 en 3 kilometer wordt geen afstandcompensatie aan het salaris toegevoegd.
Dus als ik met 60 kg post moet fietsen naar mijn wijk toe, geldt dit als "woon-werkverkeer". Ik vind dit zelf echt belachelijk, maar toch ben ik benieuwd wat jullie hier nou van vinden. Vandaar deze poll.

Ook wordt er nog gemeld dat een afstand tot 3 kilometer zelfs niet eens wordt vergoed bij meerdere wijken. Terwijl 3 kilometer fietsen toch al snel een kwartier kan duren met stoplichten, slecht weer, een zware vracht etc.

Re: Afstandcompensatie

2
@bucky


correctie... als jij met 60 kg moet fietsen.. naar je vaste of extra wijk toe..
dan krijg je zoals je weet , sowieso 2 x een herlaadvergoeding bucky.


als je met minder rijdt.. hoef je niet te herladen dan is 1 x uitrijden voldoende

Re: Afstandcompensatie

5
@88CE

dat zou ook kunnen, maar bij iedere 30 kg een herlaadvergoeding ( en die krijgen we) kom je op hetzelfde uit. ;)

@bucky
geldt bij sandd de eerste brievenbus waar je bezorgd als start van je bezorgronde.
dat lijkt me normaal.

het is hetzelfde als de postnlbezorgers waar de werktijd ingaat vanaf het moment dat ze vertrekken
vanaf het depot.
Maar zij mogen mischien al schrijven vanaf het moment dat ze de tassen de eerste keer vullen!

het is dus zorgen dat je een wijk dicht bij je huis krijgt/neemt ;)
bij ieder bedrijf wordt de afstand tussen woon-werk binnen 10 km toch ook niet vergoed.

Re: Afstandcompensatie

6
slagvaardige schreef:Yep @88CE. Jullie hebben misschien af en toe iets meer post, maar wij hebben de post met meer 'gewicht' :lol: :mrgreen: :lol:
Wat ik nu ga zeggen is off topic: Ik heb het idee dat jullie per bezorger meer post hebben dan wij. Terwijl wij per jaar meer bezorgen. Onze wijken zijn naar mijn idee kleiner.

Re: Afstandcompensatie

8
postbode21 schreef: @bucky
geldt bij sandd de eerste brievenbus waar je bezorgd als start van je bezorgronde.
dat lijkt me normaal.
Naar mijn idee begint mijn werk al wanneer ik de postbundels in ga laden in mijn fietstassen. En het fietsen is echt een onderdeel van ons beroep, dus dat zou ook gewoon betaald moeten worden.. vind ik tenminste.

De herlaadvergoeding van Sandd (2,50 euro) is nogal een fooi, vind je niet? En die krijg je alleen maar als je meer dan 30 kg hebt (per wijk). Het lijkt wel alsof Sandd het altijd precies uitkient, omdat ik heel vaak net iets minder dan 30 kg heb en dan dus geen herlaadvergoeding ontvang. Een vaste herlaadvergoeding is sowieso niet eerlijk, want het gaat er toch om dat we per uur betaald worden uiteindelijk? Het stuksloon moet nu toch echt tot het verleden gaan behoren, wanneer de CAO volledig wordt ingevoerd.

Re: Afstandcompensatie

9
bucky666 schreef:Het lijkt wel alsof Sandd het altijd precies uitkient, omdat ik heel vaak net iets minder dan 30 kg heb en dan dus geen herlaadvergoeding ontvang.
Dit idee heb ik ook vaak. Dan zit er een grote order bij, en die houdt zomaar opeens op bij een willekeurig adres. En de rest komt dan de volgende keer... Toch heb ik ook wel net iets BOVEN de 30 kg gehad (bijv. 31 kg) en dat wordt wel gewoon doorberekend.

Nu we toch bezig zijn: extra handelingen ivm. foutsorteringen en retouren doen we ook gratis. Foutsorteringen tellen zelfs niet mee in het aantal poststukken.
cron