Re: Normuren voor bezorgen op wijkplanning

13
Frank V. schreef:Wie van de postbezorgers is tegen een degelijk onderzoek? Een onderzoek dat aantoont of de geleverde prestaties van de bezorgers al dan niet in overstemming zijn met de (geldelijke) waardering door de werkgever.
Ik lees zojuist op de site van het ministerie van Sociale zaken een brief aan de 2e kamer van 02 sept 2014

over dit onderwerp en ook een onderzoek wat je kan downloaden

dus onderzoek is al gebeurd ?! :roll:
en volgens de brief van de minister is de conclusie

Stukloon
Werknemers die op stukloonbasis worden betaald, moeten met de tijd die met de arbeid is gemoeid redelijkerwijs het wettelijk minimumloon kunnen verdienen. Het is echter zeer arbeidsintensief om te bepalen of de door de werkgever gehanteerde productienorm redelijk is. Zoals ik heb aangegeven in de brief van 26 november 20136 heb ik onderzoek laten uitvoeren naar de praktijk van het gebruik van stukloon. Dit onderzoek is inmiddels afgerond; het rapport van onderzoeksbureau Panteia treft u aan als bijlage bij deze brief. Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers de productienorm op arbitraire wijze vaststellen en deze ook niet toetsen. Onderbetaling kan daardoor vaak moeilijk vastgesteld en berekend worden. Vraag is dan ook hoe de handhaafbaarheid van de Wml op dit punt kan worden verbeterd, bijvoorbeeld door het verbinden van extra voorwaarden aan het gebruik van betaling op stukloonbasis (bijvoorbeeld het hebben en periodiek laten toetsen van een productienorm, instemming van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging met de norm of het bijhouden van een urenregistratie). Andere opties zijn het afschaffen van de mogelijkheid van stukloonbetaling of het beperken van stukloonbetaling tot het bovenwettelijke deel van het loon.

3. Vervolgproces
Het kabinet zal op basis van bovenstaande vragen starten met een herziening van de Wml. De Kamer wordt hierover op een daartoe geëigend moment nader geïnformeerd. Dit onderwerp raakt rechtstreeks aan het arbeidsvoorwaardelijk overleg tussen sociale partners. In overleg met sociale partners zal worden bezien hoe hun betrokkenheid hierbij zal worden vormgegeven. Streven is om eventuele wetgeving in 2015 in te dienen.



zie de volgende urls

kamerbrief :
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... jslag.html
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... jslag.html


ONDERZOEK

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... vloer.html

Re: Normuren voor bezorgen op wijkplanning

14
""Dit onderzoek is inmiddels afgerond; het rapport van onderzoeksbureau Panteia treft u aan als bijlage bij deze brief. Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers de productienorm op arbitraire wijze vaststellen en deze ook niet toetsen. Onderbetaling kan daardoor vaak moeilijk vastgesteld en berekend worden. ""

De tekst van het onderzoek laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Ook Sandd heeft de productienorm op arbitraire wijze vastgesteld. Het gevolg is dat alle postbezorgers op dit forum aangeven onder het minimum betaald te worden. Bovendien kan de postbezorger nergens terecht. Hij wordt niet gehoord door Sandd. Het is voor veel postbezorgers frustrerend dat ze nergens terecht kunnen met hun ongenoegen.

Re: Normuren voor bezorgen op wijkplanning

15
Ik ga morgen 8-9-2014 contact opnemen met de SZW om mezelf te informeren. Ik zie mogelijkheden om onderzoek te doen op korte termijn. Of de ambtelijke molens ook meewerken is natuurlijk een ander verhaal, maar daarover morgen meer.
Het is noodzakelijk voor het onderzoek dat een aantal postbezorgers zich verenigt.

Re: Normuren voor bezorgen op wijkplanning

16
Ik heb gevraagd om een onderzoek van de SZW. Als het gehonoreerd wordt, kan je, als je jezelf aansluit tot 5 jaar terug aanspraak maken op gederfde inkomsten. Als je je wil aansluiten, dat is mogelijk en kan je meevaren. Wel zal ik op gegeven moment je medewerking vragen. Dat is minder dan een half uur per week. (een kwartier per werkdag). Als niemand een onderzoek vraagt, verandert er niets. En als het onderzoek te duur is, dan doe ik het desnoods zelf. Ik vrees dat het daar ook op zal neerkomen.

Re: Normuren voor bezorgen op wijkplanning

19
Nou ben ik toch benieuwd hoeveel normuren ik voor a.s. vrijdag ga krijgen. Dan heb ik 2 wijken met in totaal 1072 poststukken en maar liefst 102 kg. Die 1072 is nog tot daar aan toe maar 102 kg? :roll: Oepsie, dat is toch best veel. Dat wordt wel bijladen. Het zal ook wel even duren voor ik klaar ben met sorteren. Donderdagavond dus maar vroeg naar bed gaan. Ik denk dat ik maar een mailtje naar Sandd stuur om te vragen of ik tijdelijk een schoudertas te leen kan krijgen. Kan ik alles niet in mijn armen kwijt dan kan ik een stapeltje in die tas doen. Het zal zeker wel een trolleyroute worden dus ik ga dadelijk maar de goede tas erop bevestigen. Nu zit er een tas van netwerkvsp (Spotta) op. Daarvoor heb ik jl. zondag de folderpakketten bezorgd. Zaterdag bezorgde ik de folders van Axender. Morgen dan de post en vrijdag ook weer. Ja, zo blijf ik wel in beweging. Kwam ik ook in mijn kratten een brief tegen dat we na de agenda's nog een extra PCL zending krijgen waar we een week over mogen doen. Dat gelukkig weer wel. Het zijn dan ook doosjes maar wat lichtere. Dacht ik na die week agenda's het eens rustig te krijgen. Mooi niet dus. Dan gelukkig maar 1 wijk. Maar wat zullen we op het eind van september een aardig salaris krijgen zeg. We lopen binnen. :lol:
Voor morgen is het niet zo gek veel. Een wijk met 1.40 en een wijk met 1.44. (normuren). Dat is 1,84 dus 2.24 (gerekend dat 1 uur 60 minuten telt en geen 84).

Re: Normuren voor bezorgen op wijkplanning

20
Die norm uren kloppen regelmatig niet. Ik val regelmatig in en ken heel veel wijken op mn duimpje. Maar soms krijg je dezelfde tijd voor 2 totaal verschillende wijken. Terwijl je de een wel kunt halen moet je bij de ander in dezelfde tijd qua oppervlakte meer dan het dubbele aan afstand afleggen. Waardeloos, heb aangegeven dat als dit niet gat veranderen ik geen extra wijken meer ga lopen.
cron