Stand van zaken CAO Sandd

1
Van de site van de BVPP:
Aan de leden werkzaam bij Sandd

Op 30 april is er een gezamenlijke ledenvergadering geweest van de vakbonden over het vastlopen van het cao-traject. We hebben ook nog van velen van jullie schriftelijke reacties gekregen. Via deze nieuwsbrief willen we je verder informeren over de stand van zaken.

Op de ledenvergadering hebben we het vastlopen van de cao-onderhandelingen besproken. We hebben verteld dat de Werkgeversvereniging Postverspreiders Nederland (WPN), hoofdzakelijk gevormd door Sandd, de oude afspraken om postverspreiders een arbeidsovereenkomst te geven, niet na willen komen. Hierdoor hebben de werkgevers de onderhandelingen op slot gezet. De vakbonden hebben zelfs nog een compromis voorgesteld dat de WPN hier langer de tijd voor zou krijgen, maar ook dit was voor de werkgevers niet bespreekbaar. Ondanks dat de werkgevers op loongebied wel enkele voorstellen hebben gedaan, vond de ledenvergadering de houding van de werkgevers behoorlijk teleurstellend. De aanwezige leden gaven aan dat ze het jammer vinden dat de WPN afspraken niet na wil komen en dat ze zich zorgen maken over het nu verder moet met de cao.

In de politiek is na de liberalisering van de postmarkt de afspraak gekomen dat 80% van de postverspreiders bij de WPN een arbeidsovereenkomst moet krijgen. Dit is belangrijk omdat je buiten vakantiegeld en –opbouw, doorbetaling bij ziekte ook ontslagbescherming krijgt, zodat je o.a. niet elk moment ontslagen kunt worden. Nu de cao is vastgelopen gaan we dan ook in gesprek met de politiek, waaronder het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het ministerie van Economische Zaken, zodat de WPN toch gehouden kan worden aan de afspraken die we samen als sociale partners hebben gemaakt. (Foto:Minister Asscher van Werkgelegenheid. Hij heeft dit dossier in portefeuille.)

Als er meer nieuws is, dan houden we iedereen op de hoogte.

Re: Stand van zaken CAO Sandd

2
vanuit Sandd zijn we in Maart en April ook geinformeerd over het overleg met de vakbonden over een nieuwe CAO.
"Het overleg is vastgelopen op het verschil van inzicht in de wijze waarop sandd de keuzevrijheid
bij de bezorger wil houden ( keuze voor arbeidsovereenkomst of ovo) daar waar de vakbonden
arbeidsovereenkomsten voor alle bezorgers nastreven. aldus Sandd.

Re: Stand van zaken CAO Sandd

3
Carla41 schreef:vanuit Sandd zijn we in Maart en April ook geinformeerd over het overleg met de vakbonden over een nieuwe CAO.
"Het overleg is vastgelopen op het verschil van inzicht in de wijze waarop sandd de keuzevrijheid
bij de bezorger wil houden ( keuze voor arbeidsovereenkomst of ovo) daar waar de vakbonden
arbeidsovereenkomsten voor alle bezorgers nastreven. aldus Sandd.
Wat ik heb begrepen is dat er destijds met oa Sandd een ingroeimodel is afgesproken, en dat op den duur 80% van de bezorgers een arbeidsovereenkomst zou moeten hebben. Sandd probeert zich hier nu onder uit te wurmen, niet echt netjes.

Re: Stand van zaken CAO Sandd

4
@Newman

Je hebt gelijk Newman .
Het had gemoeten.

wat er nu gaat gebeuren? De vakbonden gaan in gesprek met de politiek'...
dat wordt ongetwijfeld weer over het zomerreces heen getild.

dan volgt er mischien een boete, daar wordt weer een kort geding tegen aangespannen..
en voor je het weet is het 2016.

zo lang er geen nieuwe Cao is, blijft de oude toch van kracht ?

Re: Stand van zaken CAO Sandd

5
Newman schreef:
Carla41 schreef:vanuit Sandd zijn we in Maart en April ook geinformeerd over het overleg met de vakbonden over een nieuwe CAO.
"Het overleg is vastgelopen op het verschil van inzicht in de wijze waarop sandd de keuzevrijheid
bij de bezorger wil houden ( keuze voor arbeidsovereenkomst of ovo) daar waar de vakbonden
arbeidsovereenkomsten voor alle bezorgers nastreven. aldus Sandd.
Wat ik heb begrepen is dat er destijds met oa Sandd een ingroeimodel is afgesproken, en dat op den duur 80% van de bezorgers een arbeidsovereenkomst zou moeten hebben. Sandd probeert zich hier nu onder uit te wurmen, niet echt netjes.

In de cao ( artikel 13 ) staat dat bij Sandd per 30 september 2013 80% van de werkzame postverspreiders moeten werken op basis van een arbeidsovereenkomst .
Geen stijl van Sandd om dit nu weer proberen terug te draaien / niet door te zetten!

Re: Stand van zaken CAO Sandd

6
@kleermakertje

Gepensioneerden/ jongeren onder de 23 die studeren, mensen met behoud van uitkering, die komen toch niet in aanmerking voor een contract?

Kan de overheid mensen dwingen Geen ovo contract aan te gaan? niet speciaal bij sandd maar in het algemeen?

Re: Stand van zaken CAO Sandd

7
@Carla,
of de overheid mensen kan dwingen weet ik niet .... feit is dat jaren geleden Sandd de cao getekend heeft misschien hadden ze toen eens de bezorgers moeten vragen wat deze willen, stel dat er toen een meerderheid had aangegeven op ovo te willen blijven werken, had Sandd dit ook bij de cao onderhandelingen aan kunnen geven.
Maar waarom zou je niet in dienstverband willen werken? De betaling is door het vakantiegeld iets hoger, uitbetaling bij ziekte, doorbetaalde vakantiedagen maar je hebt wel een maand opzegtermijn.
Hier in het dorp lopen 2 gepensioneerde, eentje zelfs in de 70 op contractbasis. Scholieren kunnen toch ook ergens anders op contract werken, waarom zou dit bij Sandd niet kunnen?

De "vrijheid" van ovo om niet "vast te zitten" aan Sandd is betrekkelijk en werkt van twee kanten .... ik denk als je een aantal slagen weigert dat je er zo uitvliegt ;)

Maar iedereen zoals hij/ zij dat wil ....maar afspraak is afspraak denk ik ;)

Re: Stand van zaken CAO Sandd

8
Afspraak = afspraak, maar wat denk je.. ik verwacht voorlopig weinig beweging.
Er lopen zoveel cao onderhandelingen spaak op dit moment ...

het blijft toch raar dat de 80 % niet gehaald is.. zijn ze gestopt met werven na de 60 %?
is er zoveel verloop? kan ik me in deze tijd met zoveel werklozen ook niet voorstellen..

m.a.w. zijn er mensen op dit forum die graag in loondienst gaan bij sandd
maar wie de kans nooit is geboden? daar ben ik wel benieuwd naar. :idea:

( niet degenen die voor onderaannemers werken, want die hebben dispensatie tot 01-01-2016)
zorg dat je snel bij postnl binnenkomt.. wacht je een cheque van 10 euro! om een werkbroek te kopen :lol:

Re: Stand van zaken CAO Sandd

9
Carla41 schreef:
( niet degenen die voor onderaannemers werken, want die hebben dispensatie tot 01-01-2016)
zorg dat je snel bij postnl binnenkomt.. wacht je een cheque van 10 euro! om een werkbroek te kopen :lol:
En hoeveel kledingvergoeding kreeg je ook alweer bij Sandd?

Re: Stand van zaken CAO Sandd

10
"zorg dat je snel bij postnl binnenkomt.. wacht je een cheque van 10 euro! om een werkbroek te kopen.

oh newman, bovenstaand sloeg op een gesprek tussen kleermakertje en ondergetekende.
dat had ik wel even moeten verduidelijken. :idea:

Nadat de broek was wegbezuinigd voor postbezorgers.. is dankzij de inzet van de vakbond,
al is het slechts 10 euro, de broek weer terug bij Postnl.
cron