Re: Vrijwilligerswerk PCL

41
RedSquirrel schreef:
Newman schreef:
Carla41 schreef:@Redsquirrel
Slechte betaling bij Sandd is niet alleen nadelig voor de bezorgers van Sandd maar zorgt ook voor oneerlijke concurrentie met PostNL-bezorgers
Wat oneerlijk is: dat er binnen een paar maanden 17.000 postbodes moesten
afvloeien, die vervangen werden door goedkope part-time bezorgers!
Dat dit o.a. komt doordat de markt is opengebroken namens de EU, dat kun je
Sandd toch niet verwijten?

De voormalige PTT liep nogal eens achter de feiten aan.
Zo waren ze jarenlang de hoofdtransporteur van netwerkverkeer maar konden ze als
een van de laatsten internet aanbieden.

Toen bleek dat papieren post steeds minder toekomst had, hadden ze de gelegenheid moeten
aangrijpen om voor iedereen een internet-postbus te reserveren.
Ze hadden deze adressen uniek en persoonlijk kunnen maken door een zelfde systeem
toe te passen als het burger service nummer.
In plaats daarvan is het bedrijf opgesplitst in winstgevende en niet-winstgevende onderdelen.
Ook daarna moest de post nog een keer opgesplitst worden: in een winstgevend pakketbedrijf
en een tanend bedrijf dat naast de post ook huis-aan-huis bladen verspreidt. (oneerlijke
concurrentie voor de bedrijven die hier al jaren van leefden?)


------
Volgens mij zou de helft van alle bezorgers weer thuis zitten als de mensen alleen die post
zouden ontvangen waar ze echt behoefte aan hebben.
Dat de markt is opengebroken verwijt ik Sandd ook niet, en ik heb ook niets tegen concurrentie, maar wel tegen oneerlijke concurrentie. Dat PostNL nu de oude fulltime postbodes vervangt door postbezorgers (hierbij is trouwens een belangrijk deel begeleid naar nieuw werk, dan wel simpelweg met pensioen, dus het aantal gedwongen ontslagen is echt maar een fractie van die 17.000, en hoe je erbij komt dat dit binnen een paar maanden zou gebeuren is mij al helemaal een raadsel, want dit is een proces van jaren!) is simpelweg een reactie op die oneerlijke concurrentie. Onze voornaamste kosten zijn namelijk loonkosten, en een postbode van PostNL is vele malen duurder dan een bezorger van Sandd. Sterker nog: Zelfs een postbezorger van PostNL is duurder dan een postbezorger van Sandd. Vandaar mijn stelling: Slechte betaling bij Sandd is niet alleen nadelig voor de bezorgers van Sandd maar zorgt ook voor oneerlijke concurrentie met PostNL-bezorgers. Want hoe kun je als bedrijf eerlijke lonen volgens een fatsoenlijke arbeidsovereenkomst blijven uitbetalen, als je grootste concurrent veel slechtere arbeidsvoorwaarden hanteert, en in veel gevallen via schimmige constructies met onderaannemers en CAO's met onbekende bondjes nog mensen tegen stukloon laat lopen? Daar kun je op de langere termijn niet tegenop, tenzij je je eigen arbeidsvoorwaarden ook steeds verder uit gaat kleden.

Je verhaal over de voormalige PTT en het Internetverkeer klopt ook niet. Je hebt het dan over KPN, en KPN heeft niets te maken met PostNL, want de telecomtak en de posttak zijn al in 1998 (toen er nog bijna geen hond internet had) van elkaar gesplitst.

Ook je opmerking dat wij gesplitst zouden zijn in een winstgevend pakketbedrijf en een tanend postbedrijf klopt niet. Het afgesplitste deel was TNT Express, en dat is dus NIET onze pakkettak. Onze pakkettak was en is nog steeds PostNL Pakketservice, en die zijn dus NIET afgesplitst van de posttak.

Verder is het ook niet juist dat wij hah-bladen bezorgen. Wij bezorgen naast de post ook reclamefolders, en dat doen we al sinds de jaren '70. Dit is inderdaad concurrentie met andere folderverspreiders, maar volgens mij niet op een oneerlijke manier. Want die andere folderbedrijven werken al sinds jaar en dag met stukloon, en folderbezorgers zijn meestal kinderen van een jaar of 14,15. Dus die kunnen goedkoper werken dan wij, en hanteren ook lagere tarieven. Dus je zou eerder zeggen dat die folderbedrijven ons op een oneerlijke wijze beconcurreren, ipv omgekeerd.

Get your facts straight, RedSquirrel!

Re: Vrijwilligerswerk PCL

42
@Newman
ik spreek mezelf niet tegen Newman

Op het andere forum "Medewerkerstopic Postnl.. ga je wel voluit in kritische geluiden naar je werkgever.

Op dit forum doe je enthousiast mee als onderwerpen die bij Sandd of onderaannemers niet in orde zijn, worden besproken.
maar over de "misstanden/ergernissen bij Postnl houd je je HIER verdacht stil.

Je doet niet anders dan constant Postnl erbij slepen waar je als postbezorger zoveel beter af schijnt te zijn.
word je nou nooit eens moe van jezelf Newman :D
nu volgen er ongetwijfeld weer lappen en lappen tekst , maar deze laat ik ongelezen.


ik ga weer een rondje agenda,s doen Newman. :mrgreen:




En, het zal je niet verbazen, maar vandaag heb ik de balans opgemaakt.
Gelukkig is het wat de vergoeding betreft Geen Vrijwilligerswerk voor mij. Ik kom er mee uit. (Y)

Re: Vrijwilligerswerk PCL

43
Carla41 schreef:het was te verwachten Newman dat je overal serieus op ingaat :D .
toch een beetje nieuwsgierig geworden naar het overstappen naar de concurrent na je herhaalde klaagzangen over het postbezorgen bij postnl?

waar ik me vrolijk over maak, is dat je terecht actief mee doet in het afkraken van Sandd, maar dan wel een beetje
lijkt te vergeten, of wil je het verbloemen.?dat het bij Postnl bezorgen ook niet bepaald van een leien dakje gaat.

Terecht dat je misstanden benoemt hoor, maar vergeet onderhand niet je kritische geluiden over je eigen werkgever ook op dit forum te vermelden.. want het gras lijkt altijd groener aan de overkant maar wij beiden weten beter (Y)


Ik vind trouwens om toch weer terug te keren naar de topic titel.. dat de PCL rondbrengen geen vrijwilligerswerk is.
al kan de vergoeding nog steeds beter. :idea:
Sorry Carla het blijft vrijwilligerswerk. De planning ovelapt precies deze order. Houd in dat ik bijv 250 stops heb en in die stops zitten ook de agenda's. Dus loop ik twee keer dat adres en krijg maar voor 1 keer betaald. Het enigste is de herlaadvergoeding.

Re: Vrijwilligerswerk PCL

44
De belangrijkste oorzaak is toch dat er minder brieven worden verstuurd.
Postnl heeft 80% van de postmarkt in handen en is beurs genoteerd.
Aandeelhouders hebben van postnl een geldgenerator gemaakt met zo min mogelijk kosten.
Daarom zijn zelfs de pakketbezorgers niet in vaste dienst en moeten zelf de nodige investeringen doen.
Als ik in de trein zit zie ik altijd enorme kantoorgebouwen van postnl.
Daar wordt geen post gesorteerd maar wat dan wel ?
Een taktiek van een bedrijf is vaak om de verdeel en heers methode toe te passen.
Laat je medewerkers geloven dat het allemaal de schuld is van de concurrent en ze kunnen verder gaan met hun zakken vullen aan de top en hun aandeelhouders tevreden houden.
De tijd van een staatsbedrijf is helaas voorbij.
Dat Sandd bezorgers hierin meegaan valt me tegen.

Re: Vrijwilligerswerk PCL

45
Carla41 schreef:@Newman
ik spreek mezelf niet tegen Newman

Op het andere forum "Medewerkerstopic Postnl.. ga je wel voluit in kritische geluiden naar je werkgever.
Je bent blijkbaar een selectief lezer, of je geheugen speelt je parten. Ik laat mij wel degelijk kritisch uit over PostNL, ook op dit forum. Zo beklaagde ik mij hier enkele dagen terug nog over het feit dat ik steeds mijn uren in de gaten moet houden, vooral als er bijzonderheden zijn (extra bijladen, hah op een donderdag, etc) omdat mijn teamcoach zo'n chaoot is. Ook ben ik altijd zeer kritisch geweest over zaken als de kwaliteit (of het otbreken ervan) van de nieuwe werkkleding, bestellen uit 3 bundels en Georoute. Over dat laatste heb ik nog ellenlange discussies gevoerd met oa Jan272 of hoe íe ook heette.

Ik vraag me wel af hoe jij denkt te weten wat ik allemaal op Fok! post. :mrgreen:

Re: Vrijwilligerswerk PCL

46
Doro schreef:De belangrijkste oorzaak is toch dat er minder brieven worden verstuurd.
Postnl heeft 80% van de postmarkt in handen en is beurs genoteerd.
Aandeelhouders hebben van postnl een geldgenerator gemaakt met zo min mogelijk kosten.
Daarom zijn zelfs de pakketbezorgers niet in vaste dienst en moeten zelf de nodige investeringen doen.
Als ik in de trein zit zie ik altijd enorme kantoorgebouwen van postnl.
Daar wordt geen post gesorteerd maar wat dan wel ?
Een taktiek van een bedrijf is vaak om de verdeel en heers methode toe te passen.
Laat je medewerkers geloven dat het allemaal de schuld is van de concurrent en ze kunnen verder gaan met hun zakken vullen aan de top en hun aandeelhouders tevreden houden.
De tijd van een staatsbedrijf is helaas voorbij.
Dat Sandd bezorgers hierin meegaan valt me tegen.
Nergens beweer ik dat Sandd de schuld is van alles. Het enige wat ik zeg, niet meer en niet minder, is dat slechte betaling voor Sandd-bezorgers (oa die stukloon-constructies) oneerlijke concurrentie zijn voor PostNL. Dat zeg ik, niet meer en niet minder.

Wat er nu speelt kent meerdere oorzaken en schuldigen. Allereerst het feit dat de door de overheid opgelegde liberalisatie. Terwijl iedereen toen al zag dat de post minder werd, maar nee, dat moest zogenaamd van Europa. Toch vreemd dat bijv. België en Frankrijk hier nooit in zijn meegegaan, maar NL moest natuurlijk weer het braafste jongetje van de klas zijn. PostNL heeft er ook zelf schuld aan, want heeft altijd gelobby'd voor het opengooien van de Europese postmarkt, zodat wij in het buitenland konden gaan uitbreiden. Dat wij het uiteindelijk op eigen bodem zwaar te verduren zouden krijgen, terwijl de diverse buitenlanden hun postmarkt potdicht zouden houden, daar had met in de Groene Toren geen rekening mee gehouden. Verder is de overheid ook schuldig doordat er voor PostNL andere wetten gelden dan voor de concurrent, waardoor de oneerlijke concurrentie verder gestimuleerd wordt. Zo moeten we 5 dagen per week bezorgen, en een bepaald aantal brievenbussen hebben. De concurrent hoeft dit niet, sterker nog: verkeerd bezorgde of onbestelbare post van de concurrent mag via onze oranje brievenbussen geretourneerd worden, en wij zijn VERPLICHT dat te verwerken. Hetzelfde geld voor post aan postbussen. Sandd heeft geen eigen postbussen, dus moeten wij dit VERPLICHT voor hun uitsorteren in onze bussen, wat eigenlijk te gek voor woorden is. Sandd zelf heeft ook een kwalijke rol gespeeld in de huidige situatie. Altijd gejammerd dat ze geen fatsoenlijke uurlonen konden betalen, want ze waren maar een klein en jong bedrijfje, die heus niet opkonden tegen de grote reus PostNL. Krokodillentranen, maar de overheid (met de VVD voorop) vrat het op met boter en suiker. Vervolgens bleken ze wel ineens geld te hebben om Selektmail op te kopen, heel raar! De bonden vreesden een race to the bottom op arbeidsvoorwaarden, dus bedongen uiteindelijk in samenspraak met de overheid, dat ook de concurrenten stapsgewijs hun personeel in dienst moesten nemen. Dit was een harde voorwaarde voor het openstellen van het laatste stukje nog niet vrijgegeven postmarkt (brieven tot 20 gram).De overheid zou een vinger aan de pols houden, om te kijken of dit werd nageleefd. Sandd ging akkoord, maar heeft nooit de intentie gehad om de afspraken na te komen. In september 2013 zou 80% een CAO moeten hebben, maar de teller stond uiteindelijk op 50%. En nu heeft Sandd de gevestigde bonden aan de kant geschoven, en heeft snel een convenant gesloten met een volkomen obscuur bondje.

Samengevat: De huidige situatie van PostNL is veroorzaakt door 3 "schuldigen", in willekeurige volgorde zijn dit:

1) de vooruitgang, in de vorm van de digitalisering
2) de overheid
3) PostNL zelf, en met name dan aandeelhouders en directie
4) Sandd

Dat er bezorgers van Sandd in mijn verhaal meegaan, betekent alleen maar dat ik de vinger op een zere plek leg. Veel SAndd-bezorgers zien hoeveel werk ze verzetten, en welke schamele vergoeding hier tegenover staat, en merken dat zij uiteindelijk degenen zijn die de rekening moeten betalen voor de lage prijzen van Sandd.

Re: Vrijwilligerswerk PCL

47
@Sanddhapper
Aparte adresvergoeding voor de PCLA,s/Ikea,s. Ik ben Voor Sandhapper (Y)

Om het nu direct vrijwilligerswerk te gaan noemen vind ik echt niet kloppen hoor sanddhapper.
ik heb gisteren toch een aardige vergoeding behaald gezien het aantal poststukken en de kilo's.

Bij de gewone post heb je ook , hoeveel poststukken óók voor 1 adres 1 stopvergoeding.!
de overlap is al lang geleden afgeschaft.
Je hebt er tijdens het sorteren meer werk aan, maar dat wordt vergoed, met bezorgen maakt het
echt niet uit in tijd of je 1/2/5 poststukken in één brievenbus moet stoppen. Wees eerlijk :D

En nu met de agenda,s per 30 kg ( zoals gebruikelijk bij de normale post ) een herlaadvergoeding.

Maar, ook ik vind dat gezien de extra inspanning, de agenda,s zijn, door de grote hoeveelheden niet tijdens de
normale bezorgdagen weg te brengen.. er een APARTE Bon zou moeten komen.
met nogmaals de Basisvergoeding ( je stelt je huis beschikbaar, je loopt je agenda wijk en je meld je af), Sorteer,
Stops en Herlaadvergoeding.

en als je goed leest pleit ik daar al langer voor.

Re: Vrijwilligerswerk PCL

48
@Newman
het zal mijn geheugen wel zijn Newman :D
Tja je bent , voor mij, duidelijk herkenbaar op het andere forum. Geeft niets, ik lees je stukjes graag.

Tijdens het voorbereiden moet ik wel eens aan je ergernissen t.a.v. je gevulde posttassen denken hoor. :mrgreen:
Dat is het voordeel van ook postbezorger zijn.. je realiseert je des te meer hoe je een
tas onverschillig of juist plezierig kan vullen voor je collega op de straat.

En met plezier denk ik dan mee met de postbezorger, wat pakjes/ van hoog naar laag zetten e.d. betreft. :P

Re: Vrijwilligerswerk PCL

49
Het gaat er nog steeds om dat je bijv dinsdag je normale post loopt, en woensdag de agenda's. Dus je loopt TWEE dagen voor vergoeding van 1 dag. De overlapping qua poststukken is niet erg kan je in 1 keer bezorgen. Zie je het al voor je de agenda's tussen je reguliere post stoppen???

DUS BLIJFT HET BIJNA ONBETAALDE ARBEID.

Re: Vrijwilligerswerk PCL

50
Sorry dat ik het allemaal een beetje kort door de bocht samenvat, Newman.
Ik zou de hele Wikipedia moeten napluizen om te kijken hoe verschillende PTT-onderdelen
in bepaalde periodes heetten en welke kleuren ze voerden. Soms keek ik uit het raam en
zat er opeens een ander logo op het postkantoor. Het laatste logo heb ik zelf maar van
straat geraapt omdat PostNL het niet nodig vond om het bord op te ruimen dat met
een flinke storm in de richting van mijn woning was gevlogen.

De verschillende onderdelen van de voormalige PTT liepen zolang ik ze ken altijd achter
op de feiten. Oorzaak: voortgekomen uit een staatsbedrijf. Dus stampvol met voormalige
ambtenaren die nooit afgerekend werden op prestaties. (Dat was ook de echte reden
dat de NL regering af wilde van staatsbedrijven volgens mij.)

Het afvloeien van postbodes heeft in totaal misschien jaren geduurd,
maar kwam op een bepaald moment in een grote versnelling. Ik heb daar
bovenop gezeten en er nadeel van ondervonden omdat iemand die
iets belangrijks voor mij moest doen opeens van baan wisselde t.b.v. Mobility
en mij met de brokken liet zitten.

W.b. oneerlijke concurrentie: In Duitsland heeft TNT/PostNl of onder welke
naam ze daar ook destijds opereerde, op zijn falie gekregen omdat ze
onder het Duitse wettelijk minimum loon wilden betalen.
Deutsche Post was er niet blij mee maar ook de arbeiders niet.
cron