Re: FNV stuurt brandbrief naar de Tweede Kamer

12
Toch nog goed nieuws voor de bezorgers van Sandd. Door een maas in de postwet mocht Sandd bij CAO afwijken van de "80 % een arbeidsovereenkomst-eis". De postwet is inmiddels aangepast op dit punt, en vanaf 2017 MOET (!!) 80% van de bezorgers op contractbasis werkzaam zijn.

FNV blij met aanpassing Postwet

29-01-2015

De Tweede Kamer heeft een einde gemaakt aan de ontsnappingsroute van postbedrijf Sandd om geen arbeidsovereenkomsten aan te gaan met de postbezorgers van het bedrijf.

Na mislukte onderhandelingen met FNV en CNV sloot Sandd een cao met de 'vakbond' LBV, waarin het aangaan van arbeidsovereenkomsten niet verplicht was. Sandd maakte daarmee gebruik van een maas in de postwet.

In de Tweede Kamer is vandaag, donderdag 29 januari, het amendement op de Postwet van kamerleden Gesthuizen ( SP) / Vos (PvdA) aangenomen. Dit amendement op de Postwet geeft postbedrijven vanaf 1 januari 2017 niet meer de vrijheid om bij cao af te wijken van het oorspronkelijke doel: 80% arbeidsovereenkomsten voor postbezorgers.

Vakbondsbestuurder Twan van Lieshout van FNV is opgetogen. 'In de onderhandelingen met Sandd zijn we tot het uiterste gegaan om het oorspronkelijke doel overeind te houden en toch Sandd tegemoet te komen om de ingroei naar arbeidsovereenkomsten wat langzamer te laten gaan. In ons laatste bod hebben we Sandd zelfs een jaar extra de tijd gegeven tot 1 januari 2016, om het doel te bereiken. Sandd heeft vervolgens de onderhandelingen afgebroken en tegen de doelen van de wet in, een cao met een ‘gele’ vakbond afgesloten. Terecht dat de politiek zich bekocht voelt en aan die route een einde maakt.'
Postmarkt

Op de postmarkt werd jarenlang gewerkt met zogenaamde zelfstandigen die geen ontslagbescherming, doorbetaling bij ziekte, vakantiedagen en vakantiegeld kregen. Eind 2011 werd Ruud Vreeman (oud-burgemeester van Tilburg) aangesteld om de impasse op de geliberaliseerde postmarkt te doorbreken en te kijken of het socialer kon voor wat betreft arbeidsvoorwaarden. In zijn, door de Tweede Kamer onderschreven, advies van eind 2011 concludeerde Vreeman dat aan de onderkant van de arbeidsmarkt de arbeidsovereenkomst de dominante rechtsvorm dient te zijn en dat de politiek een visie daarop zou moeten ontwikkelen.
Einde schijnzelfstandigheid

Mariëtte Patijn, arbeidsvoorwaardencoördinator FNV: 'Dat postbezorgers in de toekomst werkzaam moeten zijn op basis van een arbeidsovereenkomst is een enorme opsteker in de discussie over schijnzelfstandigheid die in de politiek gaande is. We luiden al jaren de noodklok dat steeds meer volwaardige banen verdwijnen en worden vervangen door pulpbanen met behulp van schijnconstructies. De postbezorgers van Sandd waren natuurlijk geen echte zelfstandigen, maar ze hadden ook geen arbeidsovereenkomst. Deze aanpassing van de Postwet helpt onze strijd voor échte banen: banen met genoeg zekerheid en inkomen.'
En wie zich nu afvraagt wat een gele vakbond is:
Een gele bond of gele vakbond is een vakbond die is opgericht door een overheid, door een werkgever of onvoldoende onafhankelijk is van die werkgever. Door met deze schijnvakbond een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) af te sluiten en andere vakbonden uit te sluiten van de onderhandelingen, kan het recht op collectief onderhandelen, onder meer vastgelegd in art. 6 van het Europees Sociaal Handvest, feitelijk ongedaan worden gemaakt.

Re: FNV stuurt brandbrief naar de Tweede Kamer

14
Niet te vroeg juichen Newman,
het is nog lang geen 2017.. Het is nog niet door de Eerste Kamer. Die gaat wel vaker dwars liggen.
als het op 1 september 2013 niet was geregeld (80%) in vaste dienst zou de Tweede Kamer toch ingrijpen? Per 31-12-2013 100 % in vaste dienst? En het bleef stil in Den Haag.

En de Fnv juicht.. een beetje te laat. Die gaan er prat op dat ze uit zichzelf Sandd uitstel hadden willen geven
tot 1-01-2016?
hoezo een daadkrachtige vakbond :o

m.a.w. ik moet het nog zien.

Re: FNV stuurt brandbrief naar de Tweede Kamer

15
Carla41 schreef:Niet te vroeg juichen Newman,
het is nog lang geen 2017.. Het is nog niet door de Eerste Kamer. Die gaat wel vaker dwars liggen.
als het op 1 september 2013 niet was geregeld (80%) in vaste dienst zou de Tweede Kamer toch ingrijpen? Per 31-12-2013 100 % in vaste dienst? En het bleef stil in Den Haag.

En de Fnv juicht.. een beetje te laat. Die gaan er prat op dat ze uit zichzelf Sandd uitstel hadden willen geven
tot 1-01-2016?
hoezo een daadkrachtige vakbond :o

m.a.w. ik moet het nog zien.
Ach ja, als je morgen wordt overreden door een vrachtauto dan zul je er ook niets meer aan hebben. :roll:

Re: FNV stuurt brandbrief naar de Tweede Kamer

17
Carla41 schreef:Niet te vroeg juichen Newman,
het is nog lang geen 2017.. Het is nog niet door de Eerste Kamer. Die gaat wel vaker dwars liggen.
als het op 1 september 2013 niet was geregeld (80%) in vaste dienst zou de Tweede Kamer toch ingrijpen? Per 31-12-2013 100 % in vaste dienst? En het bleef stil in Den Haag.

En de Fnv juicht.. een beetje te laat. Die gaan er prat op dat ze uit zichzelf Sandd uitstel hadden willen geven
tot 1-01-2016?
hoezo een daadkrachtige vakbond :o

m.a.w. ik moet het nog zien.
En Carla, wat hebben de medewerkers van Sandd ZELF gedaan om de misstanden aan te pakken? Je kunt nu wel mopperen op de bond, maar als bijna geen een bezorger van Sandd lid is van een bond, dan wordt het wel erg moeilijk om daadkrachtig op te treden. Ik lees hier regelmatig klachten op deze site over slechte betaling door Sandd, maar hoeveel van jullie nemen contact op met de bond in zo'n geval? Zelfs jij roept vaak tegen mensen die de norm niet halen dat het wel hun eigen schuld zal zijn (teveel afleiding thuis, constant koffie drinken) en dat ze anders maar een andere baan moeten zoeken. Het zou zo een redenering van het Sandd-management kunnen zijn....

Re: FNV stuurt brandbrief naar de Tweede Kamer

18
@Newman
Of sandd-ers gebruik maken van een vakbond? geen idee.
Dat er misstanden zijn, ontken ik niet , komt bij elke werkgever voor.
bij mij thuis is geen tc die er op toeziet dat er constant wordt doorgewerkt.
ik kan dus wel vergelijken en werken op een vbl of thuis geeft een aanmerkelijk verschil.

"Het zou zo een redenering van het sandd management kunnen zijn. :?:"
nou, mischien ken jij iemand van hen persoonlijk Newman. ik niet.
ik blijf het wel grappig vinden dat jij zoveel denkt te weten over sandd
of is dat om de aandacht voor mogelijke misstanden bij Postnl te verbloemen?

Ik geef regelmatig aan wat ik NIET goed vind gaan.
Laatst gewijzigd door Carla41 op 30 jan 2015, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
cron