Re: Bonus komt eraan

61
slagvaardige schreef: Ach, heb er nu een paar contractuurtjes voor Postnl bijgekregen. Mag dat vanaf deze week gaan doen dus van de honger zal ik niet omkomen..
Huh?.. Ik dacht dat dat niet mocht van PostNL? ook nog bij een ander postbedrijf post bezorgen?

Hebben ze een uitzondering gemaakt voor jou?

Re: Bonus komt eraan

62
fredselekt schreef:Niet alleen via onderaannemers.........maar ook rechtstreeks en inclusief CAO) postbezorgers. OVO systeem is basis van de Sandd-carousel ; het liefst zou Sandd iedereen weer in deze attractie stoppen , maar wettelijk gezien mag dit niet.
Het OVO systeem , wat we zelf allemaal zo graag willen ? , is een basis voor onderbetaling.Om de politiek tevreden te stellen ,deels handig omgeleid naar een uitgeklede CAO waarbinnen eigen postbezorgers/werknemers door nevelige Normeringssystematieken, beneden wettelijk minimumloon worden uitbetaald.
Dat klopt. Een normeringssysteem bestaat niet eens bij Sandd. Bij mij hebben ze gewoon het stuksloon van vroeger genomen, die gedeeld door 8,80 euro (minimumloon) en zo de uren berekend.

Een paar voordelen van de CAO bij Sandd t.o.v. OVO zijn wel: doorbetaalde vakantiedagen, 8% vakantiegeld, doorbetaling bij ziekte (alleen bij meer dan 2 weken), en vast contract (zodat je niet zomaar ontslagen kunt worden). Maar het belangrijkste, het loon, is nog steeds onder het wettelijk minimum.

Re: Bonus komt eraan

63
bucky666 schreef:
slagvaardige schreef: Ach, heb er nu een paar contractuurtjes voor Postnl bijgekregen. Mag dat vanaf deze week gaan doen dus van de honger zal ik niet omkomen..
Huh?.. Ik dacht dat dat niet mocht van PostNL? ook nog bij een ander postbedrijf post bezorgen?

Hebben ze een uitzondering gemaakt voor jou?
Dit mocht vroeger ook niet. Sinds een jaar mag het wel. Zolang ze het bij beide bedrijven wel weten en zolang je de post van beide bedrijven gescheiden houdt. Niet samen bezorgen dus.

Ik heb veel collega's die bij beide bedrijven werken sinds het toegestaan is. Het worden er steeds meer. Zie ik hen op dinsdagochtend met de Postservice tas rondfietsen en 's middags begroeten we elkaar op het Postnl depot. -:)

Vandaag twee wijken voor Postnl gelopen. Geen hah dus lekker snel klaar.

Re: Bonus komt eraan

64
Hallo collega's die ook bij PostNL werken. Hoe bevalt het bezorgen van h.a.h. samen met de post? Went dat snel? Het is vast even wennen want bij Sandd bezorgen we immers geen folders samen met de post. Zijn die folders al ingevouwen in een setje? En hoe doe je het als er in een straat diverse stickers op de brievenbussen zitten? Moet je dan 5 of 10 setjes weer onderaan leggen en later in je tas? Ik ben daar best benieuwd naar. Je moet dan wel goed opletten want bij huizen waarvoor je geen post hebt en waar geen sticker op de deur zit moet je toch aan denken om het pad op te lopen. Wie kan zijn ervaringen eens op dit forum vermelden?

Re: Bonus komt eraan

65
Dit is het antwoord dat ik kreeg van WPN. Volgens hen is Postservice geen lid. Vreemd want ze staan wel vermeld op de site. Postservice Arnhem is onderdeel van hoofdkantoor Wageningen.


"Geachte mevrouw *****

Werknemers die werkzaam zijn bij bedrijven die lid zijn van de WPN hebben recht op de bonus. Volgens onze gegevens is Postservice Verspreiding Arnhem geen WPN lid. Als het bedrijf geen lid is van de WPN en de cao is in uw arbeidsovereenkomst niet van toepassing verklaard, dan kunt u helaas geen aanspraak maken op de bonus.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

 

Diana Loman-Lieffers

secretaresse"

Re: Bonus komt eraan

66
En het antwoord nadat ik de leden had doorgestuurd. Met andere woorden.. eigenlijk weet WPN dus zelf ook van niets. Tja..

Geachte mevrouw *****



Als Arnhem inderdaad onder de afdeling Wageningen valt, zou u wel recht hebben op de bonus.
Weet u zo voldoende?

We wensen u succes met de verdere afwikkeling.





Met vriendelijke groet,



Diana Loman-Lieffers

secretaresse""

Re: Bonus komt eraan

68
Volgens hen kun je de rechtsbijstand, juridisch adviseur of vakbond inschakelen. Echter als je de rechtsbijstandsverzekering (ik ben lid van de DAS) inschakelt, betaal je al 75 Euro aan hun hulp. Ik heb volgens de cao recht op 3% over wat ik vorig jaar verdiend heb, dus ik schiet er bij in. Sterker nog, ik moet bijleggen.
Vakbond inschakelen heeft volgens mij geen zin als je onder OVO werkt. Voor een juridisch adviseur moet je ook betalen. Misschien is wetswinkel gratis, maar het kan zijn dat ik daar ook kosten voor moet maken.

Als ik het zou doen, dan zou ik het niet meer voor mezelf moeten doen, maar voor de overige bezorgers die voor PS werken. En mijn bijbaantje sowieso kwijtraken.

Ik heb nu gevraagd of zij het bedrijf willen sommeren zich aan de wet te houden.

Re: Bonus komt eraan

69
slagvaardige schreef:

Als Arnhem inderdaad onder de afdeling Wageningen valt, zou u wel recht hebben op de bonus.
Weet u zo voldoende?
Ben maar een gewone postbezorger en geen jurist maar volgens de KvK is Arnhem een nevenvestiging van Wageningen (=hoofdvestiging). Een nevenvestiging: een ondernemingsonderdeel, niet zijnde de hoofdvestiging, dat geheel of ten dele elders is ondergebracht in een gebouw of complex van gebouwen, waar duurzaam activiteiten van de onderneming plaatsvinden. Zowel Wageningen als Arnhem hebben 1 KvK-nummer (09088186) en zijn m.i. dus 1 bedrijf.

Verder ben ik van mening dat de WPN ook een inspanningsverplichting richting haar lid Postservice heeft. Hun statuten verplicht namelijk leden zich aan hun statuten te houden en met het ontduiken van de CAO doen ze dat m.i. niet.

RECHTEN EN PLICHTEN LEDEN
ARTIKEL 6
De leden verplichten zich door het enkele feit van hun toetreding;
a. zich te onderwerpen aan deze statuten en aan de op grond daarvan gemaakte
reglementen genomen besluiten;

Re: Bonus komt eraan

70
@Sanddyman bedankt. Ik kan de WPN hierop wijzen. Ik denk dat die secretaresse ook niet veel weet. Waarschijnlijk wordt er niets gedaan. Het valt mij tegen van Postservice dat zij hun bezorgers dom houden. Niemand weet dat ze recht hebben op die bonus en Postservice houdt het stil.

Eigenlijk diep en diep schandalig!
cron