Re: wie gaat van ovo over op cao?

31
elisa schreef:Wacht even ik heb gesolliciteerd bij TNT in Oktober en daar zeiden ze ook dat je inderdaad wel een wijk pl mn 7 km vanaf depot kan krijgen. Je werk condities zijn beter mmv Cao en de equipment,inwerkcursus(ja dat hebben wij nog zon cursus!) :D
Je gaat naar depot haalt de post op en je gaat naar je wijk, bijladen kan gebeuren,dan zit je wel heen en weer t e gaan.
Ik hoor ook vaak dat je langer door werkt ivt je uurloon.

Hoe het bij ons zal vergaan, ja anders,maar ik denk dat ze het niet doen opdat we als oVO zeer gunstige goedkope krachten zijn.
Over onze rug draait dit bedrijf als een tierelier.
Elisa, versta me niet verkeerd, je gebruikt de woorden "over onze rug"...
Je weet toch van tevoren hoe de vergoedingen zijn? Als je je daar niet in kunt vinden,
dan kun je misschien beter ergens anders gaan werken?

Ik vind de term "over onze rug" een beetje overdreven.
We wisten, voordat we bij SANDD begonnen, allemaal waar we aan toe waren.
Had ik rijk willen worden, of vind ik de vergoedingen niet meer genoeg, dan stop ik er gewoon mee, klaar...

Re: wie gaat van ovo over op cao?

33
Ik ben wel nieuw hier maar ik verbaas mij elke keer weer dat er mensen zijn die nog steeds gebruik maken van het cliché “Je weet toch van tevoren hoe de vergoedingen zijn? Als je je daar niet in kunt vinden, dan kun je misschien beter ergens anders gaan werken? “ dit is een klinkklare onzin opmerking. Werk is werk en je hoort betaald te worden naar je prestatie en minimaal het bijstandsniveau en daar komen maar weinig bezorgers aan. Helaas heeft verzelfstandiging van de post markt niet geleid tot een eerlijke concurrentie maar tot een prijzenslag van de postbedrijven en zij doen dat over de ruggen van de bezorgers die minstens recht hebben op een betaling op bijstandsniveau zodat er sprake kan zijn van eerlijke concurrentie.
De Sanddman
de Sanddman komt bij je langs maar strooit je geen zand in de ogen

Re: wie gaat van ovo over op cao?

36
lolgirl schreef:Ik werk sinds juni 2011 voor Sandd (OVO) en heb afgelopen oktober aanbieding gekregen om van OVO over te gaan naar CAO. Ik heb besloten om bij OVO te blijven. veel meer vrijheid dan bij CAO ;)
En totaal geen enkele rechtsbescherming. Geen doorbetaling bij ziekte of zwangerschap, geen doorbetaald verlof, op elk moment kan het bedrijf de samenwerking met jou beëindigen, zonder dat daar een ontslagvergunning of -vergoeding aan te pas komt. En mocht dat gebeuren (zoals bij Selektmail of VSP) dan kun je ook geen aanspraak maken op WW.

Nee, dan is vrijheid inderdaad een stuk belangrijker. :roll:

Re: wie gaat van ovo over op cao?

37
Ik ben vandaag op zo'n bijeenkomst geweest om te horen hoe en wat over OVO en CAO.
Zelf moet ik nog goed nadenken wat ik precies wil. Ik moet 1 van de 2 wijken afstaan. Je hebt een contract van min 3 uur en max 16 uur per week. Als je ziek bent dan zijn de eerste 3 bezorgdagen voor eigen rekening. Vaak ben je dan weer beter, tenzij je een blessure of ziekenhuisopname hebt. Als je vakantie wilt opnemen krijg je die doorbetaald, maar wat levert dat op? In het slechtste geval krijg je maar 3 uur per week doorbetaald, dat is dus ook geen vetpot. Als ik mijn 2 wijken zou mogen behouden,dan levert dat dus meer op omdat je meer uren draait.
Dit zijn de punten waar ik nog tegen aanloop, buiten het feit dat je wel vakantiegeld krijgt per maand, maar het zijn zulke kleine bedragen dat ik me afvraag of CAO beter is dan OVO. Tuurlijk let ik ook op de kleintjes,maar ga er zo wie zo op achter uit als ik 1 wijk moet laten vallen.

Re: wie gaat van ovo over op cao?

38
Beauty schreef:Ik ben vandaag op zo'n bijeenkomst geweest om te horen hoe en wat over OVO en CAO.
Zelf moet ik nog goed nadenken wat ik precies wil. Ik moet 1 van de 2 wijken afstaan. Je hebt een contract van min 3 uur en max 16 uur per week. Als je ziek bent dan zijn de eerste 3 bezorgdagen voor eigen rekening. Vaak ben je dan weer beter, tenzij je een blessure of ziekenhuisopname hebt. Als je vakantie wilt opnemen krijg je die doorbetaald, maar wat levert dat op? In het slechtste geval krijg je maar 3 uur per week doorbetaald, dat is dus ook geen vetpot. Als ik mijn 2 wijken zou mogen behouden,dan levert dat dus meer op omdat je meer uren draait.
Dit zijn de punten waar ik nog tegen aanloop, buiten het feit dat je wel vakantiegeld krijgt per maand, maar het zijn zulke kleine bedragen dat ik me afvraag of CAO beter is dan OVO. Tuurlijk let ik ook op de kleintjes,maar ga er zo wie zo op achter uit als ik 1 wijk moet laten vallen.
Dat is dan wel de slechtste CAO die ik ooit gezien heb! Dat doen ze natuurlijk expres, want dan gaan veel mensen het aanbod weigeren, en kan Sandd, als ze straks niet het vereiste aantal contracten hebben uitgedeeld, gewoon weer roepen dat hun bezorgers helemaal niet op een CAO zitten te wachten. Terwijl veel mensen misschien best een CAO willen, maar deze is zo broodmager dat de voordelen tov een OVO inderdaad heel klein zijn.

Misschien moet postbode21 dit ook even lezen. Hij beweert straks dat er straks nauwelijks nog verschil is in verdiensten tussen een bezorger bij Sandd en bij PostNL, maar als ik het zo zie zijn de verschillen toch nog aanzienlijk!

Re: wie gaat van ovo over op cao?

39
@beauty

als je op vakantie gaat als ovo -er en je hebt 2 wijken... ontvang je helemaal niets.
als je ziek wordt als ovo-er ontvang je helemaal niets.
dus in dat geval ga je er met een arbeidsovereenkomst al direct op vooruit lijkt me...

je houdt... 1 vaste wijk... maar is de 2e wijk die je hebt dan niet flexibel...
zolang jij wil en niet meer dan 16 uur per week maakt...
het kan zijn dat ze je vragen in geval van ziekte om een andere 2e wijk te lopen?
maar ook dat was op basis van vrijwilligheid, ZOLANG je maar minimaal 3 uur per week werkt.

nou en dat haal je natuurlijk zo! alleen al met het sorteren ..
zo begreep ik het vandaag van een bezorger die een arbeidsovereenkomst was aangegaan.

@newman...
het begin is er... Nee, nog lang niet wat we willen... maar de eerste stap wordt gezet ;)

en het blijft flauw om 15 uur postnl te vergelijken met iemand die mischien 8 - 10 uur per week bij sandd werkt.
Logisch , want bij postnl kan je min. 5 dagen werken ..... en bij sandd 2.
Newman, je weet best dat ik het heb over het UURLOON bij sandd of postnl...

en ik weet hoe langer hoe zeker dat er nog steeds niet zo,n groot verschil zit in de ....
8.69 postnl en de 8.28 sandd per uur.... Bruto... ;)

Re: wie gaat van ovo over op cao?

40
postbode21 schreef:@beauty

als je op vakantie gaat als ovo -er en je hebt 2 wijken... ontvang je helemaal niets.
als je ziek wordt als ovo-er ontvang je helemaal niets.
dus in dat geval ga je er met een arbeidsovereenkomst al direct op vooruit lijkt me...

je houdt... 1 vaste wijk... maar is de 2e wijk die je hebt dan niet flexibel...
zolang jij wil en niet meer dan 16 uur per week maakt...
het kan zijn dat ze je vragen in geval van ziekte om een andere 2e wijk te lopen?
maar ook dat was op basis van vrijwilligheid, ZOLANG je maar minimaal 3 uur per week werkt.

nou en dat haal je natuurlijk zo! alleen al met het sorteren ..
zo begreep ik het vandaag van een bezorger die een arbeidsovereenkomst was aangegaan.

@newman...
het begin is er... Nee, nog lang niet wat we willen... maar de eerste stap wordt gezet ;)

en het blijft flauw om 15 uur postnl te vergelijken met iemand die mischien 8 - 10 uur per week bij sandd werkt.
Logisch , want bij postnl kan je min. 5 dagen werken ..... en bij sandd 2.
Newman, je weet best dat ik het heb over het UURLOON bij sandd of postnl...

en ik weet hoe langer hoe zeker dat er nog steeds niet zo,n groot verschil zit in de ....
8.69 postnl en de 8.28 sandd per uur.... Bruto... ;)
Dat met die vergelijking op maandbasis deed ik om aan te geven dat het verschil toch nog redelijk was, en geen centenkwestie, zoals jij aangaf. Net als die man die mij een abonnement op de Telegraaf wilde verkopen met de woorden dat het echt spotgoedkoop was, en maar 3 kwartjes per dag kostte. ;)

Het verschil is inderdaad kleiner tussen PostNL en Sandd als je uitgaat van een bezorger met een contract, dat heb ik ook toegegeven, maar het verschil is toch nog aanzienlijk als je bedenkt dat de Sandd-CAO veel magerder is (en dan heb ik het niet alleen over het uurloon!)

In de praktijk werk je ongetwijfeld meer uren dan die 3, maar als je nu een paar weken vrij neemt (of ziek wordt) betalen ze toch maar die 3 uurtjes uit. En dat je tweede wijk wordt afgepakt is gewoon pesterij, want er is geen enkele reden te bedenken waarom je met een contract geen meerdere wijken zou mogen hebben.
cron