Re: wie gaat van ovo over op cao?

12
Doe er nog maar 5 km bij Lucie het is 10 km gemeten van de rand van je bezorgwijk
vakantiedagen zijn er 20 op basis van een 40 - urige werkweek
Niet zo gek dat iedereen de kat uit de boom kijkt
want er gaat niets boven een CAO maar dan mag het geen wurgcontrakt worden

Re: wie gaat van ovo over op cao?

13
lucie schreef:Als ik meer weet laat ik het wel weten. het lijkt mij toch wel dat je je eigen wijken mag houden! dat zou wat moois worden.
ik begreep van een kennisje dat je binnen 5 km een andere wijk moet accepteren (dat kan dan volgens mij ook een buitenwijk zijn :cry: ) maar over vergoedingen heb ik niets gehoord. ik weet echt nog niet meer dan dat ik het briefje heb opgestuurd dat ik wel een aanbod wil zien.

groetjes Lucie
Precies, daar wringt bij mij ook de schoen, over het accepteren van die andere wijken...
Niet dat ik al "aan de beurt" ben voor een contract, maar het is voor mij sowieso geen optie
om 5 km. verderop te gaan bezorgen. Heb geen rijbewijs, en het is totaal niet praktisch
met bijladen (zie je het al voor je? Stel, je hebt 100 kilo? 5 km. heen fietsen, bezorgen,
5 km. terugfietsen, bijladen, 5 km. heenfietsen....).
Bovendien ben ik gaan bezorgen omdat ik het nu prima kan combineren met mijn oppas-
adressen, en ik ben erg gesteld op de vrijheid die je nu als bezorgen hebt. Ik denk dat dat
voor veel mensen ook meer waard is dan een dikkere portemonnee...

Re: wie gaat van ovo over op cao?

14
hoi lucie ;)
in de nieuwe cao staat geschreven dat je
te werk gesteld kan worden tot 10 km van huis.

bij de vsp is bij contractbespreking gezegd:
bij gebrek aan bezorgers voor openstaande wijken,
worden bezorgers met een cao daarvoor ingezet
terwijl hun vaste wijken dan kunnen worden opgevuld
door ovo-ers.

mijn vrees is: je hebt eventueel cao, kan niet weigeren
en wordt dan opgezadeld met wijken die niemand wil.

het heeft de schijn dat men hoe dan ook liever niemand in dienst wil. ;)

Re: wie gaat van ovo over op cao?

15
Nee, ik denk dat ze heel wat bezorgers tekort gaan komen, wanneer je bijna wordt gedwongen om volgens een CAO te gaan werken...
En ik heb dit werk ook gekozen omdat je toch min of meer de vrijheid hebt hoe je het indeelt, om de andere dingen heen...

Om dan straks evt. eerst 10 km te moeten fietsen om in de bezorgwijk te komen, zit ik ook niet op te wachten, en als je dan ook nog moet herladen... :shock:

Re: wie gaat van ovo over op cao?

16
Ik neem aan dat je dan toch een contract krijgt voor een bepaald aantal uur? Of krijg je een nul-uren contract? In het eerste geval zouden ze je niet zomaar met een extra wijk kunnen opzadelen toch? Sowieso zou ik niet eens de tijd hebben om een extra wijk te doen, of ik zou 's nachts door moeten kunnen lopen :lol:

Re: wie gaat van ovo over op cao?

17
@ief. aantal uren staat gelijk aan je ovo.
dus deel je weekopbrengst door 8.12(euro) en je hebt het aantal uren
dat je kan gaan werken. ;)

maar... houd eens bij hoeveel uur je sorteert en loopt in een week.
en vergelijk dat met het bovenstaande. :roll:

ik durf te wedden dat je dan als ovo-er veel meer tijd kwijt bent
dan ze je in loondienst gaan uitbetalen : :oops:

vergeet niet: ik vind het postlopen als bijbaantje nog steeds leuk genoeg om te doen (Y)

Re: wie gaat van ovo over op cao?

19
nee niemand komt op dit moment aan 8.12 per uur. :!:
dat is wat ze straks moeten betalen (minimumloon).als je een cao aangaat.
alleen houden ze de stuks vergoeding aan die ze nu betalen. :oops:

en om op datzelfde bedrag uit te komen moet je het werk dus in minder tijd doen
(veel minder) dan je kan doen om het minimumloon te halen.. :o

daarom blijven velen liever ovo-er , heb je in ieder geval nog de mogelijkheid
het door een ander te laten doen, vrij nemen wanneer je dat wil en werk/wijken
weigeren die je echt niet wil lopen.

vandaar dat ik geinteresseerd ben in collega's die wel een cao aangaan.
de berichten van dhl en vsp zijn op dit moment niet rooskleurig.
van sandd is alleen bekend dat ze het over de zomer heen tillen met
nog geen enkele concrete toezegging. ;)

Re: wie gaat van ovo over op cao?

20
Als ik de krantenartikelen en het net ontvangen mailtje van Sandd naast elkaar leg, wordt het er niet echt veel duidelijker op wat ons staat te wachten:
- krant zegt dat de staat het kort geding heeft gewonnen om nieuw personeel snel aan een CAO te koppelen
- het mailtje suggereerd dat Sandd niet verplicht is om per 1 april 10% .v.h. personeel in een CAO te hebben, en dat dit gefaseerd mag gebeuren....
Tsja.....
Het een spreekt het ander een beetje tegen, zoals ik het lees, en misschien zie ik het wel verkeerd...
:?: Maar goed...

Hebben jullie ook net van "Sandd Communicatie" een mailtje ontvangen m.b.t. de ontwikkelingen van OVO naar een CAO?
(ook na te lezen op de speciale Sanddbezorgerssite).
Wat ik er zo allemaal erover lees verandert er voorlopig weinig tot helemaal niets aan aan de huidige situatie, en is het gewoon afwachten tot nadere besluiten de komende tijd....

We kunnen dus nog wel even OVO'ers blijven volgens het net ontvangen mailtje.. ;)
cron