Re: Sandd groeit nog steeds

61
Sanddyman schreef:
sunbow schreef:Maar het topic was SANDD groeit nog steeds en dat SANDD kan groeien komt deels door de oneerlijke concurrentie (SANDD heeft geen 6-daagse bezorgplicht en geen verplichting om 10% van de bezorgers minimaal het minimum loon te betalen) om en deels misschien ook omdat postNL door de grootte van de organisatie iets minder flexibel is nar de klant toe.
Die 6-daagse bezorgplicht van Postnl valt onder het begrip "Universele postdienst". Hieronder valt bijv. ook het in stand houden en legen van de rode brievenbussen. Voor die Universele postdient krijgt Postnl een aparte vergoeding via de Opta waaraan de andere postdiensten (en dus Sandd) aan mee betalen. Die bezorgplicht lijkt dus niet de oorzaak van die "oneerlijke" concurrentie.
Volgens mij betalen Sandd en andere postbedrijven helemaal niets mee aan de universele postdienst. En dat PostNL een vergoeding van de Opta zou krijgen klinkt mij ook onbekend in de oren. Volgens mij was het juist zo dat PostNL een vergoeding wilde krijgen, maar hebben ze uiteindelijk de eis ingetrokken op voorwaarde dat ze de postzegeltarieven mochten verhogen.

M.i. is er dus nog steeds helaas geen sprake van eerlijke concurrentie. De concurrent mag net zo vaak of zo weinig bezorgen als ze willen, en hoeven niet te bezorgen op plekken waar ze niet willen of kunnen komen. Bijv. in de Biesbosch of op postbusnummers. Ook hoeven ze geen brievenbussen en postagentschappen in stand te houden, en evenmin hoeven ze iedereen een CAO aan te bieden.

Re: Sandd groeit nog steeds

62
Sanddyman schreef:Die 6-daagse bezorgplicht van Postnl valt onder het begrip "Universele postdienst". Hieronder valt bijv. ook het in stand houden en legen van de rode brievenbussen. Voor die Universele postdient krijgt Postnl een aparte vergoeding via de Opta waaraan de andere postdiensten (en dus Sandd) aan mee betalen. Die bezorgplicht lijkt dus niet de oorzaak van die "oneerlijke" concurrentie.
Waarom moet Sandd hier aan meebetalen?? Sandd gebruikt die oranje brievenbus toch niet??
ex Sandd Postbezorgster

Re: Sandd groeit nog steeds

64
Wie heeft toen de bezorgplicht ingesteld? Het parlement of de Opta? Een van hen heeft verzuimd om voor Sandd ook de 6 daagse bezorgplicht in te stellen. Sandd niet dus. Er is in dat geval geen sprake van oneerlijke concurrentie. En voor veel postbodes van Sandd zou het niet uitmaken als ze ook de postbussen moesten vullen of dat ze 6 dagen moesten bezorgen. Voor mij mag het hoor. Zeg ik mijn folderwijk wel op. Maar we mogen de postbussen niet vullen. En van wie niet? En in de Biesbosch bezorgen? Het zou mijn wijk niet zijn maar wie weet houdt er iemand van Sandd wel van bootje varen of kan die meevaren met de bezorger van PostNL. Die bezorgdagen worden voor PostNL ook al minder dus waar praten we over.

Re: Sandd groeit nog steeds

65
Nou, de oom van mijn man woont daar in die Biesbosch en die krijgt gewoon post van Sandd, wanneer er post voor hem is. Of het nu met een bootje gebracht moet worden of niet. Hij vaart zelf ook en geeft lekker rondvaarten ook. (Y)

Dus... volgens mij hebben we gewoon 100% dekking hoor.

p.s. @Postbode7, mee eens. Ik zou ook best een flink aantal dagen meer willen bezorgen voor Sandd.

Re: Sandd groeit nog steeds

66
postgirl schreef:
Sanddyman schreef:Die 6-daagse bezorgplicht van Postnl valt onder het begrip "Universele postdienst". Hieronder valt bijv. ook het in stand houden en legen van de rode brievenbussen. Voor die Universele postdient krijgt Postnl een aparte vergoeding via de Opta waaraan de andere postdiensten (en dus Sandd) aan mee betalen. Die bezorgplicht lijkt dus niet de oorzaak van die "oneerlijke" concurrentie.
Waarom moet Sandd hier aan meebetalen?? Sandd gebruikt die oranje brievenbus toch niet??
Indirect wel. Als iemand verkeerd bezorgde/geadresseerde post van Sandd ontvangt kan hij deze alleen via de bus van PostNL retour afzender sturen.

Re: Sandd groeit nog steeds

67
postbode7 schreef:Wie heeft toen de bezorgplicht ingesteld? Het parlement of de Opta? Een van hen heeft verzuimd om voor Sandd ook de 6 daagse bezorgplicht in te stellen. Sandd niet dus. Er is in dat geval geen sprake van oneerlijke concurrentie. En voor veel postbodes van Sandd zou het niet uitmaken als ze ook de postbussen moesten vullen of dat ze 6 dagen moesten bezorgen. Voor mij mag het hoor. Zeg ik mijn folderwijk wel op. Maar we mogen de postbussen niet vullen. En van wie niet? En in de Biesbosch bezorgen? Het zou mijn wijk niet zijn maar wie weet houdt er iemand van Sandd wel van bootje varen of kan die meevaren met de bezorger van PostNL. Die bezorgdagen worden voor PostNL ook al minder dus waar praten we over.
Er is wel degelijk sprake van oneerlijke concurrentie, omdat niet voor alle marktpartijen dezelfde spelregels gelden. Dat Sandd niet zelf deze spelregels heeft opgesteld weet ik ook wel, maar dat doet aan de oneerlijkheid niets af.

Dat Sandd geen toegang heeft tot de postbussen van PostNL is logisch. Als Sandd de belevering van postbussen als dienst aan hun klanten wil aanbieden, laten ze dan lekker zelf een postbussenruimte beginnen.

Re: Sandd groeit nog steeds

68
Sandd verstuurt geen post via de oranje brievenbus.
De enkele sandd post die geadresseerden in de oranje brievenbus doen
worden volgens afspraak tussen beide postbedrijven aan Postnl vergoed..

Evenzo de post die postnl voor sandd bezorgt.. niet gedwongen maar ze worden er gewoon voor betaald.

@Slagvaardige
Dat lijkt me wel wat.. Sandd postbode in de Biesbosch.. lekker met je bootje toeren. :P

Re: Sandd groeit nog steeds

69
Carla41 schreef:Sandd verstuurt geen post via de oranje brievenbus.
De enkele sandd post die geadresseerden in de oranje brievenbus doen
worden volgens afspraak tussen beide postbedrijven aan Postnl vergoed..

Evenzo de post die postnl voor sandd bezorgt.. niet gedwongen maar ze worden er gewoon voor betaald.

@Slagvaardige
Dat lijkt me wel wat.. Sandd postbode in de Biesbosch.. lekker met je bootje toeren. :P
Wat ik bedoel is dat de brievenbussen van PostNL voor een deel van de retourpost van Sandd wordt gebruikt. Daar krijgen we wel een vergoeding voor, dat is waar.

De post van Sandd die door PostNL-medewerkers in de postbussen wordt gesorteerd, is wel degelijk gedwongen. Wij MOETEN van de Opta deze post verwerken tegen kostprijs, en hetzelfde geldt voor retourpost van Sandd via de oranje bus. Ook die MOETEN wij verwerken. Er is GEEN sprake van vrijwilligheid.

Dat destijds voor nieuwkomers andere spelregels golden dan voor PostNL is omdat de overheid vond dat er meer concurrentie moest komen, en ze wilden het zo makkelijker maken. Je stampt immers niet zomaar een fijnmazig netwerk uit de grond.

Maar inmiddels is Sandd al lang geen nieuwkomer meer, dus vind ik persoonlijk dat het tijd wordt dat ze hun eigen broek ophouden, en dat ze aan dezelfde eisen moeten voldoen als PostNL. Dus een echte 100% dekking, in de zin dat OVERAL ZELF bezorgd wordt, ook op de meest afgelegen adressen. Zelf een postbussenruimte beginnen, zelf eigen brienbussen plaatsen, en een aannameplicht voor ALLE post, dus ook particuliere post. En ALLE medewerkers een CAO die tenminste gelijk is aan de CAO voor postbezorgers van PostNL, met volledige doorbetaling bij ziekte, een pensioenfonds en vergoeding van fietsreparaties.

Pas als dat allemaal gerealiseerd is, dan is er sprake van eerlijke concurrentie.

Re: Sandd groeit nog steeds

70
"Newman schreef:

Dat Sandd geen toegang heeft tot de postbussen van PostNL is logisch. Als Sandd de belevering van postbussen als dienst aan hun klanten wil aanbieden, laten ze dan lekker zelf een postbussenruimte beginnen.

Sandd bezorgt wel degelijk de postbussen.
Even goed googelen en je weet het.
Sandd heeft een landelijke dekking en bezorgt alleen geen post voor buitenlandse adressen.
cron