Re: Wie maakte nou weer die stempassen zoek?

11
kleermakertje schreef:
ike schreef:
postgirl schreef: Of die mensen hebben geen Nederlandse nationaliteit.. ;)
Je bent ook stemgerechtigd als je de nationaliteit van een andere lidstaat van de Europese Unie hebt.
Klopt Ike .... maar deze mensen moeten de stempass aanvragen bij de lidstaat waar ze vandaan komen .... deze worden niet door de gemeente verzonden
Het ligt wat genuanceerder.

Mensen die in een Nederlandse gemeente staan ingeschreven en die niet de Nederlandse nationaliteit hebben, maar wel die van een andere EU-lidstaat, kunnen

1) in Nederland stemmen voor de Nederlandse leden van het Europees parlement,
in dat geval krijgen ze een stempas van de Nederlandse gemeente waarin ze zijn ingeschreven.

2) in plaats daarvan kunnen ze stemmen in het land van hun EU-nationaliteit op kandidaten uit dat land,
in dat geval moeten ze de stempas aanvragen in dat land;
ze mogen dan niet in Nederland stemmen en krijgen geen Nederlandse stempas.

Als bezorger van stempassen merk je geen verschil tussen bezorgen bij een bewoner met de Nederlandse nationaliteit of bij een bewoner met een andere EU-nationaliteit die in Nederland stemt.

Re: Wie maakte nou weer die stempassen zoek?

12
@ Ike,
Het betekend in alle gevallen dat je ( zoals ik bijv. ) de stempass aan moet vragen ( gemeente voor Nederland of land van herkomst) en niet automatisch thuis krijgt als je een andere nationaliteit hebt. Anders zou ik dubbel kunnen stemmen en dat is dan ook weer niet de bedoeling.

De postbezorger hier miste dus ook een stempas omdat ik geen aangevraagd heb.

Re: Wie maakte nou weer die stempassen zoek?

13
kleermakertje schreef:@ Ike,
Het betekend in alle gevallen dat je ( zoals ik bijv. ) de stempass aan moet vragen ( gemeente voor Nederland of land van herkomst) en niet automatisch thuis krijgt als je een andere nationaliteit hebt. Anders zou ik dubbel kunnen stemmen en dat is dan ook weer niet de bedoeling.
De postbezorger hier miste dus ook een stempas omdat ik geen aangevraagd heb.
Klopt, maar als je de pas wel (op tijd) had aanvraagd bij de gemeente dan was-ie gelijktijdig met de "gewone" stempassen bezorgd.

Re: Wie maakte nou weer die stempassen zoek?

15
ike schreef:
kleermakertje schreef:@ Ike,
Het betekend in alle gevallen dat je ( zoals ik bijv. ) de stempass aan moet vragen ( gemeente voor Nederland of land van herkomst) en niet automatisch thuis krijgt als je een andere nationaliteit hebt. Anders zou ik dubbel kunnen stemmen en dat is dan ook weer niet de bedoeling.
De postbezorger hier miste dus ook een stempas omdat ik geen aangevraagd heb.
Klopt, maar als je de pas wel (op tijd) had aanvraagd bij de gemeente dan was-ie gelijktijdig met de "gewone" stempassen bezorgd.
Klopt niet.
Ik zelf heb niet de Nederlandse nationaliteit maar die van een ander eu-lidstaat en ik kreeg mijn stempas op de zelfde dag als alle anderen, zonder dat ik hem had moeten aanvragen bij de gemeente.

Re: Wie maakte nou weer die stempassen zoek?

16
sssandra schreef:
ike schreef:
kleermakertje schreef:@ Ike,
Het betekend in alle gevallen dat je ( zoals ik bijv. ) de stempass aan moet vragen ( gemeente voor Nederland of land van herkomst) en niet automatisch thuis krijgt als je een andere nationaliteit hebt. Anders zou ik dubbel kunnen stemmen en dat is dan ook weer niet de bedoeling.
De postbezorger hier miste dus ook een stempas omdat ik geen aangevraagd heb.
Klopt, maar als je de pas wel (op tijd) had aanvraagd bij de gemeente dan was-ie gelijktijdig met de "gewone" stempassen bezorgd.
Klopt niet.
Ik zelf heb niet de Nederlandse nationaliteit maar die van een ander eu-lidstaat en ik kreeg mijn stempas op de zelfde dag als alle anderen, zonder dat ik hem had moeten aanvragen bij de gemeente.
had je misschien al eerder eens een stempas aangevraagd sssandra ? Ik heb ook de nationaliteit van een ander eu- lidstaat maar heb nooit een stempas aangevraagd en krijg deze ook niet automatisch.

Re: Wie maakte nou weer die stempassen zoek?

17
@kleermakertje
had je misschien al eerder eens een stempas aangevraagd sssandra ? Ik heb ook de nationaliteit van een ander eu- lidstaat maar heb nooit een stempas aangevraagd en krijg deze ook niet automatisch.
Nee, ik heb nog nooit een stempas hier in NL aangevraagd. Kwam alles automatisch binnen. Maar ik sta ook nergens anders meer ingeschreven dan in NL. Misschien is dat bij jou wel het geval?
cron