Re: omzeilt Sandd afspraken CAO???

41
bezorger schreef:
Frank V. schreef:Het recht op een vast contract voor werknemers is door de LBV zonder meer weggegeven. Sandd is een gezond bedrijf dat winst maakt.
Wat waren de overwegingen voor de LBV om dit voorrecht van de werknemers te grabbel te gooien?

recht op vast contract weggegeven schrijf je ? hoezo dat , ik heb nog niks gehoord over een nieuwe CAO enzo jij wel dan ? Waar heb je deze info vandaan ?


Ik had een vooruitziende blik

Re: omzeilt Sandd afspraken CAO???

42
Overigens was het niet mijn prestatie dat ik het eerder wist. Daarvoor moet je ergens anders zijn. Maar het was wel bekend. Toch wel raar dat een vakbond als LBV zomaar het wettelijk op een vast contract verkwanseld heeft, zonder daarvoor iets terug te vragen/krijgen. Vind je niet?
Er is geen enkele reden te bedenken voor de LBV om dit zo te verkwanselen ""namens de postbezorgers"".
Ik weet niet voor wie de LBV zorgt, maar niet voor de postbezorgers.

Re: omzeilt Sandd afspraken CAO???

43
Frank V. schreef:Overigens was het niet mijn prestatie dat ik het eerder wist. Daarvoor moet je ergens anders zijn. Maar het was wel bekend. Toch wel raar dat een vakbond als LBV zomaar het wettelijk op een vast contract verkwanseld heeft, zonder daarvoor iets terug te vragen/krijgen. Vind je niet?
Er is geen enkele reden te bedenken voor de LBV om dit zo te verkwanselen ""namens de postbezorgers"".
Ik weet niet voor wie de LBV zorgt, maar niet voor de postbezorgers.
Ik vind het sowieso een dubieus clubje, die LBV. Met de gevestigde bonden kwam Sandd er niet uit en toen verscheen ineens, als een duveltje uit een doosje, de LBV. Een vakbond waar nog nooit iemand van gehoord heeft, en waar ook praktisch niemand lid van is.

Overigens is ook PostNL niet vies van dit soort grappen. Bij het onderhandelen over de huidige CAO voor PostNL Postbezorgers kwam PostNL er ook niet uit met de gevestigde bonden Abvakabo en CNV Publieke Zaak. Alleen de relatief kleine BVPP zag wel wat in de nieuwe CAO, en uiteindelijk heeft PostNL toen met deze bond de nieuwe CAO afgesloten, en feitelijk de andere bonden buitenspel gezet.

Verschil is echter wel dat er veel postbezorgers lid zijn van de BVPP (althans, relatief veel, de meesten zijn nml. nergens lid van), terwijl ik me beleefd afvraag of er bezorgers van Sandd lid zijn van de LBV.

Het slimste zou mij lijken als bezorgers van Sandd nu massaal lid worden van de LBV en op die manier hun invloed gaan aanwenden dmv vergaderingen en ledenraadplegingen.

Mar raar blijft het wel dat dit zomaar kan, en dat ieder kluppie zich als vertegenwoordiger van een groep werknemers kan opwerpen zonder dat de betreffende werknemers hier weet van hebben of iets over te zeggen hebben.

Re: omzeilt Sandd afspraken CAO???

46
jandegraaf schreef:van hetgeen de meeste bezorgers verdienen moet daar dan ook het lidmaatschapsgeld voor een vakbond af.
denk niet dat de meeste er warm voor zullen lopen
De BVPP kost je 4 euro per maand, en die kun je nog van de belasting aftrekken ook.

Enig probleem is wel dat als je bijv lid bent van Abvakabo, CNV of BVPP en Sandd besluit om deze buitenspel te zetten en in zee te gaan met een LBV, je als lid van een andere bond daar niets tegen kunt doen en nog niet eens mag meestemmen over het principe-akkoord.

Vindt sowieso dubieus dat dan kan. Zijn daar dan geen regels voor? Bijv. dat een bedrijf alleen CAO's mag afsluiten met een bond als tenminste een x % van de werknemers die onder de bewuste CAO vallen lid is van die bond?

Overigens heb ik in de wandelgangen vernomen van insiders dat de onderhandelingen tussen Sandd en Abvakabo/CNV/BVPP slechts een toneelstukje waren, omdat ze achter de schermen al in overleg waren met de LBV. Vandaar dat ze zo kort na het mislukken van de onderhandelingen (waar Sandd natuurlijk bewust op heeft aangestuurd) al zo snel een akkoord hadden met de LBV. Dat was namelijk echt ongehoord snel. Meestal moet er al maanden onderhandeld worden over een principe-akkoord, en dan moet er nog een uitgebreide ledenraadpleging plaatsvinden met bijeenkomsten en uiteindelijk een stemming.

En dan lees je nog op de site van Sandd dat ze genomineerd zouden zijn als werkgever van het jaar. Ik zou er om lachen als het niet zo treurig was. Maar die verkiezing zal wel weer zo'n nep-actie zijn, net als bij "Product van het Jaar 2014"....

Re: omzeilt Sandd afspraken CAO???

47
Post NL heeft een CAO afgesloten met de BVPP (Bond Voor PostPersoneel). Alle postbezorgers boven de 23 jaar verdienen er meer dan het wettelijk minimumloon.
Lid zijn voor 4 euro per maand en nog aftrekbaar van de belasting ook. Dat is niet veel op jaarbasis. Misschien krijg je later nog eens bijstand van de bond in een conflict (over het loon bijvoorbeeld) met de werkgever. Dat is nooit een pretje en dan kan je wel wat hulp gebruiken. Soms levert een lidmaatschap ook wat op.
En het belangrijkste is natuurlijk dat we dankzij de bonden moderne arbeidsvoorwaarden hebben kunnen bereiken.
Zonder vakbonden zat je nu zonder bescherming onder in de steenkolenmijn.

Re: omzeilt Sandd afspraken CAO???

48
De nieuwe Cao die nu is afgesproken met een bond, houdt in dat alle postbezorgers met een contract van 2 jaar en boven de 65 jaar zijn een nieuw contract moeten tekenen met een lager aanbod. Vakantiedagen en vakantiegeld is geschrapt. Geen inhouding meer van belasting ( dus zelf het jaar erop opgeven in het aangiftebiljet. Al met al weer een vermindering van de arbeidsvoorwaarden. Ga zo door nog meer gemotiveerde postbestellers!
JdV
cron