Stijf poststuk past niet in brievenbus

1
Wij (Apeldoorn) kregen net een Sandd-bode waarin stond dat je een poststuk moet terugsturen naar Sandd wanneer die niet in de brievenbus past of als er geen brievenbus is. Nu vind ik dat eigenlijk geen goede manier, omdat de geadresseerde zo met lege handen staat en niet weet waar zijn poststuk is gebleven. Vaak gaat het om bestelde dingen, dikke boeken, catalogi en pakjes die wel door een standaard brievenbus passen, maar niet door een enveloppenklepje ter grootte van een brief, waar de krant alleen opgevouwen doorheen past. Toevallig heb ik ook in de Consumentengids daarover een klacht gelezen, de Sandd-bezorger had netjes, zoals Sandd dat vraagt, het poststuk weer meegenomen, maar de geadresseerde stond met lege handen, die had een stripalbum besteld dat niet door zijn bus paste. Misschien is het een idee om dan eerst aan te bellen en wanneer zo'n iemand dan niet thuis is een (kist?-)kaartje achter te laten (die kun je misschien zelfs onder een deur of pui schuiven) met je adres erop. Zo weet diegene dat het poststuk opgehaald kan worden en dat jij het nog hebt omdat het niet in zijn bus past en dan hoeft hij geen klacht in te dienen. Eventueel kun je de persoon nog wat extra tijd gunnen om het op te halen door het niet direct weer aan Sandd mee te geven. Zo heb ik een poststuk, geadresseerd aan de 'nieuwe bewoner van'... anderhalf(!) jaar achter mijn bank bewaard omdat het huis zo lang leeg stond. :mrgreen:

Re: Stijf poststuk past niet in brievenbus

4
Als een groot poststuk of klein pakje niet door een (te kleine of te smalle) brievenbus past bel ik eerst aan. Als ze niet thuis zijn probeer ik het bij de buren af te geven. De bewoner zelf krijgt dan een kaartje in de brievenbus met daarop vermeld op welk nummer ik het poststuk of pakje afgegeven heb. Daarover heb ik nog geen klachten gehad. Zo krijgt de bewoner nog dezelfde dag of de volgende dag zijn poststuk. Een beetje extra service kan geen kwaad. Integendeel. Kweekt goodwill.
Tijdens het sorteren zie ik al of een poststuk mogelijk niet door de brievenbus past (ik weet van zowat alle brievenbussen hoe groot en breed ze ongeveer zijn). In mijn verbeelding sta ik dan voor het betreffende huis en zie a.h.w. de brievenbus zo voor me. Dat komt omdat ik ook al heel wat jaren post, folders e.d. bezorg. Ik weet in mijn folderwijk ook waar die v....klembrievenbussen zitten. Dan vouw ik het folderpakket al dubbel. Duw met mijn linkerduim tegen dat ding en mik met mijn rechterhand het pakket naar binnen. Oeps, soms liggen alle folders van Axender dan door elkaar in de gang. Ja, moeten ze maar een betere klep aanschaffen.

Re: Stijf poststuk past niet in brievenbus

7
Als ze overhoop liggen met elkaar, dan staat het wel op de deur of op de adressering: Mevrouw Pietersen nietbijburen. :lol: Of je hebt voor je neus gezien dat ze elkaar in de haren vlogen. :o Ik vind het wel een goed alternatief, bij de buren. Maar ik zit een beetje in mijn maag met dat op adres bezorgen, dus een briefje erin met waar je zelf woont, is niks onhandig. Je legt het immers in je eigen kast en als ze het de volgende ophaaldag niet hebben gehaald, dan gaat het alsnog retour.

Re: Stijf poststuk past niet in brievenbus

10
Ik heb in mijn wijk twee deuren naast elkaar zonder huisnummerplaatje en beide met een dichtgespijkerde brievenbus. Dus een aantal mensen krijgen al maanden geen post meer van Sandd want alles gaat terug met retourssticker. Maar ik heb geen enkele klacht gehad. Ik heb in het begin nog wel gebeld naar de geadresseerde maar ik kwam niet verder dan een verhuisde dansschool.
cron