Vraag over ontslag?

1
Even om het kort te houden: werkzaam voor Sandd, al bijna twee jaar. Vrij tevreden. Leuk werk. Soms problemen met de cooordinator (contact is niet altijd makkelijk). Vandaag op eens gebeld door Sandd: "ja, eh, ligt niet aan jou, maar je afmeldgedrag enzo is niet voldoende dus we moeten helaas per 28 januari je contract beïndigen".

Interessant: 28 januari zou het contract veranderen in een vast contract.
Na het vage telefoontje, even contact opgenomen met het hoofdkantoor. Die vonden het ook maar apart en hebben de manager van onze district even laten terug bellen.

Daar werd het gesprek alleen maar vager: het bleek dat er vijf klachten waren, en dat was eigenlijk de druppel. Ik heb gevraagt wat die klachten dan waren? Hij heeft er maar drie opgenoemt, maar van al deze drie heb ik kunnen aantonen dat de klachten ongeldig zijn. Zelfs de coordinator heeft hier toendertijd over gezegd "ach, maak je maar geen zorgen. Dit is gewoon hoe het in het systeem werkt, maar je kunt er nooit voor ontslagen worden."
Meerendeels waren het poststukken die NIET in de kisten zaten. Soms was er een kist verdwenen, die pas de volgende werkdag verscheen (ja, ook hier heb ik direct voor gebeld toen), en heb ik uiteindelijk een klacht ontvangen.

Toen zei de manager wat fascinerends: "maar begrijp je dan niet dat wij er zo naar kijken, en in januari je contract een vast contract wordt, en je dan gewoon alles kan gaan doen wat je wilt. Maakt niet uit welke klacht. Dat is gewoon een groot risico voor ons."

Sterker nog, hij maakte de vergelijking met postbodes die hun post weggooiden, in het water of de papierbak, als reden dat hij mij niet kon geloven. "Voor hetzelfde geld heb jij dat ook gedaan".

Zucht. Wat moet ik hier nu mee? Het is duidelijk dat ze eigenlijk gewoon geen vast contract wíllen geven. Maar ik heb het klein beetje inkomen van Sandd echt nodig naast mijn andere werk. Kan ik desnoods nog om een o.v.o. contract vragen...? Wat zijn mijn rechten?

Re: Vraag over ontslag?

2
Met verbazing lees ik je berichtje. Ik zou als ik jouw was het hoofdkantoor nog maar eens bellen en vertellen wat jouw coördinator voor onzin uit zit te kramen over die vergelijking met postbodes/bezorgers die hun post weggooien. Succes!
Groetjes, Annelies

Re: Vraag over ontslag?

4
Ik heb hetzelfde gehad bij de PostNL, 2 tijdelijke contracten van 1 jaar, daarna ontslag met een wachttijd van 6 maanden. Daarna kan ik opnieuw solliciteren. Daarom werk ik nu bij Sandd met een OVO.
Jammer , maar die ontwikkeling zie je door het hele land, bij tal van andere bedrijven.
Je kunt idd nog een keer bellen met het hoofdkantoor, maar ik zou er niet te veel energie in steken.
Die maatregel wordt echt niet teruggedraaid.
Als je, om wat voor reden dan ook, niet in aanmerking komt voor een vast contract dan houdt het op.
Evt. solliciteren bij de PostNL, die trouwens ook alleen met tijdelijke contracten werkt, of anders bij Sandd blijven, misschien onder een OVO.
Ik hoop op een goede oplossing voor je,

Re: Vraag over ontslag?

5
@postbiker
dat kan je toch niet met elkaar vergelijken.
jij kreeg geen vast contract omdat je ouder dan 68 jaar bent.

cjharkness heeft een mogelijk arbeidsconflict.
als hij geheel te goeder trouw is, ( Er valt op hem als bezorger niets aan te merken)
dan hoop ik dat hij of schriftelijk /of mondeling(telefoongesprek opgenomen) kan aantonen wat er tegen hem is gezegd en dan heeft hij een zaak.

Laat de Rayonmanager schriftelijk weten dat je het er niet bij laat zitten en op het hoofdkantoor zal doorgeven wat
hij jou heeft mede gedeeld.
Neem iemand mee naar het gesprek. Personele zaken.

Re: Vraag over ontslag?

6
Dit is wat verwarrend cjharkness. Jij schreef dat het kwam omdat jouw afmeldproces onvoldoende was. Wat bedoelen ze daarmee? Heb je dat echt doorgevraagd? Heb je steeds op tijd digitaal of via mail afgemeld, de retouren en foutmeldingen vermeld? Als dat o.k. is kunnen ze dat niet als ontslagreden aanvoeren. Het is iets anders als je meer dan ...bezorgklachten hebt. Dus verkeerd, te laat of te vroeg bezorgd, half uit de brievenbus laten steken, post gedumpt e.d. Er zijn prodeo-advocaten die je eventueel kunnen helpen. Laat Sandd de klachten op schrift stellen. Dan heb je documentatie. Het is inderdaad wel typisch dat je net begin volgend jaar een vast contract zou krijgen.

Re: Vraag over ontslag?

7
cjharkness schreef:
Toen zei de manager wat fascinerends: "maar begrijp je dan niet dat wij er zo naar kijken, en in januari je contract een vast contract wordt, en je dan gewoon alles kan gaan doen wat je wilt. Maakt niet uit welke klacht. Dat is gewoon een groot risico voor ons."

Sterker nog, hij maakte de vergelijking met postbodes die hun post weggooiden, in het water of de papierbak, als reden dat hij mij niet kon geloven. "Voor hetzelfde geld heb jij dat ook gedaan".
Wat een lulkoek. Iemand met een vast contract kan absoluut NIET gaan doen wat íe wil, en zeker geen post weggooien. Ook bij een vast contract is dat reden voor ontslag op staande voet.

Erg zwak van de manager om met zo'n kutsmoesje aan te komen, en bovendien nergens voor nodig. Als een tijdelijk contract afloopt is een bedrijf namelijk helemaal vrij om te bepalen of dit verlengd wordt of niet, en hoeven er dus helemaal geen smoesjes verzonnen te worden. Als je als manager geen geldige reden kunt of wilt noemen kun je beter gewoon je mond dicht houden.

Re: Vraag over ontslag?

8
postbiker schreef: Evt. solliciteren bij de PostNL, die trouwens ook alleen met tijdelijke contracten werkt..........
Ik hoop op een goede oplossing voor je,
Dat is niet waar. Postbezorgers krijgen bij PostNL nog steeds zeer vaak vaste contracten.

Re: Vraag over ontslag?

10
@slagvaardige

Je bent net op het goede moment gekomen slagvaardige (Y)
In januari zal elke huidige postbezorger al blij zijn aan zijn contracturen te kunnen komen.
hier wordt al gesproken over 5 wijken op woensdag en minimaal 3-4 op vrijdag.

Voorbereiders worden straks merendeels vervangen door de supersonische sorteermachines.
al was het vandaag gewoon een Puinhoop in de rode bakken!
En dan maar hopen dat de voorbereider, zijn gezonde verstand volgt en post die geheel niet in zijn wijk hoort er
al uitgooit anders loopt die arme postbode/postbezorger vanmiddag met tientallen stukken onnodige post in zn tas.
cron