Re: Leveren op sorteerdag

41
Ik denk dat Kersenkind de afstanden van huis naar huis bedoelt? De Postnl-wijken zijn compacter, maar dat weet iedereen.

Ik heb een aantal jaren met veel bezorgplezier voor TNT gewerkt. Ik had 7 straten voor de ene wijk en 7 of 8 straten voor de andere wijk.

De wijken van Sandd zijn veel groter. Sandd heeft 20 straten gemiddeld (soms meer) per wijk tegenover TNT (nu Postnl) met gemiddeld 7 straten per wijk (soms iets meer, soms iets minder). Maar bij Postnl heb je meer post, huis-aan-huis en je hebt een paar keer per week huis-aan-huis folders. Soms meer stuks tegelijk. Sandd heeft ook wel eens folders, maar dat komt sporadisch voor. Bovendien verschilt het per regio.

Ik had toevallig afgelopen dinsdag vrijwel huis aan huis post, i.v.m. Vitens. Toch was ik vrij snel klaar.

Bij Postnl zijn de wijken compacter. Ondanks de hoeveelheden post en huis-aan-huis folders ben je sneller klaar. Sandd heeft weer zwaardere post, al sjouwde ik mij vaak voor TNT ook een breuk. :)

Misschien komt het door mijn TNT-tijd, of ik heb peper in de r**t, maar ik doe er eerlijk gezegd ook veel minder lang over het bezorgen van de Sandd wijken. Het kan de ervaring zijn, het kan ook zijn dat ik minder hoef te fietsen. Ik ben in ieder geval wel veel sneller klaar.

Maar nogmaals, je wordt steeds sneller en naarmate je langer bezig bent, ook steeds handiger.

Re: Leveren op sorteerdag

43
slagvaardige schreef:Ik denk dat Kersenkind de afstanden van huis naar huis bedoelt? De Postnl-wijken zijn compacter, maar dat weet iedereen.
Precies en het gaat er mij om dat iedereen respect voor elkaar heeft en dat heeft niet iedereen.
Ik merk dat ik elke keer vlotter word vandaag weer een kwartiertje eerder klaar en dat terwijl ik nog pech had gezien mijn standaard niet meer omhoog wilde. Heb hem maar even met elastieken omhoog gedaan en vastgebonden.
Daarbij heb ik volgens mij best een hoge wijkvergoeding volgens mij, (€3.22 bruto) Dat lijkt me ook wel wat zeggen of niet?

Ik doe het ook nog niet zo heel lang, ben 10 februari voor het eerst begonnen. En naarmate je het langer doet hoe sneller je word dat merk ik ook idd :D . en de een is nou eenmaal sneller dan de ander. (Y)

@Slagvaardige, geloof dat jij veel flats hebt toch? of heb jij ook gewone straten?

Re: Leveren op sorteerdag

44
Yep, de kleine wijk heeft veel flats. Ik heb 7 gewone straten met rijtjeshuizen. Die loop ik per straat en in die straat loop ik van even (laag naar hoog) via oneven (van hoog naar laag) weer terug. Dan heb ik nog 7 straten met flats. Sommige flats hebben flink wat verdiepingen, maar alle brievenbussen zitten beneden. Er zit trouwens ook nog een winkelstraat bij met 1 bejaardentehuis en een zorgcentrum. Dat is dan de kleine wijk.

Ik heb ook een grote wijk met even tellen, 21 straten en daar zit maar 1 straat bij met flats. Dat zijn 3 bejaardenflats. Ook daar zitten de brievenbussen allemaal beneden. Flats gaan gewoon lekker snel als de brievenbussen beneden zitten.

Maar in die (grote) wijk zitten dus ook hofjes. Dan heeft zo'n hofje 1 straatnaam, maar ook ontiegelijk veel zijstraatjes. En dat loopt allemaal rond. De huisnummers lopen kriskras door elkaar. In het begin was het flink zoeken en heen en weer fietsen en vragen en... *zucht* *drama* hahaha Zo'n hof is gewoon een wijkje op zich..

De Postnl concullega doet 3 van die hoven. Ik heb die hoven met nog een heleboel straten erbij. Met die zijstraten erbij gerekend kom ik aan (niet schrikken) 39 straten in die wijk.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat die wijk alleen rijtjeshuizen heeft verder. Geen villa's en vrijstaande huizen met grote opritten. Wel voortuintjes. De straten liggen wel een stukje uit elkaar. Dus de wijkoppervlak is behoorlijk groot. Het is een oude volkswijk, maar wel ruim opgezet. Mijn kleine wijk is een achterstandswijk en dankzij de flats vrij compact.

Ik heb voor de kleine wijk Euro 1,10 wijkvergoeding en voor de grote wijk had ik Euro 1,80 wijkvergoeding en dat is laatst verhoogd naar 2 Euro.

Ik doe gemiddeld 1 1/2 uur over de kleine wijk en 2 1/2 uur over de grote wijk. Voor beide wijken in totaal heb ik gemiddeld 1000 stuks post per slag. In totaal dan he? Dus niet per wijk.

Jij moet dan een nog veel uitgebreidere wijk hebben @Kersenkind. Je hebt in ieder geval een nette wijkvergoeding. (het is je gegund!)

Een Postnl-wijk mag maximaal ongeveer 400 brievenbussen hebben en een Sanddwijk maximaal ongeveer 750 a 850 brievenbussen.

Logisch ook, want qua centen verdienen, moet het natuurlijk wel een beetje rendabel zijn. Qua hoeveelheid kan ik mijn kleine Sanddwijk vaak vergelijken met een rustige Postnl dag zonder hah. :mrgreen:

Re: Leveren op sorteerdag

45
slagvaardige schreef:Maar in die (grote) wijk zitten dus ook hofjes. Dan heeft zo'n hofje 1 straatnaam, maar ook ontiegelijk veel zijstraatjes. En dat loopt allemaal rond. De huisnummers lopen kriskras door elkaar. In het begin was het flink zoeken en heen en weer fietsen en vragen en... *zucht* *drama* hahaha Zo'n hof is gewoon een wijkje op zich..
Dat bedoel ik dus, ook ik heb veel zijstraatjes en hofjes en nu heb ik die wel door maar in het begin..... en dat het niet altijd even logisch is met de nummering heb ik ook. Op zich is de wijk niet heel groot voor de Sandd normen maar je moet wel net alles goed weten.... Nu weet ik in ieder geval precies hoe ik lopen moet en het tempo begint ook te komen.
En bij mij lopen sommige straten ook schuin verder en niet altijd even logisch. Nu weet ik dat wel en draai ik mijn hand er niet voor om. Was in het begin wel anders hoor :lol: :lol:

Denk idd dat ik een uitgebreidere wijk heb. En ja als je gewone rijtjes huizen hebt, die heb je wel snel gedaan ja.
Dat lukt mij ook prima hoor. Nee langzaam ben ik niet meer dat valt wel mee. Ik word elke slag weer ietsje sneller.

Voor mijn wijk is 400 stuks best veel gezien ik 13 straten heb waarvan sommige heel raar lopen. Maar het levert dan wel goed geld op. (Y)

Re: Leveren op sorteerdag

46
Laten we ons nou niet gek maken over hoe lang je er over doet om de post te bezorgen.
Als je voor je zelf het gevoel hebt dat het bezorgen als een trein loopt hoef je echt niet constant op je horloge te kijken.
Post.nl bezorgers worden op de minuut afgerekend en moeten vaak soebatten om extra gelopen uren betaald te krijgen.
Met o.v.o krijg je gewoon meer als er veel post is.
Elke wijk is anders en in het begin heb je gewoon meer tijd nodig om alles te vinden.
Doordat we zelf sorteren kunnen we onze route optimaal plannen.

Re: Leveren op sorteerdag

48
[quote="slagvaardige"]Ik denk dat Kersenkind de afstanden van huis naar huis bedoelt? De Postnl-wijken zijn compacter, maar dat weet iedereen.

Ik heb een aantal jaren met veel bezorgplezier voor TNT gewerkt. Ik had 7 straten voor de ene wijk en 7 of 8 straten voor de andere wijk.

De wijken van Sandd zijn veel groter. Sandd heeft 20 straten gemiddeld (soms meer) per wijk


????

Weet niet waar je loopt slagvaardig maar in het haagsche hebben we niet veel wijken met 20 straten, zo gemiddeld 15 , ligt beetje aan de lengte van de straten in de wijk, soort huizen, flats, portieken etc etc

Zelf vind ik juist dat de wijken een stuk kleiner zijn dan in mijn tijd bij selektmail , vind alleen zelf dat de wijken een beetje beroert zijn ingedeeld daar de scheiding per wijk niet altijd even netjes is , hadden ze toch wat beter moeten doen en scheelt weer een stuk onnodig lopen

Iedereen heeft in het begin wat moeite om zijn wijk op tijd af te krijgen en dat is normaal want niemand is gelijk ervaren met het lopen in zijn wijk

men moet voor zich zelf de juiste formule vinden om de wijk zo optimaal mogelijk te kunnen lopen in de kortst mogelijk tijd

en binnenstedelijk is natuurlijk altijd een stuk makkelijker dan buitenstedelijk ( denk aan het westland - kassen gebied )

op portieken spelen een grote rol in de tijd die je nodig hebt, net als je postvolume, maar na een tijdje kan je makkelijk 125 stops ( brievenbussen ) per uur of meer halen

Re: Leveren op sorteerdag

50
close schreef:De laatste tijd krijgen we veel brieven van Sandd over vervroegd aanleveren i.v.m. een feestdag. Er worden ook steeds extra controles aangekondigd. De toon van die brieven begint me een beetje te vervelen.
Tja.. alsof we alleen tijdens controles goed gaan bezorgen ofzo.. geeft weinig vertrouwen op deze manier.
cron