Handhaving op 10 meter eis Post Regeling 2009

1
Volgens leidinggevende gaat PostNL niet meer handhaven op de tien meter eis. Het zou hun teveel tijd kosten en bovendien moeten zij dan dure rechtszaken gaan aanspannen. Opmerkelijk is dat diezelfde organisatie toen nog onder de vlag van de overheid bij 10 meter en één centimeter maar raak ging procederen. Kennelijk waren de kosten toen niet zo belangrijk. Anno 2013 zou PostNL zeggen dat de rechtszaken te duur zijn en handhaven zij er niet meer op. Ik heb een wijk gehad waar eerst iemand begint met het weg plaatsen van de brievenbus. Bijvoorbeeld met oud- en nieuw. Vervolgens blijft het terugplaatsen er bij. En dan zie je dat steeds meer mensen de buiten brievenbus weg plaatsen. Herkennen mensen zich in dit verhaal of is dit sterk afhankelijk van het depot van PostNL? En mogen ze de post gewoon niet staken zonder een rechtszaak aan te spannen? Dan moeten de geadresseerde maar een procedure opstarten? Alhier heeft een bewoner (weiland omgeving) zijn brievenbus weggehaald waarbij je nogal een heel stuk moet gaan fietsen. De woning staat ver achter in het weiland. Fietsen is gezond dus geen probleem, maar de extra tijd die daarvoor nodig is betaald PostNL niet altijd uit.

Re: Handhaving op 10 meter eis Post Regeling 2009

2
Ik herken het, heb een gedeelte van watervillas met trapjes op of af en dat per huis en wel meer dan 10 meter per trap. Het is geen doen. Een paar hebben een brievenbus aan de straat, meesten dus niet.
Ze vegen die trappen niet dus alles ligt erop, mos alg en blad. Daar wonen wel aantal wethouders dus ja die gaan hun post wel missen. Ik stuur de post retour met onbereikbaar.

Re: Handhaving op 10 meter eis Post Regeling 2009

4
Daar heb ik gewerkt. Ik heb dit wel vermeld in de rapportages van PostNL. Trouwens PostNL geeft in de opleiding helemaal geen informatie over de eisen van de brievenbus. En al helemaal niet over de 10 meter.

Ik ben dan van mening: Laat deze regeling "Postregeling 2009" artikel 5 sub 4 vervallen:
Brievenbussen in of aan gebouwen of woningen zijn zodanig aangebracht of geplaatst dat zij te bereiken zijn binnen tien meter van de grens van een weg, waaronder mede worden verstaan de daartoe behorende trottoirs, paden, bermen en taluds.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025578/g ... 22-12-2013

Deze regeling hebben zij bedacht om de verzendkosten van de post laag te houden. Maar ja, als hier niet meer op gehandhaafd wordt? En deze regel geldt ALLEEN voor PostNL. En dus niet voor de andere postaanbieders. Hier is een adres waarbij je zo'n 100 meter moet gaan fietsen om je post te posten. Dus mag PostNL de post gaan staken maar een andere aanbieder moet daar wel weer blijven bezorgen!

Ja Carla, ik ben voorstander dat gewoon iedereen zijn of haar buiten brievenbus weg gaat halen indien PostNL toch niet meer gaat handhaven. In dat geval krijgen postbezorgers meer loon uitbetaald. Volgens de wet moet je werkgever de werkte uren uitbetalen! Maar ik wil wel weten of dat waar is dat PostNL een rechtszaak moet gaan starten, klopt dat wel?

Sandd geeft overigens aan dat zij rekening houden met de afstand van de brievenbus en de openbare weg. Zij maken hiervan een gemiddelde berekening van. En zij houden ook rekening mee met meer dan 10 meter is mij verteld!

Re: Handhaving op 10 meter eis Post Regeling 2009

6
vzo

droom lekker verder.
postnl en sandd houden beiden geen rekening met minder/meer dan 10 meter.
het is gewoon nattevingerwerk.

heb je ooit iemand van sandd gezien vzo die per huis op meet hoeveel de afstand is
tussen de weg en het huis..

sterker nog.. er wordt een afstand geschat van begin tot eindpunt van jouw route
bijvb.. 3 km. maar er wordt niet bij opgeteld dat je ook steeds een tuinpad in en uitloopt.
cron