´TNT ontslaat alle fulltime-postbodes'

1
Opvallend dat het nog niet op dit forum is verschenen, aangezien het het openingsitem in het achtuurjournaal van zojuist was:

TNT ontslaat alle fulltime-postbodes
Alle postbodes van TNT Post die meer dan 25 uur per week werken, verliezen hun baan. Ze krijgen ook geen nieuwe baan binnen het bedrijf.

TNT Post heeft een brief gestuurd aan alle postbestellers waarin dat staat. Het besluit van het postbedrijf betekent dat duizenden mensen worden ontslagen. Bij TNT Post werkten begin dit jaar nog 15.000 postbodes fulltime.

In de brief van TNT aan de postbodes staat dat ze na de zomer "niet meer nodig zijn". Wanneer ze precies moeten vertrekken, is niet duidelijk. De TNT-medewerkers krijgen na de zomer een brief waarin staat wat de plannen voor hen persoonlijk betekenen.

Druk
Het bedrijf had al eerder aangekondigd dat er 11.000 mensen uit moeten. TNT Post staat onder zware druk door de toenemende concurrentie op de postmarkt.

De bonden hebben geschrokken gereageerd op het besluit van TNT. "Dit is geen goed nieuws", zegt Inge Bakker van CNV Publieke Zaak. Volgens haar staan er zeker 14.000 banen op de tocht.

"We hebben met TNT afspraken gemaakt om te kijken of er nog wat te redden valt, maar ik krijg niet het idee dat TNT gehoor wil geven aan die afspraak", zegt Bakker verder.

'Wrang'
Ze noemt het "wrang" dat zoveel postbodes worden ontslagen, terwijl het postbedrijf in groten getale postbezorgers binnenhaalt. Die voeren grotendeels dezelfde taken uit als postbodes, maar zijn flexibeler en goedkoper.

Maandag wil de directie van TNT Post een toelichting geven op het besluit.

Bron: NOS.nl

Tja, hard gelach als je dan kostwinner bent van een gezin. Ik val er zelf niet onder (al zal ook ik heus wel m'n ontslagbrief krijgen als zaterdagmedewerker), maar het zijn wel je collega's...

Re: ´TNT ontslaat alle fulltime-postbodes'

4
ief schreef:Ja erg vervelend inderdaad voor de mensen die het aan gaat. Ik neem trouwens aan dat je dit eerst via tnt zelf hoord en niet via het journaal als het je aan zou gaan.
Mensen die in die categorie vallen (dat ben ik niet) hebben inderdaad vrijdag een brief gehad en zaterdag is dit in de media verschenen. Overigens heeft iedereen bij TNT vrijdag ook het blaadje 'Omslag' gehad, waar dit nieuws in ongeveer dezelfde bewoordingen al stond.

En als postbezorger hoef je je overigens niet schuldig te voelen hoor. :P Dat wordt gewoon de toekomst, mensen die maar voor een paar uur per week dit werk doen tegen zo laag mogelijke kosten.

Re: ´TNT ontslaat alle fulltime-postbodes'

5
Triest voor diegenen die dit aangaat.. :evil: en sterkte voor diegenen hier op het forum, die hun baantje op de tocht zien staan, dan wel dat het opeens parttime wordt...
Wel vind ik het dan vreemd, dat ik afgelopen vrijdag bij onze eigen post van TNT, een flyer kreeg om postbezorgers te werven, en een dag later dit bericht in kranten en andere media. :?
Ik kijk nu wel uit om me bij TNT te melden. Ik heb het bij Sandd tot nu toe prima naar mijn zin. :D

Re: ´TNT ontslaat alle fulltime-postbodes'

7
Het is puur een kwestie van kosten besparen!
Een postbode fulltime verdient misschien wel € 23,-- per uur, een postbezorger maximaal € 8,45 per uur. Scheelt op 1 werkdag toch € 116,--per persoon, en dat maal (hoeveel waren er?) 11000 mensen, nou ja....... :o
Vroeger (ik mag dat zeggen!) was een postbode toch wel een erebaantje, die kon op zijn dooie gemakkie de post rondbrengen en overal een praatje maken, er was alleen maar PTT post. Nu is er dus concurrentie en ja, het zakenleven kiest natuurlijk voor een goedkopere oplossing, dat wil niet zeggen of het slechter of beter is, het is anders. :geek:

Re: ´TNT ontslaat alle fulltime-postbodes'

8
Volgens mij lopen hier wat getallen door elkaar heen. Een postbode kost €23 per uur, maar verdient dat niet. Ingewikkeld verhaal met loonkosten etc. Een postbezorger bij TNT kost dan ook een €12 per uur, al krijgt die netto uiteraard ook minder door diezelfde loonkosten.

Wat het meeste scheelt in de gehele postmarkt (en dat is ergens dan wel weer eerlijk...) zijn de afnemende volumes door de digitalisering. Want hoeveel mensen sturen er nu nog twee à drie keer per week overschrijfkaarten naar hun bank. Dat is de voornaamste boosdoener van de afnemende volumes. De concurrentie schijnt TNT nog wel aardig aan te kunnen (volgens eigen zeggen dan).

Re: ´TNT ontslaat alle fulltime-postbodes'

9
@jesse
klopt jesse.
postbezorger tnt ipv postbode tnt is verschil al 10 euro bruto in loonkosten.
en dan bij de nieuwe postbedrijven zijn de loonkosten voor de werkgever bruto= netto rond de 8 euro maximaal
ze komen wel dichter bij elkaar , dan wordt het voor de nieuwe postbedrijven weer moeilijker lijkt me , lager kunnen
ze niet . met het risico dat ze nu de cao wordt opgeblazen straks een ieder in dienst moeten nemen ;)

Re: ´TNT ontslaat alle fulltime-postbodes'

10
ik werk bij tnt post

en ik heb op dit moment nog niks over gehoord dat erbij ons in kerkrade en eygelshoven ontslagen gaan vallen en dat is ook niet bij het werkoverleg besproken erg vreemd dan :?: :?

ik neem aan dat iedereen welke plaats dan ook te horen krijgen dat er ontslagen gaan vallen teminste dat neem ik aan ..
ik ben een postbezorgster die 8 uur per week maakt en soms 11 uur maar ik als postbezorgster zal niks te vrezen hebben want anders had ik allang gehoord dat ik waarschijnelijk de biezen kon gaan pakken.

maar moet ik wel erbij zeggen in ons team is de comunicatie soms beneden de pijl maarja
cron