Re: ´TNT ontslaat alle fulltime-postbodes'

12
nicolle schreef:ik werk bij tnt post
...knipperdeknip...
ik ben een postbezorgster die 8 uur per week maakt en soms 11 uur maar ik als postbezorgster zal niks te vrezen hebben want anders had ik allang gehoord dat ik waarschijnelijk de biezen kon gaan pakken.
...knipperdeknip...
Als postbezorgster heb je inderdaad niets te vrezen, die worden er nog volop aangenomen, omdat die goedkoper zijn.
Het gaat hier om de postbodes (dus uit de tijd vóór de postbezorgers) met een contract van 25 uur of meer, en om de medewerkers van collectie met een contract van 15 uur of meer.

Re: ´TNT ontslaat alle fulltime-postbodes'

13
Miep Fietser schreef:Vroeger (ik mag dat zeggen!) was een postbode toch wel een erebaantje, die kon op zijn dooie gemakkie de post rondbrengen en overal een praatje maken, er was alleen maar PTT post.
Vroeger werd er ook wel hard gewerkt door de postbodes hoor. Het was natuurlijk niet alleen maar post rondbrengen en praatjes maken. Trouwens, er was alleen maar PTT Post, en nog geen internet, dus ze hadden wel veel meer post om rond te brengen ;)
Alle voorbereiding werd natuurlijk ook door de postbodes gedaan, en op zo'n dag dat ze vroeg op de middag al klaar waren, waren ze vaak wel al om 6 uur begonnen. Vlak ook de nachtdiensten niet uit.
Natuurlijk was het relaxter dan nu, maar waar niet???

Re: ´TNT ontslaat alle fulltime-postbodes'

14
Tja, vroeger was het het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie. Winst of verlies maakte niet uit, verlies werd wel betaald uit 's Rijks kas.
Laten we ook niet vergeten dat door de vele machines het mensenwerk ook veel minder is geworden. Dankzij de huisnummersorteermachine kan ik nu 23 wijken (een 6500 à 7000 stuks) in een krappe 45 minuten sorteren op loopvolgorde, in m'n eentje! Kan geen mens tegenop hoor...

Re: ´TNT ontslaat alle fulltime-postbodes'

18
@bezorgster
helemaal mee eens!
al is het mischien onvermijdelijk, hebben postbodes niet meer voor 40 uur werk, maar meer voor 25....of zo,
het kan best veel geleidelijker. en helemaal niet zoals nu blijven adverteren voor nieuwe postbezorgers,

je zal maar postbode zijn en de flyers moeten rondbrengen voor nieuwe collega,s
jij mag/moet ze dan inwerken, jij wordt overbodig.
en het ergste... je eigen ontslagbrief of die van je collega,s bezorgen.

wat natuurlijk wel zo is dat als de bezorging bij tnt( wijken die blijven staan, post die veel zoek raakt)....zo blijft,
de klanten naar de concurrent overstappen. daar hebben jij en ik dan ongewild weer baat bij.
meer post, is meer werk....

dus het is wel dubbel.... we willen hun werk niet afpakken, maar we willen ons baantje ook niet kwijt. ;)

Re: ´TNT ontslaat alle fulltime-postbodes'

19
bezorgster schreef:Een vriend van ons moet na 35 jaar trouwe dienst eruit. En dan hoor je elke dag de reclame, wordt postbezorger. Ik heb wel heel veel moeite mee, hoe er met die mensen wordt omgegaan. Dat houdt mij tegen om bij tNT te gaan werken.
Dat is voor mij ook de reden dat ik niet inga op de flyers voor TNT postbezorgers, die bij regelmaat in de bus valllen. Dit is wel zo'n ongelofelijke, actie, dat er werving plaatsvindt voor postbezorgers, en ondertussen mensen worden ontslagen, die er wellicht al heel lang werken...... :evil: :cry:
Ik sprak afgelopen vrijdag de TNT bezorgster in één van mijn wijken, (ik bezorg zelf voor Sandd), en zij is niet zo bang om haar baan te verliezen. Ze zei, de post moet toch worden bezorgd, en daarvoor blijven bezorgers nodig....


Sterkte voor diegenen die door de reorganisatie bij TNT hun baan kwijt raken......

Re: ´TNT ontslaat alle fulltime-postbodes'

20
Het is helemaal dubbel als je eerst tegen je zeggen dat je anders moet gaan zoeken omdat er geen werk is en vervolgens in één adem doorvragen of je nog een extra wijk wil doen omdat er zoveel post is/zo weinig mensen zijn. Leg dat maar eens uit als teamcoach...

Maar het blijft natuurlijk een moeilijk verhaal. Ik begrijp het hele proces overigens wel, ook als TNT medewerker. Een docent heeft vorig tijdens tijdens een van de colleges Economie TNT (of eigenlijk de postmarkt) als mooi voorbeeld aangehaald van een markt die doodbloedt: op een gegeven moment houdt een bepaalde markt op met bestaan. Dit hebben we in de geschiedenis ook gezien met de mijnen in Limburg, de RDM in de Rotterdamse haven en de autoproductie (DAF, Nedcar). En hoe triest het ook is, na een bepaalde tijd is er gewoon geen (of véél minder) werk meer in een bepaalde sector. TNT heeft dit op tijd zien aankomen en is momenteel geloof ik al 10 jaar bezig met het postproces anders inrichten en mensen 'eruit te werken'.
Onder die stervende markt heeft TNT eigenlijk niet alleen te lijden natuurlijk, ook de concurrenten vissen in een vijver die steeds kleiner wordt. Het grote verschil is natuurlijk dat TNT vroeger een staatsbedrijf was met vele tienduizenden werknemers en moet krimpen, terwijl concurrenten nieuw beginnen en bij de eerste brief die ze bezorgen al een volumewinst van 100% hebben.

Overigens wil ik met dit epistel niet zeggen dat alles wat TNT doet perfect is, zeker niet. Lang niet alles gaat goed en ik denk ook dat de meeste opwinding onder medewerkers niet zozeer komt van het feit dat hun baan op de tocht staat (al zal dat zeker meespelen), maar ook de sfeer op de werkvloer en het contact met het management.

Om toch nog even kort te reageren op het werven van postbezorgers: dat is hier al meermalen aan bod gekomen en hoef ik denk ik niet opnieuw uit te leggen...
cron