Postvest

1
Hoi,

Hier in het Gooi gaan we vanaf eind mei in een aantal gemeentes werken met een postvest. Een soort buikdrager met verschillende vakken voor de post. Niet iedereen is bij voorbaat enthousiast (zachtjes uitgedrukt).

Het gebruik hiervan valt samen met de nieuwe manier van post sorteren door de voorbereiders. Zij gaan sorteren met behulp van de codeerregel die de nieuwe SMX-machines op de post printen. De looprondjes in een wijk worden kleiner dan nu. We krijgen dan per looprondje één bundel kleine en één bundel grote post. Die moet je zelf samenvoegen. Verder is er ruimte in het vest voor bijv. twee bol.com dozen en je HaH.

Wat ik een beetje mis in het hele verhaal, zijn ervaringen met het postvest. Er is een uitgebreide testfase geweest in Rotterdam (van meer dan een paar weken) en op dit moment wordt er in Alphen ad Rijn mee gewerkt. Het schijnt dat 'ze' in Rotterdam na de testfase graag met het postvest bleven werken.

Zijn hier mensen uit Rotterdam of Alphen ad Rijn die hun ervaringen willen delen?

Hieronder zie je de instructiefilm over het postvest. De mensen in de filmpjes zijn doorgaans superblij, kennelijk hebben ze de insteek wat veranderd :)

https://www.youtube.com/watch?v=0qKsWBpz0Ss

Re: Postvest

4
Dubbelloops schreef:Hoi,

Hier in het Gooi gaan we vanaf eind mei in een aantal gemeentes werken met een postvest. Een soort buikdrager met verschillende vakken voor de post. Niet iedereen is bij voorbaat enthousiast (zachtjes uitgedrukt).

Het gebruik hiervan valt samen met de nieuwe manier van post sorteren door de voorbereiders. Zij gaan sorteren met behulp van de codeerregel die de nieuwe SMX-machines op de post printen. De looprondjes in een wijk worden kleiner dan nu. We krijgen dan per looprondje één bundel kleine en één bundel grote post. Die moet je zelf samenvoegen. Verder is er ruimte in het vest voor bijv. twee bol.com dozen en je HaH.

Wat ik een beetje mis in het hele verhaal, zijn ervaringen met het postvest. Er is een uitgebreide testfase geweest in Rotterdam (van meer dan een paar weken) en op dit moment wordt er in Alphen ad Rijn mee gewerkt. Het schijnt dat 'ze' in Rotterdam na de testfase graag met het postvest bleven werken.

Zijn hier mensen uit Rotterdam of Alphen ad Rijn die hun ervaringen willen delen?

Hieronder zie je de instructiefilm over het postvest. De mensen in de filmpjes zijn doorgaans superblij, kennelijk hebben ze de insteek wat veranderd :)

https://www.youtube.com/watch?v=0qKsWBpz0Ss
Ik ben wel benieuwd op welke manier ze die rondjes kleiner willen maken. In sommige gevallen kunnen rondjes niet kleiner, bijv. omdat het rondje precies een huizenblok of een plein behelst, of omdat beide zijden van de straat door een sloot gescheiden zijn met maar 1 brug halverwege. Dan moet je dus loos lopen. Loos lopen en kleinere rondjes zorgen ervoor dat je langer bezig bent. Heb je een wijk met flats dan moet je elk bussenfront 2x doen, en als je hah hebt zelfs 3x. Verder kun je ook geen grote pakjes kwijt in het vest, en je schoudertas kun je ook niet meer gebruiken.

Re: Postvest

5
Inmiddels zijn we hier een stapje verder: ik ben nu postvestambassadeur voor mijn depot :)
Gisteren heb ik er één gekregen, begin mei krijgt de rest van de postbezorgers in dit bezorggebied hem.

Eerste indrukken toen ik hem paste:
- Het ding zit best lekker
- Ik zie er lang niet zo l*llig uit als de meneer in het voorbeeldfilmpje
- Er kan redelijk veel post in
- Er zijn verschillende maten, helaas staat de maat er niet in dus dat was lastig met uitzoeken
- We waren met een hele groep: groot/klein/dik/dun/man/vrouw/grote boezem/kleine boezem, vrijwel iedereen ging met een goed passend vest naar huis.

Vandaag heb ik hem eens voorzichtig uitgeprobeerd. Uiteraard nu nog zonder dubbelbundel, ik was vooral benieuwd naar hoe hij zou zitten tijdens het werken.

Eerste ervaringen:
- Hij is best een beetje groot (ik ben zelf klein) dus dat is wennen, voornamelijk met op- en afstappen
- Tijdens het fietsen schuift hij wat heen en weer, post blijft er wel goed inzitten
- Het is ook even wennen om hem open en dicht te klappen, maar daar werd ik vandaag al handiger in
- Even je jas open of dicht ritsen kan makkelijker dan gedacht, door de rugband even los te klikken.
- Ik vond het nu al heerlijk om mijn handen vrij te hebben (vooral bij het scannen)

Kortom: ik ben redelijk positief. Ik weet niet of je nou per sé dat postvest moet gebruiken als je de dubbelbundel hebt, misschien vinden mensen wel andere manieren om die bundels comfortabel samen te voegen. Maar ik zie er wel voordelen in. En niemand heeft me aangesproken (of uitgelachen) op straat vanwege het vest.

Een aantal van mijn directe collega's stopt bij PostNL vanwege de invoering van de dubbelbundel. Naar mijn idee is de dubbelbundel een bezuinigingsmaatregel die veel voorbereiders overbodig maakt en veel postbezorgers extra werk oplevert. Na een periode waarin wij alsmaar tijd hebben moeten inleveren, vind ik dat niet erg. Wat mij betreft: hoe meer werk hoe beter.

Re: Postvest

6
Dubbelloops schreef:.

Een aantal van mijn directe collega's stopt bij PostNL vanwege de invoering van de dubbelbundel. Naar mijn idee is de dubbelbundel een bezuinigingsmaatregel die veel voorbereiders overbodig maakt en veel postbezorgers extra werk oplevert. Na een periode waarin wij alsmaar tijd hebben moeten inleveren, vind ik dat niet erg. Wat mij betreft: hoe meer werk hoe beter.
Of het echt meer werk oplevert is maar zeer de vraag. Als je bedoelt dat je meer tijd kwijt bent aan het bezorgen door het gehannes met 2 bundels, ja, dan heb je meer werk. Maar je hebt niet meer werk in de zin dat er ineens meer post komt. Hoe meer werk hoe beter hangt wat mij betreft dan ook zeer af van de definitie van "meer werk". Als mijn wijk heel slecht gesorteerd is waardoor ik langer bezig ben denk ik ook niet "wat fijn, meer werk!" Je hebt evenveel werk, maar je bent langer bezig door dat je minder efficiënt te werk gaat.

Ik denk ook dat het een illusie is om te verwachten dat je er tijd bij krijgt. Het zal net zo gaan als met de scanpakjes en de belchinezen: extra werk, maar je krijgt er geen minuut bij, want de volumes zijn gedaald. Dus mogen we (volgens de TC) al blij zijn dat ze er in september niet nog meer tijd af halen. Diezelfde grap hebben ze immers vorig jaar september ook uitgehaald: ze kwamen toen met het verhaal dat ze ons normaal gesproken altijd korten in januari en september, maar dat deze keer de septemberkorting kwam te vervallen ivm het extra werk. Een volkomen onzinverhaal, want in al die jaren dat ik hier werk is er nog NOOIT in september in de tijden gesneden, enkel in januari.

Dus je bent langer bezig, maar je basistijd wordt niet aangepast. Maar je kunt natuurlijk altijd plussen, wordt er dan gezegd.

Re: Postvest

8
slagvaardige schreef:Hier is in september nooit in tijden gesneden, maar die slimmeriken lieten het zomerdal (flink gesneden tijden) begin juni ingaan en lieten het zomerdal pas eind november eindigen.
Zo bont hebben ze het bij ons gelukkig nooit gemaakt. Bij ons is het zomerdal in juli en augustus, en eigenlijk is dat al te lang, want vaak zie je in de laatste 2 weken van augustus al dat het weer flink drukker wordt.

Re: Postvest

9
Ze lieten het bij ons eindigen toen de KNJ-periode in ging. Jaja slimmeriken! Officieel zou het lopen tot of tot en met week 35 of 36. Maar de tijden op de rooster bleven tot de knj hetzelfde als van het zomerdal.

Gelukkig hebben we een TC die meestal de meertijden goedkeurt.

Maar er zijn er bij ons bij die nooit minnen of plussen. Niet eens op hun rooster kijken, alleen scannen via de app. Daar profiteren de tc's van. Of de admi.

Re: Postvest

10
slagvaardige schreef: Gelukkig hebben we een TC die meestal de meertijden goedkeurt.
Ook leuk.. Moet je gaan zitten bedelen om wat extra geld.

Dan ben ik wat dat betreft blij dat ik bij Sandd werk. Daar heb ik een coordinator die ik gelukkig nooit hoef te zien of te spreken.
cron