Re: cao onderhandelingen postbezorgers TNT hervat

22
Geertjan schreef:
Newman schreef:
Geertjan schreef:@new man

Ik heb het eens opgezocht. Volgens mijn laaste loonstrook, is het miniumloon 453,24 euro. Mijn loon komt op 427,04 euro. Dit word aangevuld met 26,71 maakt samen 453,75.
Dit is volgens mij het huidige minium loon.
Waar het dan eigenlijke mis, welke loonsverhoging bedoel jij?
Inderdaad. Welke loonsverhoging? Ik heb mijn posts even doorgelezen, en postbezorgers hebben nog nooit een loonsverhoging gehad. Het enige bedrag dat omhoog gaat is die aanvulling, maar dat komt omdat het minimumloon wel steeds wordt verhoogd, en dat is dus GEEN loonsverhoging.
ik heb het eens na gevraagd bij een andere collega, hij vertelde dat het het minium loon loon per uur 8,72 is.
Zoals ik al eerder aangaf is het minimumloon geen uurloon, maar een bedrag per week of maand, uitgaande van een fulltime werkweek. Hoe hoog het per uur uitvalt hangt af van of je deelt door 36, 38 of 40 uur per week.

Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... r-uur.html

Als postbezorger bij PostNL verdien je het minimumloon. Hoewel het officiële uurloon vaak onder het minimum ligt, wordt dit aangevuld tot het minimum. Het minimumloon is alleen van toepassing op werknemers van 23 jaar en ouder. Daaronder geldt het minimumJEUGDloon.

Ik heb me vaak afgevraagd waarom PostNL niet gewoon de lonen van postbezorgers verhoogt. Als ze het verhogen tot het minimum, dan komt de aanvulling te vervallen, dus dan kost het ze geen cent. Toch? Mis! Het minimumloon is namelijk (als ik de informatie op div. sites goed begrepen heb) niet van toepassing op overwerk. Je ziet dan ook op je loonstrookje dat het bedrag aan toeslag iedere maand even hoog is, en dat bij meeruren gewoon je officiële (te lage) uurloon van toepassing is. Reden te meer om als je structureel meer werkt dan je contract (structureel is meer dan 3 maanden ononderbroken) een contractverhoging te eisen.

Re: cao onderhandelingen postbezorgers TNT hervat

23
@marjolyn

ja en tnt deelde het over 37 uur uit... er komt al jaren niets meer bij maar ze moeten het zelfs
aanvullen tot het minimumloon.
Postnl wil toe naar 40 uur... wordt het nog minder..

wat nog erger is.... dat alle meeruren het minimumloon wordt ontdoken....
en zo te lezen , newman vind het gelukkig niet terecht... maar het wordt door
de postbezorgers wel geaccepteerd...

wat ben je dan nog slechter af bij de andere postbedrijven?
neem van me aan.... het verschil met andere postbedrijven wordt zo klein ...
de "ochtendwijken worden al meer middagdiensten... ""

wil je toch gewoon smorgens lopen dan is de keuze niet zo moeilijk meer... ;) .

Re: cao onderhandelingen postbezorgers TNT hervat

24
Op dinsdag 6 september is weer overleg geweest tussen de bonden en PostNL, over de cao voor postbezorgers.
Er is gesproken over een voorstel voor een neiuwe cao, er is nog geen akkoord bereikt.
Geproken is over, looptijd tot eind 2012, salaris op bassis van miniumloon, in twee stappen kan toennemen naarmate je langer in dienst bent. Winstdeling.
Verder werd er gesproken over wachttijd bij depots, de vastgestelde tijd voor voor bezorging, minder en meer gewerkte uren.

Het cnv meldde dat het cao overleg voorpostbezorgers is vastgelopen. Onder andere omdat PostNL een loonsverhoging in 2012 niet haalbaar acht. Twerwijl aandeelhouders wel een behoorlijk dividend uitgekeerd kregen, prima, echter de verhoudingen zijn wel zoek.
lees ook:http://www.mijnvakbond.nl/Overleg-Postb ... ferrer=278
cron