cao onderhandelingen postbezorgers TNT hervat

1
Hoi collega Bezorgers,

Naar aanleiding van mijn mail kreeg ik vandaag (6-6) deze mail terug

"Geachte heer, Naar aanleiding van uw mail inzake de CAO Postbezorgers TNT kan ik u mededelen dat de onderhandelingen vorige week opnieuw zijn gestart. Het is inderdaad correct dat de huidige CAO inmiddels al twee jaar is verstreken. Vorig jaar heeft CNV Publieke Zaak een aantal onderhandelingsronden met de werkgever gehad, wat op niets is uitgelopen. Ik ga ervan uit deze keer wel met een resultaat terug te komen.
Vriendelijke groet, Inge Bakker
"

Wat het gaat betekenen weet ik ook niet, of er wat verandert aan de H.A.H. heb ik geen flauw idee van, in de gaten houden dus!

Re: cao onderhandelingen postbezorgers TNT hervat

2
Ik schreef eerder dat de cao onderhandelingen waren hervat. Dat meldde ook de brief die ik in mijn bezorgmapje vond.
Darin stond dat de onderhandelingen waren hervat en dat er een pauze zou worden genomen.

op de site van mijn bond las ik het volgende
14-juni-2011

Stroeve start onderhandelingen CAO Postbezorgers
Leden worden binnenkort geraadpleegdDe eerste onderhandelingen voor de nieuwe CAO Postbezorgers tussen bonden en werkgever Post NL zijn stroef verlopen. De uitgangspunten van de partijen liggen ver uitelkaar.

Post NL wil van een 38-urige werkweek naar een 40-urige werkweek. Dit houdt een lager uurloon in. Om dat verschil te compenseren stelt Post NL een netto vergoeding per uur voor. CNV Publieke Zaak wil dit alleen onder voorwaarden.

CNV Publieke Zaak blijft ook klachten krijgen over wachttijden, het niet uitbetalen van uren en het toetsen van de werkelijke werktijd voor een bepaalde wijk. Vorig jaar is in de inzetbrief al aangegeven dat CNV Publieke Zaak hierin serieuze verbeteringen wil zien.

Post NL en de bonden hebben een onderhandelingspauze genomen. CNV Publieke Zaak wil in deze 'pauze' de mening van de leden peilen. De leden krijgen hierover binnenkort bericht.
Lees hier de mail die aan de leden is verstuurd
http://cnvpubliekezaak.m10.mailplus.nl/ ... 79935.html

Wat vinden jullie hiervan. Het gaat dus om, Loon wordt voortaan gebasseerd op 40 urige werk, i.p.v. 38 urige werkweek
Dat regelingen overeengekomen met medenzeggenschap of vastgesteld door de werkgever, opgnomen worden in de cao. PostNL stelt dat hiervoor geen financiele ruimte is.

Re: cao onderhandelingen postbezorgers TNT hervat

3
Geertjan schreef:Ik schreef eerder dat de cao onderhandelingen waren hervat. Dat meldde ook de brief die ik in mijn bezorgmapje vond.
Darin stond dat de onderhandelingen waren hervat en dat er een pauze zou worden genomen.

op de site van mijn bond las ik het volgende
14-juni-2011

Stroeve start onderhandelingen CAO Postbezorgers
Leden worden binnenkort geraadpleegdDe eerste onderhandelingen voor de nieuwe CAO Postbezorgers tussen bonden en werkgever Post NL zijn stroef verlopen. De uitgangspunten van de partijen liggen ver uitelkaar.

Post NL wil van een 38-urige werkweek naar een 40-urige werkweek. Dit houdt een lager uurloon in. Om dat verschil te compenseren stelt Post NL een netto vergoeding per uur voor. CNV Publieke Zaak wil dit alleen onder voorwaarden.

CNV Publieke Zaak blijft ook klachten krijgen over wachttijden, het niet uitbetalen van uren en het toetsen van de werkelijke werktijd voor een bepaalde wijk. Vorig jaar is in de inzetbrief al aangegeven dat CNV Publieke Zaak hierin serieuze verbeteringen wil zien.

Post NL en de bonden hebben een onderhandelingspauze genomen. CNV Publieke Zaak wil in deze 'pauze' de mening van de leden peilen. De leden krijgen hierover binnenkort bericht.
Lees hier de mail die aan de leden is verstuurd
http://cnvpubliekezaak.m10.mailplus.nl/ ... 79935.html

Wat vinden jullie hiervan. Het gaat dus om, Loon wordt voortaan gebasseerd op 40 urige werk, i.p.v. 38 urige werkweek
Dat regelingen overeengekomen met medenzeggenschap of vastgesteld door de werkgever, opgnomen worden in de cao. PostNL stelt dat hiervoor geen financiele ruimte is.
Dat het loon voortaan op 40 uur gebaseerd wordt, ipv 38 vind ik van de zotte. Hier maakt men handig gebruik van het gegeven dat het minimumloon geen vast bedrag per uur is, maar per week. Als ze door 40 delen komt er dus een lager uurloon uit, dan door 38. Eigenlijk hoort TNT hier het getal te nemen wat binnen TNT geldt als een fulltime werkweek. Voor postbodes en sorteerders is fulltime 37 uur, dus eigenlijk zou dat het getal onder de streep moeten zijn. Dat ze evt inkomensdalingen gaan compenseren klinkt leuk, maar als TNT volledig zou compenseren heeft deze regeling voor hun geen enkel financieel voordeel. De compensatie zal dus ws. slechts gedeeltelijk zijn, of voor een bepaalde tijd, of alleen voor zittend personeel. En dat terwijl postbezorgers al zo lang geen loonsverhoging hebben gehad! Toen de functie in het leven werd geroepen in 2004 verdiende zelfs een beginnend bezorger meer dan het minimumloon. Maar omdat het minimumloon in de loop der jaren steeds verhoogd werd, en de lonen bij TNT nauwelijks, zit zelfs een postbezorger in het hoogste schaaljaar (EUR 8,60 per uur) nog onder het minimum. Overigens kreeg ik vandaag een nieuwsbrief per post (afkomstig van de TNT) waarin stond dat het overleg tussen bedrijf en bonden zeer constructief was (daar denken de bonden anders over!) en dat TNT op termijn aan wil sluiten bij de sector CAO voor postbezorgers. Dus datzelfde ding waar straks Sandd-bezorgers ook onder zouden moeten gaan vallen. Die is nog magerder dan de TNT Postbezorgers-CAO, want er is niets geregeld over het declareren van fietsreparaties, en een pensioen (hoe klein ook) zit er ook niet in.

Re: cao onderhandelingen postbezorgers TNT hervat

4
Newman schreef:
Toen de functie in het leven werd geroepen in 2004 verdiende zelfs een beginnend bezorger meer dan het minimumloon. Maar omdat het minimumloon in de loop der jaren steeds verhoogd werd, en de lonen bij TNT nauwelijks, zit zelfs een postbezorger in het hoogste schaaljaar (EUR 8,60 per uur) nog onder het minimum.
Zo iets hoorde ik vandaag ook van een collega, dat het dit jaar alweer niet is verhoogd. Terwijl dat wel ieder jaar gebruikelijk is.

Re: cao onderhandelingen postbezorgers TNT hervat

7
Geertjan schreef:
postbode21 schreef:@Newman @geertjan

dus is het slechts een kwestie van tijd of je wordt bij postnl hetzelfde betaald als bij sandd.
met dit verschil dat je bij sandd nog zelf kan kiezen wanneer je gaat lopen tussen 8 - 18 uur ;)
tja, het is te gek voor woorden. maar ik mag ook kiezen, tussen 10.30 uur - 17.00 uur.
Misschien wel...maar wij hebben nog onze secundaire arbeidsvoorwaarden....
Vakantiegeld....fietskostendeclaraties...doorbetaling bij ziekte en vakantie...jaarlijkse winstuitkering.
Al met al geen reden om te klagen. :D

Re: cao onderhandelingen postbezorgers TNT hervat

8
@Jette

weet je het zeker Jette?
dan zit ik helemaal fout, gauw over naar Postnl :lol:
ik mis deelname aan pensioenfonds of geld dat niet meer voor deeltijd postbezorgers jette?

@geertjan
niet om het een of ander...
je mag kiezen tussen 10.30 - 17 uur...
ik ga de deur uit precies wanneer het mij uitkomt ..

jij bent toch altijd afhankelijk van of de post er wel op jouw tijd is... :?:
het enige wat nu nog prefereert bij postnl is de betaling...
maar dat is zo te lezen een kwestie van tijd...

voor de sandd mensen kan het niet slechter worden, alleen beter ...

Re: cao onderhandelingen postbezorgers TNT hervat

9
Jette schreef:
Geertjan schreef:
postbode21 schreef:@Newman @geertjan

dus is het slechts een kwestie van tijd of je wordt bij postnl hetzelfde betaald als bij sandd.
met dit verschil dat je bij sandd nog zelf kan kiezen wanneer je gaat lopen tussen 8 - 18 uur ;)
tja, het is te gek voor woorden. maar ik mag ook kiezen, tussen 10.30 uur - 17.00 uur.
Misschien wel...maar wij hebben nog onze secundaire arbeidsvoorwaarden....
Vakantiegeld....fietskostendeclaraties...doorbetaling bij ziekte en vakantie...jaarlijkse winstuitkering.
Al met al geen reden om te klagen. :D
Dat is waaar ook! ik probeerde ee grapje te maken. Serieus, er zijn slechtere werkgevers op de postmarkt dan PostNL

Re: cao onderhandelingen postbezorgers TNT hervat

10
Volgens mij maakt het niet uit wat in de CAO staat. De OR heeft getracht bij de rechtbank een onderdeel van de CAO af te dwingen, namelijk dat geen postbodes overcompleet worden verklaard zolang postbezorgers worden aangenomen, en ondanks dat dat in de CAO van zowel de bodes als de bezorgers staat, haalde de OR bij de rechtbank bakzeil. Als je de CAO niet kunt afdwingen, heb je er niets aan.
cron