912
door fairmade
De volgende mededeling las ik op Mijn Post.nl:
Datum: 15 mei 2012 Afzender: Directeur Productie prikbordnieuws 3
Voorlopig geen nieuwe Georoute implementaties
In de periode juni 2011 tot en met april 2012 is op 50 VBG’en gestart met Georoute. In dit
prikbordnieuws informeer ik je over de gevolgen van het uitstel van de verdere uitrol van
Georoute.
De implementatie van Georoute* is gekoppeld aan de uitrol van het Marktgericht Bedrijfsmodel. Op
16 april 2012 heb ik op aandringen van de OR besloten om een pas op de plaats te maken en de
opening van de CVL’s en sluiting van de VBG’en voorlopig stop te zetten. De komende tijd wordt
een aangepaste aanpak voor het vervolg uitgewerkt. Vooruitlopend op de uitkomsten van het totale
plan komen we tot de conclusie dat het, vanwege de vereenvoudiging van processen, beter is om
de implementatie van Georoute uit te stellen tot na de afronding van deze reorganisatie. We zien
namelijk dat Georoute grote impact heeft op de implementatie van Voorbereiden en Bezorgen, in
zowel de VBG-organisatie als in de nieuwe organisatie van de CVL’s en Bezorgen.
Wat betekent dit voor geïmplementeerde VBG’en?
Voor de medewerkers van de VBG’en waar Georoute al is geïmplementeerd betekent dit het
volgende:
De komende periode staat in het teken van nazorg van de implementatie van Georoute.
In het Voorbereidingsproces heeft de invoering van Georoute tot gevolg dat het meer tijd kost om
weer op het prestatieniveau van voorheen te komen. Samen gaan we bekijken wat de beste
manier is om het prestatieniveau sneller te verbeteren.
Voor het Bezorgproces is het vooral belangrijk dat eventueel onlogische volgordes in de
bestellopen worden gecorrigeerd en dat in het geval van uitvoeringstijden die niet worden
gerealiseerd, wordt onderzocht wat daarvan de oorzaak is. Dit houdt concreet in dat medewerkers
en leidinggevenden knelpunten in goed overleg met de routeplanner oplossen.
Kortom per VBG, waar Georoute is geïmplementeerd, bekijken we met elkaar of, en zo ja welke,
extra maatregelen nodig zijn.
Pieter Kunz
Directeur Productie
* Georoute heeft als doel de bestellopen te standaardiseren én te optimaliseren: het is een hulpmiddel, een
computerprogramma, waarmee nieuwe bestellopen worden gemaakt en berekend. De optimale route van de nieuwe
bestellopen wordt hiermee bepaald. Daarnaast is het een hulpmiddel dat het mogelijk maakt in de toekomst in te spelen op volume schommelingen.
Ik maak hieruit op, dat de invoering van GEO tijdelijk is stopgezet en daar waar het al ingevoerd is het gewoon blijft.
Naar de oorzaak van het niet halen van de gestelde uitvoeringstijden gaat hier eind mei/begin juni een onderzoek van start. Diverse wijken zullen in twee achtereenvolgende weken op dezelfde dag (dit zijn dinsdagen en zaterdagen) door dezelfde postbezorger/ster gelopen worden samen met een medewerker van TNO. De postbezorger/ster wordt geklokt.
Doel is vast te stellen hoeveel tijd het daadwerkelijk kost om post uit 2 bundels (24u en 48u) samen te voegen. De ene week wordt er gelopen met 2 aparte bundels post en een bundel Hah. De andere week met 1 bundel post en 1 bundel Hah. In het laatste geval wordt de 24u en 48 u post van tevoren door het sorteercentrum bij elkaar gevoegd.