Principeakkoord CAO PostNL

1
Er is een nieuwe cao voor postbezorgers bij PostNL.

tijdens het overleg is gesproken over, vaste fietsvergoeding in cao, structurele verhoging van beloning, betere afspraken over wachtijden bij depots en uitloop in werktijden.


Echter CNV heeft dit principe akkoord niet voorgelegd aan haar leden voorgelegd.

In een nieuwsbrief aanhaarledenhttp://www.mijnvakbond.nl/Documenten%20 ... 202011.pdf wordt uitgelegd waarom.

Op twee punten, de fietsvergoeding en structurele verhoging van de schalen, is er onenigheid.
Om met het laatste te beginnen. Ieder jaar wordt in januari en in juli het Minium loon verhoogd. Het loon van de postbezorger bij PostNL bleef gelijk, alleen de toeslag die zij kregen ging omhoog. CNV wilde afspreken dat de eerste schaal gelijk is aan het miniumloon en de twee andere schalen boven het minium komen. PostNL kan alleen toezig doen voor januari 2012.
CNV Publieke zaak vind dat er een vaste fietsvergoeding moet komen, omdat de regeling die er nu is niet werkt. Na veel vijven en zessen wil postNL zo'n regeling opnemen onder voorwaarde dat deze afloopt op 31-12-2012. (einde loptijd van de cao.

CNV Publieke zaak zal zolang deze nieuwe cao geldt niet deelnemen aan verder overleg over invulling van de details in deze cao.
Ze blijft wel belangstelling hebben in onze mening. Mail je ervaringen naar onze onderhandelaar Inge Bakker i.bakker@cnvpubliekezaak.nl Wil je mee praten over cao kwesties, geef je dan, bij Inge Bakker, op als kaderlid.

Overigens hadden jullie al iets gehoord over het bereiken van dit akkoord? ik zelf heb er nog niets van gehoord.

Re: Principeakkoord CAO PostNL

2
Heb nog niets gehoord over een nieuwe cao, maar ja de communicatie tussen bijv tc en postbezorgers laat nog al te wensen over. Weet niet of een vaste fietsvergoeding een verbetering is. Als deeltijdpostbode kreeg ik een fietsvergoeding per maand op basis van m'n contracturen. Kreeg per maand net geen 5 euro (had een contract van 10 uur). Nu als postbezorger krijg ik de reparatie aan m'n fiets vergoed. Heb nu een contract van 15 uur en die fietsvergoeding zou op basis van die contracturen zijn, vermoed ik. En wie weet als de lonen omhoog gaan, blijven er misschien meer postbezorgers en zijn nieuwe pbz eerder geneigd om te komen. Wij kunnen voor de zaterdag haast geen personeel vinden, omdat de jeugd in winkels meer verdiend dan bij postNL.

Re: Principeakkoord CAO PostNL

3
Wat ook vreemd is, is dat ik nu maar 5 functiejaren heb, terwijl ik al 13 jaar bij TPG/TNT/PostNL werk. 10 jaar als postbode en 3 jaar als postbezorger. Toen ik van postbode overging naar pbz werd ik meteen in het 5e functiejaar geplaatst en nu drie later zit ik daar nog steeds.Van 1998 tot 2008 postbode en 2008 tot en met heden postbezorger.

Re: Principeakkoord CAO PostNL

5
@postbode21, ben vrijwillig overgegaan van het ene naar het andere salaris.Wist ook waar ik aanbegon was echt een bewuste keuze, het scheelde 2 uur reistijd per dag. VBG en depot liggen 15 km bijelkaar vandaan. Het was de bedoeling dat ik alleen in Hoogvliet zou gaan werken (woon zelf in Rozenburg zh). Maar door tekort aan pbz in Rozenburg liep ik daar regelmatig wijken weg. Moest 's ochtends wel eerst naar Hoogvliet voor de voorbereiding en dan terug naar Rozenburg voor bestelling. Heb geen auto moest of op de fiets naar Hoogvliet of met openbaar vervoer en dat werd teveel. Voor de duidelijkheid met de auto ben je binnen 20 min in Hoogvliet, met openbaar vervoer doe je er minstens 1 uur over en op de fiets was ik 45 min tot 1 uur kwijt.
Postbezorger en postbode zijn nu eenmaal verschillende functies.

Re: Principeakkoord CAO PostNL

8
willemien schreef:In dec 2006 werd ons bestelkantoor in Rozenburg gesloten en gingen we naar Hoogvliet. Was ook prettig zo tijdens de knj periode. Net als nu met georoute.
ofschoon off-topic
Dat is een aaardig eindje fietsen. Gingen er toen al kantoren dicht?

Re: Principeakkoord CAO PostNL

9
brievenbus schreef:De BVPP heeft ook een principeakkoord met PostNL over de cao Postbezorgers voor 2012.
Gaan het wel eerst voorleggen aan hun leden.
Ik heb het gelezen. Ik ben toch blij dat CNVPublieke zaak dat niet doet. Hier mee geeft ze aan dat er nu helemaal niks meer te onderhandelen valt. Dat is ook zo, het uitbetalen van loon op minimaal niveau van het miniumloon is een afspraak ooit gemaakt, en daar heeft PostNL zich ook aan te houden.

Re: Principeakkoord CAO PostNL

10
Geertjan schreef:
brievenbus schreef:De BVPP heeft ook een principeakkoord met PostNL over de cao Postbezorgers voor 2012.
Gaan het wel eerst voorleggen aan hun leden.
Ik heb het gelezen. Ik ben toch blij dat CNVPublieke zaak dat niet doet. Hier mee geeft ze aan dat er nu helemaal niks meer te onderhandelen valt. Dat is ook zo, het uitbetalen van loon op minimaal niveau van het miniumloon is een afspraak ooit gemaakt, en daar heeft PostNL zich ook aan te houden.
En zolang de bonden nog steggelen over de voorwaarden, duurt het nog wel ff voor er een nieuwe cao komt :(
cron