Werken bij PostNL en banen ernaast

1
Volgens mijn re-integratie bureau is het niet handig dat ik meerdere werkgevers heb. PostNL is dan het hoofd inkomen. En daarnaast heb ik andere banen maar daar kan dan geen loonheffing op toegepast worden waardoor het netto gezien zeer nadelig uitpakt. Kun je globaal zeggen wat er dan vanaf gaat? En hoe nadelig is nadelig?

Re: Werken bij PostNL en banen ernaast

2
Loonheffing mag maar op 1 inkomen worden toegepast !
2 banen en loonheffingskorting

Voor iedereen geldt dat de loonheffingskorting maar door 1 werkgever toegepast mag worden. Heeft u 2 of meer banen, dan mag u maar bij 1 baan de loonheffingskorting toe laten passen. Als bij de aangifte blijkt dat u meer had kunnen krijgen als al uw inkomsten samen opgeteld worden, dan krijgt u dit achteraf gewoon van de belastingdienst terug via uw belastingaangifte.

U kunt er ook voor kiezen om bij geen een baan de loonheffingskorting toe te laten passen, en deze dan via een voorlopige aangifte terug te vragen, of alleen achteraf bij de aangifte aan het eind van het jaar.
Groetjes, Annelies

Re: Werken bij PostNL en banen ernaast

3
Pas op met invullen van je belasting.
Wat het re-integratiebureau schrijft zou kunnen kloppen als dat idd het hoofdinkomen is (aantal uur x uurloon)
Verdien je bij baan 2 meer dan moet je op gaan passen, dan is dit het hoofdinkomen.

Ga naar een belastingconsulent (bijv. je bond kost niets) die kunnen dat op voorhand voor je uitrekenen dat je niet achteraf de sjaak bent.

Let op de zinsnede bij Annelies1958
" Als bij de aangifte blijkt dat u meer"

Re: Werken bij PostNL en banen ernaast

4
Het klopt, mijn ZW-uitkering is nu het hoogste en daar heb ik nu loonheffing op staan. Je bent verplicht, wanneer je inkomsten hebt op 1 de loonheffing te laten toepassen. ZW-uitkering is 30 uur bijvoorbeeld. Bij PostNL werk je gemiddeld 6 uur in de week. Bij onderhoudsdienst werk ik dan 2 uur en mogelijk nog 6 uur elders. Volgens het re-integratie bureau derf je in verhouding dan minder inkomsten dan wanneer je één baan zou hebben met totaal aantal uur.

Dus volgens re-integratie bureau is dit als volgt:

Ik werk 24 uur bij firma Inpak Papier. Daarop wordt loonheffing toegepast. In dit geval krijg ik nu meer inkomsten dan wanneer ik:

Firma Inpak Papier 10 uur
PostNL 6 uur
Schoonmaak bedrijf de Wisserij 8 uur

Op de Firma Inpak Papier laat je de loonheffing toepassen omdat dit voordeliger uitpakt. Krijg je dan minder inkomsten klopt dat wel? Je kunt toch bij de Belastingaangifte dit terug krijgen? Hoe zit dat precies?

Re: Werken bij PostNL en banen ernaast

5
Dat ligt er aan hoeveel bruto uurloon je bij de firma Inpak verdient, ligt die hoger dan bij Post en Schoonmaak dan word er in principe te veel ingehouden.
Ga hier niet aan lopen sleutelen om er nu je voordeel mee te doen, terug krijgen is altijd leuker dan achteraf bij te betalen.
Let op, het gaat natuurlijk niet om honderden euro's om aan die poespas te beginnen.

Re: Werken bij PostNL en banen ernaast

6
verzendenenontvangen schreef:Het klopt, mijn ZW-uitkering is nu het hoogste en daar heb ik nu loonheffing op staan. Je bent verplicht, wanneer je inkomsten hebt op 1 de loonheffing te laten toepassen. ZW-uitkering is 30 uur bijvoorbeeld. Bij PostNL werk je gemiddeld 6 uur in de week. Bij onderhoudsdienst werk ik dan 2 uur en mogelijk nog 6 uur elders. Volgens het re-integratie bureau derf je in verhouding dan minder inkomsten dan wanneer je één baan zou hebben met totaal aantal uur.

Dus volgens re-integratie bureau is dit als volgt:

Ik werk 24 uur bij firma Inpak Papier. Daarop wordt loonheffing toegepast. In dit geval krijg ik nu meer inkomsten dan wanneer ik:

Firma Inpak Papier 10 uur
PostNL 6 uur
Schoonmaak bedrijf de Wisserij 8 uur

Op de Firma Inpak Papier laat je de loonheffing toepassen omdat dit voordeliger uitpakt. Krijg je dan minder inkomsten klopt dat wel? Je kunt toch bij de Belastingaangifte dit terug krijgen? Hoe zit dat precies?

Hoi VenO,

Je kunt het beste de loonheffingskorting laten toepassing bij degene waar je het meeste (hoogste) inkomen hebt. Dat komt omdat hoe hoger het inkomen is, hoe meer belasting er van af gaat. En het gaat hier dus om loonheffingskorting. Dus korting op die hoogste loonheffing.

Bij mij is ook de uitekeringsinstantie waar ik het hoogste inkomen van krijg. Dat betekent dat er geen loonheffingskorting wordt toegepast bij de banen waarbij je inkomen lager is (bij mij alleen de post) maar daar hoef je sowieso minder loonbelasting te betalen dan over je hogere inkomen.
Aan het einde van het jaar of begin volgend jaar als je al je jaaropgaven hebt, ga je kijken via het digitale aangifte formulier of je recht hebt op teruggave van de teveel ingehouden loonbelasting bij het werk waarop de loonheffingskorting niet is toegepast. Je kunt min of meer stellen (maar dat is enigszins kort door de bocht) dat als je geen gewelldig inkomen hebt, je bijna altijd recht heb op teruggave van teveel ingehouden loonbelasting (voor baan B,C, D) etc. En soms zelfs voor je baan met het hoogste inkomen.
Er zijn wel grenzen aan het minimale tgerug te vragen bedrag. Je kunt veel vinden op de site van de belastingdienst. Als je wilt dat ik je tzt ergens mee help, dan zeg je het maar.

Re: Werken bij PostNL en banen ernaast

8
Beste mensen,

Tot mijn grote verdriet wil mijn re-integratie bureau er niet in mee dat ik bij de post blijf. Dit terwijl met autisme stoornis de ideale baan voor me is. Ik heb vele banen gehad waar ik erg veel last had van moeheid en zodanig moe was dat ik gewoon mijn werk niet meer naar behoren kon uitvoeren. Op dat moment is mijn eigenwaarde ook naar beneden gezakt, je wilt je werk goed afleveren maar het lukt je niet. Dat is frustrerend zeker, dat andere mensen daar vooroordelen over hebben en je totaal niet snappen wat er met je aan de hand is.

Het werken bij de post houdt andere banen tegen. Ik ben dan ook razend druk om werk te vinden in de ochtenduurtjes. En de maandag kan ik de gehele dag misschien wel werken naast de post. Maar ook dat wil het re-integratie bureau niet! Zij vindt dat mij dat onrust geeft op het moment dat ik meerdere werkgevers heb! Dat is beslist niet het geval. Bij PostNL heb ik weinig te maken met mijn werkgever, zolang ik mijn werk maar goed uitvoer. En dat wil ik ook want ik ben perfectionistisch en wil absoluut geen fouten maken. Ik kijk wel 4 keer alvorens ik een poststuk bij iemand in de bus gooi. Eerst op het adres zelf, controle op de index code ook nog en dan op het volgende poststuk, als daar het volgende huisnummer opstaat als extra controle.

Re: Werken bij PostNL en banen ernaast

9
Als je met meerdere banen onder die 40uur blijft hangen valt het mee,na loonheffing(1inkomen)gaat er in de 1e instantie 55%af,dit lijkt erg,het is beter dan nadien bij te betalen.
Einde van het jaar bij aangifte wordt alles bij elkaar opgeteld.
En meestal krijg je dan wat terug als je onder die 40uur hangt

Re: Werken bij PostNL en banen ernaast

10
verzendenenontvangen schreef:Beste mensen,

Tot mijn grote verdriet wil mijn re-integratie bureau er niet in mee dat ik bij de post blijf. Dit terwijl met autisme stoornis de ideale baan voor me is. Ik heb vele banen gehad waar ik erg veel last had van moeheid en zodanig moe was dat ik gewoon mijn werk niet meer naar behoren kon uitvoeren. Op dat moment is mijn eigenwaarde ook naar beneden gezakt, je wilt je werk goed afleveren maar het lukt je niet. Dat is frustrerend zeker, dat andere mensen daar vooroordelen over hebben en je totaal niet snappen wat er met je aan de hand is.

Het werken bij de post houdt andere banen tegen. Ik ben dan ook razend druk om werk te vinden in de ochtenduurtjes. En de maandag kan ik de gehele dag misschien wel werken naast de post. Maar ook dat wil het re-integratie bureau niet! Zij vindt dat mij dat onrust geeft op het moment dat ik meerdere werkgevers heb! Dat is beslist niet het geval. Bij PostNL heb ik weinig te maken met mijn werkgever, zolang ik mijn werk maar goed uitvoer. En dat wil ik ook want ik ben perfectionistisch en wil absoluut geen fouten maken. Ik kijk wel 4 keer alvorens ik een poststuk bij iemand in de bus gooi. Eerst op het adres zelf, controle op de index code ook nog en dan op het volgende poststuk, als daar het volgende huisnummer opstaat als extra controle.
Dat is echt niet leuk VenO. Let wel, je kunt voor zover ik weet bezwaar maken. Schriftelijk dan wel en binnen 6 weken na een beslissing. Overigens vraag ik me af hoeveel 'macht' zo'n reintegratiebureau heeft. Blijkbaar veel. Als jij (weer) ziek wordt van ander werk, schiet niemand daar mee op. Vertel ze dat maar eens en dat die kans groot is, terwijl je je bij de post juist veel beter en energieker voelt. Stelletje horken!
Wees maar slim en maak sowieso schriftelijk bezwaar, mensen die niet weten wat een (aan) autisme (verwante) stoornis is, hebben gemakkelijk praten maar weten duidelijk niet waar ze het over hebben. Vraag desnoods een verklaring van je huisarts of andere behandelend arts. Sterkte.
cron