Re: ik wil postbezorger worden

71
slagvaardige schreef: Maar volgens mij is het zo dat ze dan als je er een bepaalde tijd uit bent geweest, ze je dan weer 3x een tijdelijk contract mogen aanbieden. En je zo geen vast contract hoeven te geven.

Ik kan het mis hebben. Misschien is er iemand die er wel en meer verstand van heeft.
Klopt, heeft te maken met de zgn Flexwet (Wet Flexibiliteit en Zekerheid, 1999). Daarin staat dat na 3 achtereenvolgende tijdelijke contracten (dus voor 'bepaalde tijd') er automatisch een vast contract ('onbepaalde tijd') ontstaat. Dit gebeurt ook als de totale duur van achtereenvolgende contracten 3 jaar of langer is.

Een contract telt mee als er minder dan 3 maanden tussen de opvolgende contracten ligt. Die 3 maanden ertussenuit doet een werkgever dus om te voorkomen dat hij iemand een vast contract moet geven. Na die drie maanden begint het tellen vrolijk opnieuw.

De wet is dus eigenlijk bedoeld voor meer zekerheid en een betere rechtspositie voor flexwerkers die al wat langer voor eenzelfde werkgever werken. Maar tegelijk worden sommigen de dupe van de wet, doordat ze er dus 3 maanden uit moeten.
cron