Re: Sorteer snelheid bij PostNL?

11
@ Carla41

Heeft niks met dorp te maken we zitten dichtbij een grote stad, vestiging is in middelgrote stad, maar heeft wel alles te maken met het inlevingsvermogen van de tc. Ik ben vast niet 1 van de gelukkigen, degene waarbij het goed gaat hoor je over het algemeen niet.

Ik klok mijn tijd op het moment dat ik werkelijk klaar ben en dat is meestal thuis.
Daar scheid ik ook elastieken, overgebleven hah ed in de lege tassen en gaan de volgende keer mee naar depot.
Post/pakketjes die niet bezorgd konden worden worden hersteld met sticker en gaan in oranje bbus, die is ook in de buurt.
Ik vul mijn bezorgrapport in en dan klok ik.
Soms eindig ik op depot, en doe daar bovenstaande zaken waarna ik klok. Alleen nog thuis bezorgrapport invullen, 1 minuut.

Re: Sorteer snelheid bij PostNL?

12
@brievenbus

daar zit wat in brievenbus.
we lezen vaker de minpunten dan de pluspunten van het bezorgen op het forum. :P

maar , en bij sandd wordt ongetwijfeld ook niet overal hetzelfde beleid gevoerd.. :idea:
het zou toch beter zijn als ze voor de postbezorgers bij postnl ook landelijk meer dezelfde regels toepassen.
want of het nou echt alleen notoire zeurpieten zijn die klagen over niet standaard uitbetaalde gewerkte uren
dat betwijfel ik.

Re: Sorteer snelheid bij PostNL?

13
@ Carla 41

Natuurlijk zijn er ook werkelijk misstanden rondom uitbetaling extra tijd.
Maar waar niet?
Toch kun je er zelf binnen postnl ook veel aan doen door ipv tijd te besteden aan klagen actie richting werkgever te ondernemen.
Binnen postnl zijn er legio mogelijkheden.Tenslotte is hun standpunt gewerkte tijd=betaalde tijd.
Aankaarten bij je leidinggevende, vestigingsmanager, oranje kaart, or, bond etc etc.
Zorg dat je het goed kunt onderbouwen, maak het ze lastig...daar hebben ze een hekel aan en betalen ze liever die paar centen uit dan elke keer het "geklaag" aan te horen.
Uiteindelijk beseffen ze dat de tijd die zij met beantwoorden ed kwijt zijn duurder is dan de extra tijd pbz gewoon te betalen.
Je moet ze in ieder geval er nooit mee weg laten komen dat heb je dus voor een deel in eigen hand.

Re: Sorteer snelheid bij PostNL?

14
Wij werken sinds november 2012 met normtijden, waar goed mee uit te komen is. Collega's die afgelopen winter een wijk hadden waarin niet tot nauwelijks gestrooid was konden dit doorgeven en dit werd uitbetaald.

Als een vestiging op een VBL overgaat, krijgt een teamcoach mer dan 100 postbezorgers onder zich en kan dan niet dagelijks meer dan 100 bezorgrapporten gaan lezen, dus dan wordt er met normtijden gewerkt. Normtijden die echt veel te krap stonden zijn naar boven aangepast. Alleen voor mensen die heel langzaam lopen zijn de tijden niet te halen. aan hen de keuze om afscheid te nemen van postNL of een deel in eigen tijd te lopen. Wij hebben iemand op het depot die al wat ouder is, heel langzaam loopt, maar gewoon accepteert dat hij de tijd van een gemiddelde pbz krijgt uitbetaald en nog elke dag geniet van zijn ronde.

Soms ben je wat sneller dan de normtijd, soms wat langzamer, maar onder normale omstandigheden kom je er gemiddeld mee uit. Gewerkte tijd = betaalde tijd. En anders hebben we de oranje kaart (heb ik nog nooit hoeven gebruiken)

Re: Sorteer snelheid bij PostNL?

15
Weet jij waar ze die normtijden op baseren bij postnl? wat zijn de richtlijnen. Bij van Straaten post zeggen ze scootersnelheid 21 km/u gemiddeld rijden en per adres waar je stopt 24 seconden de tijd voor post te bezorgen en 275 stuks per uur sorteersnelheid.

Dit lijken mij redelijk haalbare richtlijnen waar je wat mee kan of in elk geval is het meetbaar en aantoonbaar dmv gps systems in de scooters. Bij PostNl zijn alle richtlijnen ergens in de diepste spelonken van een duistere kelder verdwenen en niemand kijkt nog ergens naar. Mijn wijk in buitengebied was een scooterwijk en is nu omgezet naar fietswijk hebben die eikels gewoon een kwartier van de basistijd afgehaald ook nog terwijl er eigenlijk minimaal een half uur bij zou moeten op een piekdag.

Dus wat zijn nou die richtlijnen bij PostNL mijn TC heb ik het al 10 keer gevraagd en op gegeven moment ook gezegd dat als hij die richtlijnen niet geeft of die basistijden niet aanpast dan moet je maar iemand anders zoeken. Maar TC gaat de richtlijnen dus gewoon niet geven maar houd me gewoon aan het lijntje. Dus heb ik ontslag ingedient.

Nog twee weekjes Postnl en dan naar Sandd. Ik hoorde dat bij Sandd de tijden zogenaamd ook krap zouden zijn maar de wijk die ik ga lopen heb ik een bon vangezien met richtijden en hoeveelheid post en had ik ongeveer 1 uur voor 450 post te sorteren en ongveer 2 uur om 2 tassen post weg te lopen/fietsen. Ik krijg nou ook 2 uur voor de wijk die ik nu heb bij postnl maardat is voor 4 tassen post op donderdag en is sowieso al 10 minuten fietsen naar die wijk ook nog, dus die Sandd tijden zijn echt een paradijs vergeleken met wat ik nou heb.

Re: Sorteer snelheid bij PostNL?

16
@postbezorger

Welkom bij sandd hoor, maar sandd tijden omschrijven als een paradijs
Niet velen lukt het om er ( is het nu weer gestegen?) 450 stuks per uur te sorteren.

Newman heeft gelijk, bij sandd is geen mogelijkheid tot bespreekbaar maken van de normuren.
je accepteert het of je vertrekt.
het belangrijkste verschil is dat jij bepaalt wanneer je je voordeur achter je dicht trekt en dat je zelf je wijk kan zetten.
zo lang het maar di/ vr tussen 8 - 18 uur is bezorgd.

Oh ja, nog 1 dingetje. Tot nu toe geen h.ah. maar daarentegen 2 x per jaar grote orders als de Ikea en de Pcla
en valt er in jouw wijk een postcodeloterij prijs dan kan je zomaar verrast worden met 20 extra kratten stroopwafels/kookboeken/ chocolade etc... ik vind het geen probleem al zeg ik erbij dat ik het laatste wel wil overslaan.

Het is gewoon bij beide bedrijven hard werken. En rijk word je er niet van.

Re: Sorteer snelheid bij PostNL?

18
jandegraaf schreef:durf te beweren dat niemand binnen de normuren zijn post sorteerd en bezorgd.
degene die zeggen dat ze het wel kunnen binnen de gestelde normuren beliegen hun eigen zak
Ik ken (bij PostNL) een paar minder-dan-gemiddeld-snelle die het wel halen, simpelweg omdat sommige wijken wat ruimer staan, van oudsher. Dat maakt het wat wrang. Bij de plaatselijke concurrent zou ik niet weten wat de normen zijn.

Re: Sorteer snelheid bij PostNL?

19
postbezorger schreef:Weet jij waar ze die normtijden op baseren bij postnl? wat zijn de richtlijnen. Bij van Straaten post zeggen ze scootersnelheid 21 km/u gemiddeld rijden en per adres waar je stopt 24 seconden de tijd voor post te bezorgen en 275 stuks per uur sorteersnelheid.

Dit lijken mij redelijk haalbare richtlijnen waar je wat mee kan of in elk geval is het meetbaar en aantoonbaar dmv gps systems in de scooters. Bij PostNl zijn alle richtlijnen ergens in de diepste spelonken van een duistere kelder verdwenen en niemand kijkt nog ergens naar. Mijn wijk in buitengebied was een scooterwijk en is nu omgezet naar fietswijk hebben die eikels gewoon een kwartier van de basistijd afgehaald ook nog terwijl er eigenlijk minimaal een half uur bij zou moeten op een piekdag.

Dus wat zijn nou die richtlijnen bij PostNL mijn TC heb ik het al 10 keer gevraagd en op gegeven moment ook gezegd dat als hij die richtlijnen niet geeft of die basistijden niet aanpast dan moet je maar iemand anders zoeken. Maar TC gaat de richtlijnen dus gewoon niet geven maar houd me gewoon aan het lijntje. Dus heb ik ontslag ingedient.

Nog twee weekjes Postnl en dan naar Sandd. Ik hoorde dat bij Sandd de tijden zogenaamd ook krap zouden zijn maar de wijk die ik ga lopen heb ik een bon vangezien met richtijden en hoeveelheid post en had ik ongeveer 1 uur voor 450 post te sorteren en ongveer 2 uur om 2 tassen post weg te lopen/fietsen. Ik krijg nou ook 2 uur voor de wijk die ik nu heb bij postnl maardat is voor 4 tassen post op donderdag en is sowieso al 10 minuten fietsen naar die wijk ook nog, dus die Sandd tijden zijn echt een paradijs vergeleken met wat ik nou heb.
De basistijden bij PostNL, daar zit volgens mij niet echt een computermodel achter. Bij ons is ooit eens, vele jaren geleden, aan de vaste bezorgers gevraagd, hoeveel tijd hij of zij over de wijk deden, en dat is toen de basistijd geworden. En vervolgens is er in de jaren constant tijd afgehaald. Geen belpakjes meer? Elke wijk 10 minuten er af. Vestiging gesloten en voortaan werken vanuit depots? Overal 10 minuten af (ook als de wijk in kwestie dichter bij de voormalige vestiging lag dan het nieuwe depot, zodat er eigenlijk tijd bij had gemoeten). En nu ook weer. Geen hah meer? Dan gaat er 5 minuten af per 100 afgiftepunten, en je hebt dan ook minder tassen, dus dat scheelt weer 1x bijladen, dus nog eens overal 10 minuten af. Uiteraard vergeten ze dat niet elke wijk even dicht bij het depot ligt, en dat de basistijden er op zijn gebaseerd dat je alles in 1x meeneemt, en dat bijladen dus sowieso niet in de basistijd zit. Oh, er is volgend jaar 10% minder post? Dan ook gelijk 10% van de looptijd af. :roll:

Dus hoe de basistijden tot stand komen is kort gezegd als volgt: Het management grijpt elk denkbaar excuus aan om tijd van de wijken te halen. Dan krijg je weer zo'n brief thuis met antwoordstrook of je akkoord gaat of niet. Sommigen gaan akkoord, anderen protesteren en beargumenteren waarom het volgens hun niet klopt. Per saldo is de tijd die voor een wijk staat dus vooral gebaseerd op de mondigheid van de postbezorger die er loopt.

Re: Sorteer snelheid bij PostNL?

20
jandegraaf schreef:durf te beweren dat niemand binnen de normuren zijn post sorteerd en bezorgd.
degene die zeggen dat ze het wel kunnen binnen de gestelde normuren beliegen hun eigen zak
Bij ons verschilt het waar je loopt. In het ene postcodegebied zijn de looptijden makkelijk haalbaar, in het andere niet. De officiële sorteertijden zijn voor niemand haalbaar, zeker niet voor al die nieuwe voorbereiders. Zelfs de oude rotten (postbodes met meer dan 40 dienstjaren) halen het vaak niet. En bij degenen die de sorteertijden wel halen is dat goed merkbaar aan de kwaliteit van hun sorteerwerk. Je haalt het dus alleen door enorm te jagen en de boel af te raffelen. Dan komt het probleem op het bordje van de postbezorger, maar dat geeft niet want dat valt onder een andere TC en komt uit een ander budget. Dus de TC binnen draait weer lekker groene cijfers ten koste van de TC buiten en de postbezorgers.
cron