Re: Scenario tijden

13
Waarschijnlijk bedoelt Carla daarmee dat je dingen beter kunt bagatelliseren dan inventariseren.

Volgens de CAO en volgens de bedrijfstop mogen scenariotijden of hoe ze ook mogen heten niet. Toch worden ze ingezet. De vraag is nu: onder welke noemers worden de machtsmiddelen ingezet? Geotijd? Scenariotijd? Normtijd? En zijn er regionale verschillen?
Dat laatste mag natuurlijk niet. We zijn 1 organisatie dus er is ook maar 1 regel.

Re: Scenario tijden

14
@brabo

lijkt me een goed idee van je het te inventariseren brabo.

alleen gaf de nieuwe ( een collega van je) er een ludiek antwoord op.
dus.. als het wordt gebagatelliseerd dan door je eigen collega
en om het antwoord moet ik wel lachen.. chip in je oor en schokjes toedienen :D

Re: Scenario tijden

15
brabo schreef:Waarschijnlijk bedoelt Carla daarmee dat je dingen beter kunt bagatelliseren dan inventariseren.
Dus (groen afgehakt hoofdje + blauw afgehakt hoofdje + wit afgehakt handje) = 'beter bagatelliseren dan inventariseren'. Weer wat geleerd. Bedankt voor de uitleg!

Re: Scenario tijden

16
brabo schreef: Volgens de CAO en volgens de bedrijfstop mogen scenariotijden of hoe ze ook mogen heten niet. Toch worden ze ingezet. De vraag is nu: onder welke noemers worden de machtsmiddelen ingezet? Geotijd? Scenariotijd? Normtijd? En zijn er regionale verschillen?
Dat laatste mag natuurlijk niet. We zijn 1 organisatie dus er is ook maar 1 regel.
Zolang scenariotijden ongeveer overeenkomen met gewerkte tijden zie ik niet in waarom ze volgens de CAO en de bedrijfstop niet zouden mogen. Het precies bijhouden van gewerkte tijden brengt extra kosten met zich mee: bezorgers moeten bezorgrapporten invullen en teamcoaches moeten die verwerken.

In mijn eigen wijken zijn de scenariotijden haalbaar; voor mij liever (haalbare) scenariotijden dan elke dag die zinloze gewerkte-tijden invuloefening.

Re: Scenario tijden

17
brabo schreef:Waarschijnlijk bedoelt Carla daarmee dat je dingen beter kunt bagatelliseren dan inventariseren.

Volgens de CAO en volgens de bedrijfstop mogen scenariotijden of hoe ze ook mogen heten niet. Toch worden ze ingezet. De vraag is nu: onder welke noemers worden de machtsmiddelen ingezet? Geotijd? Scenariotijd? Normtijd? En zijn er regionale verschillen?
Dat laatste mag natuurlijk niet. We zijn 1 organisatie dus er is ook maar 1 regel.
In de CAO staat nergens dat scenariotijden niet zijn toegestaan. Ze zijn best toegestaan, het ligt er alleen aan waarvoor ze gebruikt worden.

Zo'n TC of VM moet toch ergens zijn planning op kunnen baseren. Hoeveel werk ligt er, hoeveel tijd is daar voor nodig, en hoe verdeel je dat over de mensen?

Stel: Ik heb een contract voor 10 uur, voor dinsdag t/m vrijdag. Dan kunnen de scenariotijden gebruikt worden om te bepalen hoeveel wijken ik moet lopen voor die 10 uur. Niets mis mee. Als echter aan het einde van de week blijkt dat ik er 12 uur over heb gedaan ipv 10 uur, dan moeten ze natuurlijk wel gewoon 12 uur uitbetalen!

Re: Scenario tijden

18
http://www.bvpp.nl/index.php?option=com ... &Itemid=82

Daarin staat:
Gewerkte tijd is betaalde tijd
Er zijn afspraken gemaakt waarin dit uitgangspunt nogmaals helder wordt aangegeven. We gaan er van uit dat daarmee een eind komt aan de eindeloze discussies die steeds weer gevoerd moeten worden met de leidinggevende als de gewerkte tijd langer is dan de door PostNL berekende scenario tijden. Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere uitvoeringsafspraken gemaakt. We bespreken die uitvoeriger als de leden worden gevraagd hun stem uit te brengen.
Dit is een principezaak. Sta je per uur, zoals in NL moet? Of sta je per stuk, zoals PostNL haar concurrenten altijd verweten heeft? En waarom lijken de bonden ermee in te stemmen dat er een veredelde stukloon regeling is, want de dagelijks door PostNL rondgestrooide scenario code (via SMS of ASK) schijnt afgedwongen te zijn door de OC en dat is een sterk door bonden ge-infiltreerde commissie.

Dus de vragen zijn:
  • Hoe heten regionaal de scenario tijden?
    Zijn er zomer- en winter tijden?
    Werken jullie met meerdere mogelijke scenario's per dag waarvan er 1 door middel van een SMS geselecteerd wordt?
    In welke regio's gelden ze?
    Hoe absoluut worden die streeftijden gehandhaafd?
Ik denk dat dit is wat "Joske" bedoelde maar onze Jos is een boerke uit Lage Mierde zo te zien en dat wetende valt zijn taalgebruik nog mee... :) Joskeeeeeeeeeee!

Re: Scenario tijden

19
Ook in het voorgaande citaat staat NIET dat het gebruiken van scenariotijden verboden is. Er staat wel dat wanneer iemand langer over een wijk doet dan de scenariotijd hij of zij gewoon de gewerkte tijd uitbetaald moet krijgen. Dus dat komt precies overeen met wat ik al eerder zei.

Bij ons (grote vestiging in area Zuid-West) worden er voor de postbezorgers geen scenario's gehanteerd. Wat we wel hebben zijn zgn "basistijden" voor een wijk. Afhankelijk van de dag (piek of dal) en de aanwezigheid van hah is deze hoger of lager.

Deze basistijden zijn kale tijden, dus tijd voor terugfietsen ivm bijladen of uitloop om een andere reden zit er niet bij. Als jij je wijk loopt en je geeft niets door, dan krijg je gewoon de basistijd. Als je er langer over hebt gedaan, om wat voor reden dan ook, moet je dat per mail of sms doorgeven aan de TC. Dan krijg je ook de uitloop betaald.

Nu met het zomerdal hebben ze wel de basistijden aangepast. Van wijken tot een uur is er 5 min. afgehaald, wijken van 1 tot 2 uur -10 min, en meer dan 2 uur -15. Dit geldt voor alle dagen behalve dinsdag, omdat je dinsdag nauwelijks tijdswinst hebt doordat je nog steeds met 3 of meer hah loopt.

Re: Scenario tijden

20
brabo schreef:
  • Hoe heten regionaal de scenario tijden?
    Zijn er zomer- en winter tijden?
    Werken jullie met meerdere mogelijke scenario's per dag waarvan er 1 door middel van een SMS geselecteerd wordt?
    In welke regio's gelden ze?
    Hoe absoluut worden die streeftijden gehandhaafd?
Bij ons Area Zuid-West, Rotterdam, Zijn er voor zover ik weet geen scenario tijden.
Er is wel een tijd vastgeteld die er voor elke loop nodig is, dit verschilt dan weer of een di, met h.a.h, een do , zonder h.a.h of een zaterdag met h.a.h en dan natuurlijk de twee dal dagen woensdag en vrijdag. Deze tijden zijn al er krap.

Inde zomer, nu dus, en met de KNJ moeten wij onze gewerkte tijd op schrijven, mits reeel , krijgen we die uitbetaald.

Wij werken niet met scenario's

Regio's en streeftijden zijn niet van toepassing.
cron