Boete teveel vakantieuren?

1
Wegens bezuinigingen wordt mijn bezorgers contract niet verlengd, al kan het ik het om laten zetten naar een flexcontract waarbij ik dus afhankelijk ben van bezorgers die verlof vragen en/of ziek worden. Nu zegt mijn TC dat ik blijkbaar teveel verlof heb genomen, en als ik mijn contract zou laten verlopen zou ik dat terug moeten betalen, in het geval van het omzetten van het contract zou ik die uren moeten werken en wordt dat van mijn salaris afgehaald. Daarnaast is het grootste deel van die uren ook nog eens van afgelopen jaar en is daarover niet eerder contact met mij opgenomen. Mag PostNL dit wel doen?

Re: Boete teveel vakantieuren?

2
Als je teveel vakantie-uren hebt opgenomen voor de tijd dat je in dienst bent zal PostNL dat wel mogen doen. Maar inderdaad: ze hadden je wel - bij aanvraag verlof - best kunnen (of zelfs moeten?) zeggen dat je over de grens ging, nog niet voldoende verlof had opgebouwd. Ik zou het dan ook niet zien als een boete, maar als iets wat je in het voren gekregen hebt en dus nog voor zult moeten werken. Voor niets gaat de zon op.

Ik heb nog een paar maanden verlof te koop (wegens verlopen), maar daar trappen ze niet in geloof ik?

Re: Boete teveel vakantieuren?

3
denieuwe schreef:Als je teveel vakantie-uren hebt opgenomen voor de tijd dat je in dienst bent zal PostNL dat wel mogen doen. Maar inderdaad: ze hadden je wel - bij aanvraag verlof - best kunnen (of zelfs moeten?) zeggen dat je over de grens ging, nog niet voldoende verlof had opgebouwd. Ik zou het dan ook niet zien als een boete, maar als iets wat je in het voren gekregen hebt en dus nog voor zult moeten werken. Voor niets gaat de zon op.
Het is natuurlijk logisch dat ik moet werken waarvoor ik betaald krijg, maar omdat dat dan achteraf te zeggen, al helemaal terwijl het grootste deel uit 2013 is en al lang geleden had kunnen worden opgemerkt, vind ik op zijn zachtst gezegd niet netjes.
Niet dat ik er niet voor wil werken, maar ik vraag me toch af of ze dat bij het verlof van 2013 nog wel mogen doen. Ik bedoel, als wij ons verlof niet op tijd opnemen of uit laten betalen zijn we het ook kwijt.
denieuwe schreef: Ik heb nog een paar maanden verlof te koop (wegens verlopen), maar daar trappen ze niet in geloof ik?
Volgens mij niet nee :P

Re: Boete teveel vakantieuren?

4
Zoiets is mij overkomen @bezorgerke. Ik ben zelf weggegaan bij Postnl (toen nog TNT) en kreeg meer dan een half jaar na uitdiensttreding ineens een vordering van over de 500 euro voor teveel opgenomen urwn en teveel genoten vakantiedagen. Bovendien was de vordering een maand geantedateerd. De brief stond op 30 mei maar ik kreeg hem pas 2 juli of zoeits en ik moest binnen 6 weken na datum brief betalen. Was heel vreemd. Heb urenregistratie opgevraagd en veel moeite moeten doen om het te krijgen.

Bleek dat ik een paar weken vakantie opgenomen had in de tijd dat ik gewoon gewerkt had. En nog een paar zaken die niet klopten die ik overigens kon bewijzen.

Ik heb de DAS ingeschakeld en die hebben de boel overgenomen. Ondertussen bleven de aanmaningen en zelfs dreigementen binnenkomen. Uiteindelijk hoefde ik niet te betalen omdat Postnl bsloot dat ze de vordering niet doorzette omdat ze mij niet bij uitdiensttreding geinformeerd hadden. Ik had bewijs dat ze gewoin geen gelijk hadden en had er zelfs een jurist opgezet maar daar hadden ze geen boodschap aan.

Misschien kun jij het ook proberen via rechtsbijstand. Kijken wanneer je vrij hebt gehad. min en plusuren/minuten bekijken en het erop proberwn te gooien dat ze je niet geinformeerd hebben en zij jouw contract niet hwbben verlengd. Dus dat je ook niet de kans hebt het via werk weg te werken.

Ik zie dat Postnl deze zaken dus nog steeds probeert. Tenzij het terecht is. Maar misschien is dat niet zo.

Ik heb over mijn ervaring nog een draadje hier staan. Zal hem eens opzoeken. Misschien heb je er iets aan.

Re: Boete teveel vakantieuren?

6
Dankjewel, ik heb je topic hier inderdaad gezien. Ik denk alleen niet dat rechtsbijstand veel gaat helpen omdat aangezien ik regelmatig een vrije dagen heb aangevraagd het redelijk waarschijnlijk is dat ik te veel verlof heb opgenomen.
In mijn geval werd ik als ik die week mijn contract-uren al had gehaald gewoon uit de planning gehaald voor die dag en anders ging het van mijn verlof af. Ik had op het gerealiseerde uren overzicht wel opgemerkt dat dit soms verschilde, maar het was mij echter niet duidelijk waarom en ik heb het ook niet bijgehouden.
cron