Re: hoe worden de normen bepaald?

12
Soms vreemd als je het mij vraagt, vooral op die dagen als je veel hah hebt en veel post
Want dan loop je soms in eigen tijd.
We weten dat er met hah regelingen zijn met hoeveel gewicht je moet bestellen
Boven de 150 gram, zoveel tijd per uur er bij dan boven de 200 gram nog wat extra er bij
en dan boven de 250 gram worden er afspraken gemaakt.
Maar helaas wordt er niet gekeken hoeveel post je moet bestellen op bepaalde dagen.
Je hebt van die dagen dat je voor een bepaalde wijk wel 5 tassen met post en hah moet bezorgen
En dan is het hah binnen de grenzen, beneden de 150 gram, maar dat geldt dan niet voor de post
Want postnl gaat uit van een gemiddelde, maar zoals men weet zijn er dan van die dagen dat het er bij inschiet.
Want als je dan 5 tassen hebt loop je in eigen tijd, vooral diegende die er ook fietsgedeelten in hebben zitten
die dan van adres naar adres met de fietsmoeten bezorgen, die hebben dan een flink volume dan voor adres naar adres.
Want dit maakt nogal een verschil met een wijk waar alleen rondlopers inzitten, dan zit je waarschijnlijk ook wel in eigen tijd, maar met een wijk van adres naar adres met de fiets is over het algemeen zwaarder.
Georoute ben ik ook bekend mee
Dan wordt er gekeken of wijken anders kunnen lopen en dat er dan straten of delen van straten in je wijk komen
te zitten die er voorheen niet in zaten, omdat die stukken van straten dicht aan je oorspronkelijke wijk zitten
Ook kijken ze of er adressen of straten beter naar autodienst kunnen, andere bestelcodes.
Het is natuurlijk nog niet helemaal zeker of ze het dan op die precieze manier gaan doen, maar hopen dat het
dan voor ons bezorgers effiecienter is en dat het ons tijd scheelt.
Trouwens als je georoute via google intoetst dan kom je erachter waar postnl of tnt dit programma vandaan heeft.
Groet joostpostbezorger

Re: hoe worden de normen bepaald?

13
Als ik de standaardgegevens van VSP bekijk, dan krijg ik sterk de indruk dat de normen bepaald worden door:
- de gebiedsgrootte. (je zou de lengte van alle straten kunnen meten maar het lijkt erop dat ze km2 nemen
- het aantal adressen in die zone.
dit op elkaar delen. En dan krijg je dus iets als de afstand hoever de brievenbussen gemiddeld uit elkaar staan.
Vervolgens nog een looptijd, bijv 5 km per uur las ik hier eens ergens, en dan nog iets van bijv 10 sec per bus.

Ik kan me dergelijk type berekening voorstellen. Als te complex zullen ze de berekening niet gemaakt hebben.
Het betekent wel dat de ene wijk in de praktijk gunstiger uitvalt dan de andere, en dat is ook wat je hier leest.

Re: hoe worden de normen bepaald?

14
@anyone

wat wil je nou eigenlijk zeggen anyone :lol:

5 km per uur... ja, als je flink doorstapt zonder stoppen om tuintjes in te gaan,
portiektraooeb op te klimmen .... en brievenbussen in flatgebouwen vullen.., niemand groeten,
geen enkele vraag over de post van een bewoner beantwoorden.... ;)
door het rode licht rijden... want stoplichten die op rood kunnen staan zijn niet berekend..

eigenlijk is het gewoon ..... een rondje rennen...... :lol:

maar dan ben je geen post aan het lopen maar bezig met de avondvierdaagse of
een zomerse wandeling.

Re: hoe worden de normen bepaald?

19
Ja lollig, maar eigenlijk is het bezopen. Wie heeft het ooit bepaald??? Ik weet wel dat het gros wat er bij ons post bezorger is, vrouwen van boven de 45 is. De meesten zijn niet langer dan 1,70 meter. En een aantal nog lichtgewichten ook. Uitzonderingen daargelaten. Ik kan niet sneller dan snel lopen, moet met veel hah keer extra naar mijn fiets. En zelfs zonder hah doe ik er standaard een half uur langer over dan er gepland staat.

Ik heb verder soms het idee dat je in een wijk met veel ouderen echt een sociale functie vervuld. Ze staan op je te wachten alsof je het enige verzetje bent die dag. Het gaat me echt tegen me gevoel in om dan te moeten zeggen dag mevr/meneer ik moet verder. Sorry geen tijd, mag niet van de baas.

Re: hoe worden de normen bepaald?

20
Scully schreef:Ja lollig, maar eigenlijk is het bezopen. Wie heeft het ooit bepaald??? Ik weet wel dat het gros wat er bij ons post bezorger is, vrouwen van boven de 45 is. De meesten zijn niet langer dan 1,70 meter. En een aantal nog lichtgewichten ook. Uitzonderingen daargelaten. Ik kan niet sneller dan snel lopen, moet met veel hah keer extra naar mijn fiets. En zelfs zonder hah doe ik er standaard een half uur langer over dan er gepland staat.

Ik heb verder soms het idee dat je in een wijk met veel ouderen echt een sociale functie vervuld. Ze staan op je te wachten alsof je het enige verzetje bent die dag. Het gaat me echt tegen me gevoel in om dan te moeten zeggen dag mevr/meneer ik moet verder. Sorry geen tijd, mag niet van de baas.
Het verhaal van Anyone gaat vooral over VSP, maar bij PostNL zijn de looptijden van de wijken gebaseerd op praktijktijden, behalve dan op kantoren waar men al met GeoRoute werkt. Maar omdat vroeger ook al niet iedere postbode even snel was, leidt dat tot enorme verschillen. Zo moest ik recent twee wijken lopen, die op papier even groot waren, nml 2,5 uur per wijk. Maar met de eerste wijk was ik binnen 1,5 uur al klaar, terwijl wijk 2 zowat 3,5 uur in beslag nam!
cron