Pakket verdwenen; aangenomen met valse handtekening

1
Beste postbezorgers, verstuurders en ontvangers van pakketten,

Ik zou vorige week een pakje ontvangen met een nogal kostbare inhoud. Volgens Track & Trace is dit keurig om kwart voor vier 's middags op mijn adres bezorgd. Op dat moment zaten mijn vriendin en ik gewoon thuis aan de thee om op het pakje te wachten. Ik heb verder geen huisgenoten en verder heeft niemand de sleutel. De opgegeven handtekening - het pakket was aangetekend verzonden - is niet de mijne en dus vals. Mijn bel, die het wel doet, is nooit gegaan. Het pakket ligt niet bij mijn buren, en volgens PostNL is het toch echt op mijn adres afgeleverd.

Volgens de klantenservice van PostNL moet ik contact opnemen met de verzender zodat deze een onderzoek in kan stellen. Dat heb ik dan ook gedaan. Wat mij echter in het verkeerde keelgat schoot is dat de klantenservice weigerde mij verder te helpen toen ik vroeg om de gegevens van de postbezorger die hier zo grof in de fout is gegaan, omdat ik formeel geen partij ben. Dat is ook zo - PostNL heeft een contract met de verzender - maar op het moment dat mijn handtekening vervalst is, en dat dit mogelijk door een medewerker van PostNL gedaan is, is PostNL formeel in overtreding wegens het weigeren van informatie over een misdaad die (mogelijk) door een van haar medewerkers gepleegd is.

Ik gooi er nog even achter aan dat valsheid in geschrifte (WvS art. 225) een strafbaar feit waarvoor een maximale gevangenisstraf van zes jaar staat, of een geldboete van de vijfde categorie (tot max. 82,000 euro).

Medewerkers van PostNl, mijn vragen luiden als volgt:

- Is PostNL op de hoogte van welke bezorgers (al dan niet ZZP'ers) op welk moment in welke wijk of straat actief is?
- Zou u zelf wel eens zelf een handtekening zetten, wetende dat een pakket zo kan verdwijnen als er nog iets fout gaat?
- Hoe kom ik zo snel mogelijk achter de gegevens van de postbezorger zodat ik aangifte kan doen van valsheid in geschrifte?

Bij voorbaat dank.

Re: Pakket verdwenen; aangenomen met valse handtekening

3
slagvaardige schreef:U moet bij TNT pakketten zijn. Een Postnl postbezorger bezorgt geen aangetekende pakketten of pakketten waar een handtekening voor gezet moet worden.

P.s. Jazeker. Ze kunnen precies nagaan wie welke route heeft afgelegd op een bepaalde dag.

Maar het hoeft niet de pakketbezorger te zijn geweest. Het kan ook eerder in het proces zijn gebeurd. Bij sorteer enz.
Wat heeft TNT er mee te maken? De pakketservice van PostNL heet PostNL Pakketservice.

Re: Pakket verdwenen; aangenomen met valse handtekening

5
Het is zo dat de leverencier moet aantonen dat het bestelde product idd bij jouw geleverd is.
De reactie van PostNL dat je bij je leverancier moet klagen is dus niet zo vreemd.

in een winkel is het simpel:
In een koffie-bar bestel je je cappucino, en op moment dat ze het gemaakt hebben, en gegeven hebben, betaal je.
Als de koffie niet lekker is, bedorven melk, slechte koffie o.i.d. dan spreek je ook de medewerker aan.
Je gaat niet bij hun melkleverancier of de koffie-producent klagen.
(Simplitisch weergegeven)

1) Wat je moet doen is:
Leverancier waar je het besteld hebt aanspreken over deze gang van zaken (DIRECT DOEN!!!).
ZIj moeten dan er oplossing voor geven. Hoe ze dit doen is vrij voor hun te bepalen. Maar binnen redelijkheid en billikheid.
Als consument zit je redelijk veilig in dit geval.
Leverancier heeft de keuze met welke toe-leveranciers (de keuze met welke bezorg-bedrijf ze zaken doen.) om de overeenkomst uit te voeren.
PostNL zal dan de handtekening laten zien die gezet is. En Slagvaardige zegt dat de pakketbezorgers idd per GPS gevolgd worden.
Die gegevens zullen ze ook overleggen. (Neem ik aan.)

Mijn vragen:
-Het verhaal van HAJ is mijn inziens niet specifiek genoeg om voor mij een oordeel te geven.
-Hoe zijn de regels van aanbieden bij aangetekende post bij PostNL? Wat mag wel en niet?

Afhankelijk van uitkomst bovenstaande, 1) en mijn vragen:

Kernvraag bij leverancier EN PostNL is de volgende: Wie handelt er hier frauduleus?
-Indien Track/Trace:
Dan moet dit aantoonbaar zijn waar in het bezorgproces het is geweest. Is het de bezorger? Iemand op sorteercentrum? Een buur die het pakket heeft aangenomen, maar dit niet toegeeft omdat hij nu gratis een duur ding heeft gekregen. Dit komt allemaal voor.
Bij Track en Trace zit er ook nog een check tussen afgifte door sorteercentrum aan bezorger en bevestiging ontvangst door bezorger.
-Of, en dit kan ook het geval zijn als je er van afstand naar kijkt, is de geadresseerde een oplichter is die spullen laat bezorgen, maar niet wil betalen. Ook dit komt voor.
-De afzender is fraudulent. (Internet-oplichting) En dit is ook mogelijk.

Indien je te goede trouw bent:
Succes gewenst. Dit kan je een hoop tijd gaan kosten.

@HAJ
-Naam en Adresgegevens van de betreffende bezorger ga je nooit krijgen. Je hebt een overeenkomst met de partij waar je het hebt besteld. PostNL is hun toe-leverancier, en daar heb jij niks mee te maken.
Het is het bedrijf waar je besteld heb waar je je energie op moet gaan richten.
-Het is de kernvraag die ik hierboven heb gesteld wat uitgezocht zou moeten worden. Helaas, maar dit kost tijd.

Gerard.

P.S.
Dit vanuit mij eigen ervaring:
Ik bestel ook regelmatig dingen via internet/webshops.
-Soms moet ik legitimeren EN 1 cent pinnen om aan te tonen dat het het bankrekening nummer voor de telefoon inclusief abbonnement idd van mij is.

PostNL-pakket bezorgers krijgen, naar mijn informatie, pas betaald als pakket is afgeleverd. De tijd om het opnieuw aanbieden bij geen gehoor wordt niet vergoed.
Dit zou wel eens een en/of het probleem kunnen zijn.

Het meest absurde wat ik heb meegemaakt:
Een door mij bestelde, en aan mij geadresseerde, laptop a 1300: aangetekend+legitimatieplicht.

Mijn buurvrouw wist dat ik er een besteld had.
Ik was ook thuis op moment van bezorging: Zij liep toevallig op terugweg met haar hond toen ze een bezorger zag staan met een doos waarin duidelijk een laptop zat.
Wat er is gebeurd tussen die twee weet ik niet.
Maar ze is niet naar binnen gegaan en belde even later op dat ze in de Albert Heijn boodschappen stond te doen met mijn laptop. "Of ik hem even op wilde halen."
Dit is waargebeurd.
In dit geval wilde ze gewoon een grapje met mij uithalen, maar de bezorger zit hoe dan ook fout.
Klacht bij leverancier hierover heb ik nooit antwoordt op gekregen. Wat ik wel weet is dat ik hier niet meer bestel.

Ik kan me dus wel inleven in HAJ verhaal, maar er zijn in, zijn verhaal voor mij, nu nog teveel onduidelijkheden om gericht advies te geven.
cron