Re: Levertijd post op depot

31
postgirl schreef:
Dat is onzin. Aansprakelijkheidsverz keert wel uit hoor.. Dat geldt niet alleen voor auto, maar ook voor fiets en andere situaties bijvoorbeeld stenen tuinkabouter per ongeluk omstoten etc.
Je bent niet helemaal goed op de hoogte. Het soort aansprakelijkheidsverzekering waar jij het over hebt is de zogenaamde AVP (Aansprakelijkheidsverzekering particulieren). Deze dekken NOOIT schade veroorzaakt door of met motorrijtuigen. Lees je polisvoorwaarden er maar op na!

Niet voor niets moet je voor je auto of bromfiets altijd een aparte WA-verzekering afsluiten, ook als je al een AVP hebt. Deze dekt echter alleen schade die wordt veroorzaakt tijdens particulier gebruik, dus niet tijdens het bezorgen van Ikea-gidsen! Tenzij (!!) je een zakelijke autoverzekering afsluit, zoals bijv. PostNL heeft gedaan voor het eigen wagenpark (of een pizzarestaurant voor zijn bezorgbrommertjes). De premie van deze verzekeringen is echter een veelvoud van die van een particuliere verzekering, dus ik denk dat weinig Sandd-bezorgers een zakelijke WA-verzekering voor hun prive-auto hebben.

Bezorg jij dus je post voor Sandd (of voor PostNL) met je eigen auto, terwijl je deze niet apart hebt verzekerd voor zakelijk gebruik, dan ben je op dat moment gewoon onverzekerd, en overtreed je de wet. Als je op dat moment bij een ongeluk betrokken raakt (of zelfs maar langs de kant wordt gezet door de politie voor een routinecontrole) dan heb je echt een serieus probleem.

Re: Levertijd post op depot

32
Interessant om te weten..
Wel ben ik benieuwd naar een aantal dingen..

* Ik ben een OVOer, geen CAOer.. Maakt dat het verschil?
* Stel ik bezorg post met een geleende auto.. (dus ik heb geen WA verzekering) Hoe zit dat dan?
ex Sandd Postbezorgster

Re: Levertijd post op depot

33
postgirl schreef:Interessant om te weten..
Wel ben ik benieuwd naar een aantal dingen..

* Ik ben een OVOer, geen CAOer.. Maakt dat het verschil?
* Stel ik bezorg post met een geleende auto.. (dus ik heb geen WA verzekering) Hoe zit dat dan?
OVO of CAO maakt geen verschil. Een particuliere verzekering dekt geen zakelijk gebruik, en het doet er niet toe of dit zakelijke gebruik voor een baas of voor een opdrachtgever is.

Als je een auto leent en je veroorzaakt schade, dan hangt het van het soort schade af voor wiens rekening het komt. In sommige gevallen is de bestuurder aansprakelijk, in sommige gevallen de eigenaar, en soms 50/50. Maar ook hier geldt dat wanneer de auto verzekerd is voor particulier gebruik, en er wordt schade mee veroorzaakt tijdens het uitoefenen van je werk, de verzekering de schade niet zal vergoeden.

(In de praktijk komt dat er meestal op neer dat de verzekering wel de schade vergoed aan de gedupeerde, maar vervolgens de rekening op jouw bordje legt).

Re: Levertijd post op depot

34
Al ben je je buurvrouw aan het meehelpen verhuizen en je stoot een vaasje om, dan keert de verzekering al niet meer uit. Je bent dan namelijk WERK aan het doen. Alleen als je zegt dat je bij de buurvrouw op bezoek was tijdens de verhuizing en onder het thee drinken stootte je een vaasje om... dan wel.

Alleen, als je auto vol ligt met post of reclame en een andere auto die van links komt rijdt tegen jou aan, terwijl jij op een voorrangsweg zit, dan heb je een probleem. Vooral als een agent of zo de waar in je bak ziet liggen. Dan ben je onverzekerd en dat is een strafbaar feit. En je kan de schade van twee kanten betalen.

PostNL verbiedt ons om met de auto te bezorgen. PostNL heeft ook een WA verzekering afgesloten op alle bezorgers. Sandd niet want die heeft geen bezorgers en dit is een van de redenen dat ze goedkoper kunnen werken.

Re: Levertijd post op depot

35
Wat ik een heel enkele keer weleens doe, als ik met de auto weg ben en nog post moet lopen, is met de auto de post ophalen bij het depot en dan naar huis te rijden om daar de post in mijn fietstassen te laden. (Bezorgwijk ligt direct achter mijn huis.) Ik begrijp dat dat dus ook niet mag? Aan de andere kant: er zijn meerdere postbezorgers bij mijn depot die met de auto hun post ophalen. Of ze ook per auto bezorgen weet ik niet.

Re: Levertijd post op depot

36
Swaan schreef:Wat ik een heel enkele keer weleens doe, als ik met de auto weg ben en nog post moet lopen, is met de auto de post ophalen bij het depot en dan naar huis te rijden om daar de post in mijn fietstassen te laden. (Bezorgwijk ligt direct achter mijn huis.) Ik begrijp dat dat dus ook niet mag? Aan de andere kant: er zijn meerdere postbezorgers bij mijn depot die met de auto hun post ophalen. Of ze ook per auto bezorgen weet ik niet.
Dat mag dus ook niet. Dat deze regel massaal overtreden wordt doet daar niets aan af. Overigens geldt hetzelfde voor het met de brommer of scooter bezorgen van post, dat mag eigenlijk ook niet, tenzij je een zakelijke WA-verzekering voor je brommer hebt (wat dus praktisch niemand heeft).

In principe ben je alleen verzekerd als je de post lopend of met de fiets bezorgt. Een uitzondering (bij PostNL, althans) bestaat er voor mensen die een brommerwijk hebben, maar die krijgen dan ook meestal een brommer "van de zaak" mee.

Re: Levertijd post op depot

37
Carla41 schreef: dat lijkt me niet fijn de nieuwe. betekent weer uren vermindering.
ook bij sandd heb je in principe 1 vaste wijk.

het zou mooi zijn als bezorgers van postnl en sandd postbedrijven voor beide mogen bezorgen.
kan je je uren weer wat opkrikken.
Als het bezorgen voor PostNL straks toch beperkt wordt tot de middagen zie ik het bezwaar ook helemaal niet meer, van een combi PostNL/Sandd. Ik zie het zelf sorteren niet zitten, dat is eigenlijk het enige wat me tegenhoudt om bij Sandd te werken. Hier houden we de gleuven vriendelijk voor elkaar open, concurrent of niet :-)

Voor de uren hoef ik het niet te doen. Financieel ga ik er alleen op achteruit als ik teveel loop, omdat ik helaas met de post nooit uit de arbeidsongeschiktheidsuitkering kom. Maar daarom niet getreurd, ik houd van de afwisseling en de uitdaging van 'lekker veel', tegen mijn grenzen aan zitten. (De overuren van december zijn net afbetaald.)

Bij PostNL heb ik 1 vaste wijk op di t/m zat, daarnaast een extra wijk (vast) voor de zaterdag. Andere wijken: zoals het uitkomt. En er komt vaak wel iets uit :-) Heel af en toe een maandag: twee wijken per uur.
Ik zie me al fietsen op een vrijdag: links een oranje tas, rechts die van sandd :)

Re: Levertijd post op depot

38
@de nieuwe

gelukkig is in mijn wijken het contact met postnl bezorgers ook normaal.
ik denk dat het oude zeer meer zit in oude postbodes die de veranderingen niet fijn vinden.
en tja, als je fulltime gewend bent, je hypotheek er op gebaseerd is.. dan is het een hard gelach.

de meeste nieuwe postbezorgers accepteren bij voorbaat al een deeltijd baan.

@ aan een halve fietstas heb je op vrijdag niet genoeg bij sandd :D ik heb dan gemiddeld 4 kratten voor
mn vaste wijk.. en nu we uit het zomerdal klimmen .. wordt het ook regelmatig herladen.
maar als jij dan een klein plukje vrijdagpost hebt.. kan dat er nog wel bij :D
cron