Verkeerd gesorteerde post!

1
Zijn er meer postbezorgers die ervaring hebben met structereel verkeerd gesorteerde post?
Bij ons komt het zeer regelmatig voor dat de post verkeerd gesorteerd is. Ben je bij je wijk aangekomen, kun je eerst gaan sorteren, alvorens je kunt beginnen met je loop. Dit kost extra tijd en wordt niet uitbetaald.
Graag jullie reacties!

Re: Verkeerd gesorteerde post!

2
Een heel enkele keer is dit gebeurt en gelijk opgeschreven op het bezorgrapport. Bij ons word er wel wat mee gedaan. Ik zeg altijd mensen maken fouten en bij 3 fouten is er niets aan de hand. Tot 6 fouten ligt eraan wat voor fouten het zijn en daarboven word zeker een klacht ingediend. Het gebeurt wel steeds vaker dat de sorteermachines de post fout sorteert. Soms zijn dat er zoveel dat wij dat ook te horen krijgen. Meestal is dat van een bepaalde instelling dat dan verkeerd gaat: bijv. Rabobank of de belastingdienst. Daar kunnen de sorteerders ook niets aan doen en dan dien ik ook geen klacht in.

Re: Verkeerd gesorteerde post!

3
Och, jullie willen niet weten wat we er op het kantoor al uithalen aan verkeerden! Een kritisch ochtendje achter de machine levert soms al meer 20 foutlopers op als het tegenzit! Blijft dat het vervelend is als je er eentje op straat tegenkomt. Inderdaad melden, al kunnen we tijdens het voorbereiden er ook niet altijd wat aan doen. We zien lang niet alle brieven, en sommige straatnamen lijken wel verdomd veel op elkaar zodat je ze met gemak verwisseld...

Overigens herken ik niet dat het per afzender verschilt. Wel kan het per mailing verschillen; die roze kaartjes van de Gall en Gall zaterdag waren echt vreselijk. Doordat het glad papier was, zuigt die machine soms meerdere stuks tegelijk op, waardoor ze verkeerd gesorteerd kunnen worden. Kortom: die machines zijn leuk, maar lang niet foutloos!

Re: Verkeerd gesorteerde post!

4
Jullie met die verkeerd gesorteerde post werken zeker bij de TNT? Die machines sorteren toch op postcode? Dan is het toch vreemd dat post van een andere straat bij ons in de brievenbus valt. Wij hebben letters AE en die andere straat waarvan we wel eens post krijgen heeft AG. Dat is toch een verschil. En het staat duidelijk op de envelop. Als het nu slecht te lezen was dan was het wat anders. Sommige klanten mogen wel eens een nieuw lint in de printer doen voor ze de adres etiketten afdrukken. Maar je kijkt als postbode toch nog even of de goede straatnaam op het poststuk staat? Dat is een extra controle om te voorkomen dat post in de verkeerde bus verdwijnt. Wij bij Sandd sorteren zelf nog onze wijken. Op het depot gaat het ook wel eens fout hoor en krijgen we post van een andere plaats. Maar dat zien we dan thuis al en die post gaat meteen in het kratje met de retourpost.

Re: Verkeerd gesorteerde post!

5
Laat ik voorop stellen: fouten kunnen altijd worden gemaakt! Het is inderdaad de bedoeling dat je elk poststuk controleert voor je het in de bus gooit, maar het wil natuurlijk wel eens fout gaan. Meestal ben je geneigd alleen op het huisnummer te letten en minder op de straatnaam, dus zo kan het wel eens fout gaan.

Wat de machine betreft: ze lezen inderdaad postcode en huisnummer, maar ook dit wil wel eens fout gaan. Sommige letters en cijfers lijken op elkaar (zeker als het handgeschreven is). Zo kan een 8 een 0 worden, een L een C en zo zijn er nog wel een aantal. Het gebeurt nog best vaak dat we hier in Capelle (2900-2909) post voor Barendrecht (2990-2999) of Ridderkerk (2980-2989) krijgen. Gouda (2800-2819) komt ook geregeld voor, evenals Veenendaal (3900-3919). Ook Den Haag (2500-2599) is geen onbekende en Alphen aan den Rijn komen we nog wel eens tegen (2400-2409).
En soms is het ook totaal onverklaarbaar waarom de machine een leesfout heeft gemaakt; zaterdag nog had ik een brief voor een ministerie in Den Haag waarvan het adres op de envelop klopte, maar de machine er een huisadres in Capelle van had gemaakt. En soms leest de machine gewoon de afzender in plaats van het adres...

Re: Verkeerd gesorteerde post!

6
ik ben dan bezorger bij Sandd, en moet de post dan zelf sorteren, dus verkeerd gesorteerde post tijdens het bezorgen is mijn eigen domme fout..... :oops: Foutsorteringen, (van andere wijken of retouren), gaan gewoon in de retourkrat mee met de chauffeur.

De laatste tijd maak ik wel mee dat ik, bezorger in Brabant, foutsorteringen krijg, van wijken die resp. in Amsterdam en Friesland moeten zijn.... :? :? :?: :?:
Hoe dat dan mogelijk is, is mij een raadsel, want dan zitten ze 1. in Apeldoorn al te slapen, en geven het mee met de verkeerde transportauto...
2. het sorteerdepot, vanwaar de regiochauffeurs uitrijden let vervolgens niet op, om deze stukken eruit te halen... :roll:

Ik kan er wel om lachen, en het duurt alleen wel heel erg lang, voordat de geadresseerde uiteindelijk het poststuk bezorgd krijgt. Het moet toch eerst weer naar Apeldoorn toe vanaf mijn regiodepot... :roll:

Re: Verkeerd gesorteerde post!

7
Zelf sorteren ....nog niet zo'n gek idee. Bij TNT echter niet, wij mogen alleen bezorgen. Heb 1 keer mijn post zóóó fout gesorteerd gekregen, dat ik halverwege met een hellige kop mijn teamcoach heb gebeld en hem heb gevraagd, wat er in godsnaam met die post aan de hand was. Alles was in omgekeerde loopvolgorde gesorteerd, niet qua straten, maar qua huisnummers. Het was ook nog hartje winter en de wegen waren glad, want strooien kennen ze bij ons niet.
Dat heeft geholpen, want mijn post is sindsdien goed gesorteerd op een enkel foutje na. Maar dat is heel acceptabel. Fouten maken is menselijk. De meeste post wordt machinaal gesorteerd op postcode en huisnummer, maar een klein gedeelte wordt nog handmatig gedaan en ik krijg soms de indruk, dat de postbodes dit per ongeluk/expres doen, omdat zij straks exit zijn. Hopelijk heb ik daarin ongelijk, want dat zou wel heel treurig zijn!!

Re: Verkeerd gesorteerde post!

9
Jette schreef:Zelf sorteren ....nog niet zo'n gek idee. Bij TNT echter niet, wij mogen alleen bezorgen. Heb 1 keer mijn post zóóó fout gesorteerd gekregen, dat ik halverwege met een hellige kop mijn teamcoach heb gebeld en hem heb gevraagd, wat er in godsnaam met die post aan de hand was. Alles was in omgekeerde loopvolgorde gesorteerd, niet qua straten, maar qua huisnummers. Het was ook nog hartje winter en de wegen waren glad, want strooien kennen ze bij ons niet.
Dat heeft geholpen, want mijn post is sindsdien goed gesorteerd op een enkel foutje na. Maar dat is heel acceptabel. Fouten maken is menselijk. De meeste post wordt machinaal gesorteerd op postcode en huisnummer, maar een klein gedeelte wordt nog handmatig gedaan en ik krijg soms de indruk, dat de postbodes dit per ongeluk/expres doen, omdat zij straks exit zijn. Hopelijk heb ik daarin ongelijk, want dat zou wel heel treurig zijn!!
Ik weet niet hoe de situatie op jouw vestiging is, maar bij ons is het probleem dat steeds meer vaste postbodes vertrekken. En er worden nu volop nieuwe mensen aangenomen die de wijken voorbereiden, maar er zelf nog nooit gelopen hebben. Dus die herkennen een sorteerfout van de machine niet eens. Ook moeten ze voorbereiden volgens de officiële richtlijn, dus dat houdt in dat je binnen de machinaal gesorteerde post niet mag controleren, zelfs niet bij vakken waarvan je weet dat de machine ze vaak door elkaar gooit, bijv. bij subnummers. Sterker nog: doordat je de handpost tussen de machinepost moet zetten kan het zelfs voorkomen, dat de handpost fout wordt gezet omdat een stuk machinepost verkeerd zit. En dan is er natuurlijk het probleem dat er niet altijd voor elk adres machinepost is, zodat je soms maar moet gokken waar je de handpost tussen moet zetten. Zo heb ik een straat die loopt als volgt: 96, 98, 96A, 100, 102, 104. Als er nu geen machinepost is voor 96A zal iemand die de wijk niet kent een stuk handpost voor 96A tussen 96 en 98 zetten, ipv tussen 98 en 100. De nieuwe manier waarop de vakjes van de sorteerkasten gelabeld zijn (ingevoerd toen ze met Optivo begonnen) werkt ook niet altijd mee. Dan heb je bijv een stuk straat, wat overeenkomt met 1 vakje op de sorteerkast. Die straat heeft aan beide zijden even nummers (lekker logisch), de ene kant loopt van 2 - 16, de overkant van 28 - 18. Vroeger waren dat twee vakjes op de kast, de ene met opschrift 2-16, de ander 28-18. Maar met Optivo moest ieder vakje in de sorteerkast minstens 15 afgiftepunten tellen, en moesten de labels de officiële schrijfwijze volgen. Dus nu staat er bij het vakje 2-28*. Dat sterretje betekent: "Let op, de nummers lopen afwijkend". Maar wat die afwijking inhoudt staat er helaas niet hij. Dus dan komt het vaak voor dat de post voor 18 achter 16 zit, ipv achter 20.

En een ervaren allround postbode (zoals ik) weet van praktisch alle straten in het bestelgebied hoe ze lopen, maar juist al die kennis verdwijnt. En daarvoor in de plaats komen voorbereiders zonder kennis, die blind de machine en de kast volgen, met alle fouten van dien. Jouw suggestie dat de fouten worden gemaakt door postbodes die de bezorgers willen pesten, klopt niet. Het zijn juist die nieuwe werkvoorbereiders die er een potje van maken, is mijn ervaring. Maak je borst maar nat als ze straks met die CVL's van start gaan in 2012 en 2013, dan zijn alle oude rotten weg, en zitten er alleen nog maar mensen zonder straten- en wijkkennis voor te bereiden.

Re: Verkeerd gesorteerde post!

10
@Newman

ook ik geloof er Niets van dat postbodes ( hoe kan ik ook anders als postbode21 ;) ) expres post verkeerd sorteren.
de ervaring verdwijnt en steeds weer nieuwe onervaren invallers worden ingezet en dan gaat dat fout lopen.
net als inzetten van die geo route... ik hoop dat het bij sandd Niet gaat komen!

op papier efficient uiteengezet maar niet getoetst aan de werkelijkheid.
het lijkt me echt niet gemakkelijk Newman,, wijken te moeten lopen die door anderen zijn gezet.

een tip... dan zou je bij postnl in de sorteercentra wel sandd bezorgers ( ervaren) kunnen gebruiken.
wij hebben onze routes zelf moeten uitzetten. en steeds weer optimaal gemaakt.
als ik mijn ogen dicht doe kan ik van mijn wijken uit elke straat zeggen hoe de nummers lopen...
waar de uitzonderingen zitten... .... ;)
cron