Overstappen naar een ander postbedrijf

1
Om het topic PostNl Depots niet te vervuilen deze maar om verder te gaan.

Nu zie ik er de voordelen wel van in om zelf thuis te sorteren met mijn bakkie leut er bij.
Vroeg bestellen of nog even een keer omdraaien in bed, de keuzevrijheid dus.
Nadelen, de kratten zouden dan in het halletje moeten waar nu de fiets staat.
Huiskamer is uitgesloten om de reden dat ik niet 24 uur tegen mijn "werk" wil kijken.
Nog een nadeel zijn de huisdieren, ik zou het sorteerwerk niet op de keukentafel kunnen laten liggen.
Dan vraag ik me nog af of er wel voor mij een wijk in de buurt zou zijn, dat is een kwestie van even bellen natuurlijk.
Al ga ik daar niet van uit, de Sandd bezorger komt hier met de auto omdat mijn adres nogal afgelegen is.

Geef raad aub :?

Re: Overstappen naar een ander postbedrijf

2
Heb je eventueel een garage waar je zou kunnen sorteren? Er zijn mensen die op de slaapkamer of een andere kamer boven sorteren, maar lijkt me niet zo handig. Een garage zou je zo in kunnen ruimen, dat je daar eventueel de post kwijt kunt.
Je zou eventueel kunnen bellen met Sandd om te vragen of er een wijk in jouw buurt vrij is. En anders of er eentje in de toekomst vrij komt. Misschien kun je op een wachtlijst geplaatst worden.

Maar als je er een gezin van moet mede onderhouden, dan zou ik denk ik toch voor Postnl kiezen als je geen problemen hebt met de tijden van aanlevering. Langzamerhand wordt het steeds later donker buiten en het weer wordt ook beter. Bovendien geeft het misschien ook meer rust voor jou en je gezin als je voorlopig bij een bedrijf blijft, in plaats van weer na een paar maanden om te moeten switchen.

Ik zou zeggen; kijk het nog een half jaartje tot een jaartje aan. Al kan informeren bij Sandd nooit kwaad.

Re: Overstappen naar een ander postbedrijf

3
@88CE

Voordeel t.o.v. Postnl heb ik genoeg beschreven.
Nadelen zijn er ook: - tot nu toe maximaal 2 bezorgslagen. dus je gaat minder uren maken.
dit is deels op te vangen, als je meer dan 1 wijk loopt.. max. sandd = 16 uur.
maar als je meer uren wil maken... nog niet mogelijk bij sandd.
- check goed of sandd rechtstreeks in Den Helder opereert, of dat het via een
onderaannemer gaat.

in het laatste geval... deze onderaannemer moet er natuurlijk ook iets aan verdienen en dat gaat dan
in de meeste gevallen ten koste van de laagste op de betaal lijst en dat is de postbezorger.Maar !! dat hoeft niet. - - onderaannemers zijn vrijgesteld van arbeidsovereenkomsten .. zolang ze onder
de 2 miljoen euro omzet per jaar blijven. Dus je gaat een ovo aan.
- onderaannemers hebben om het risico te spreiden naast sandd ook wel plaatselijke
orders... bijvb.. weekblad en insteekfolders ... vraag ernaar.!
- de betaling is LAGER dan als je bij postnl werkt. hangt af van ieders wijksamenstelling.


qua uren/ betaling zou ik voor postnl kiezen.
qua sec. voorwaarden... thuis sorteren/ route zelf bepalen/ lopen in mijn keuze uren sandd.
;)
Laatst gewijzigd door wis-User02 op 23 jan 2012, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Overstappen naar een ander postbedrijf

4
Ik heb destijds eens ge-informeerd en dit zijn de dingen die ik me herinnerde voor de situatie in midden brabant:

Met een flinke sandd wijk verdien je misschien wel 100 euro per maand.
als je ziek bent, moet je zelf voor vervanging zorgen.
als je op vakantie wilt, moet je zelf voor vervanging zorgen.
als je een sterfgeval of andere calamiteit hebt, moet je zelf voor vervanging zorgen.
er wordt actief gecontroleerd of je je werk goed doet (blijkbaar zitten er collegas bij die het niet zo nauw nemen met post, maar die jou wel zouden kunnen vervangen).
je moet afmelden wanneer je klaar bent via mail, sms of foon.
geen vakantiegeld en winst uitkering of eindejaars bonus

Je wordt dus een bezorg aannemer. Een soort zzp-er. Je staat op stuksloon. Voordeel: je hebt geen teamcoach en lastige collega's meer. Je hoeft met geen man meer rekening te houden. Alleen met sandd.

Voordeel van postNL: je werkt samen met een aantal leuke mensen aan 1 opdracht, waarbij jij anderen helpt en jij geholpen wordt door anderen. SAMEN sta je voor 1 taak. Je werkt bij een instituut, niet bij een prijsvechter.

De rest mag je zelf bepalen.

Re: Overstappen naar een ander postbedrijf

5
Even een aanvulling; je hoeft niet zelf voor vervanging te zorgen bij ziekte, vakantie of als je een dag vrij moet nemen. Tenminste, ik niet. Ik hoef mijn coordinator maar te bellen of een briefje te sturen en vervanging is geregeld. Als ik zin heb in 6 weken vakantie in de zomer, mag ik 6 weken opnemen. Zij zorgen ervoor dat er iemand anders zolang mijn wijken loopt. Uiteraard val ik natuurlijk ook wel eens in bij ziekte of bij vakanties van collega's. Als ik ziek ben, moet ik 's morgens bellen en dan komt iemand de post ophalen om hem door iemand anders te laten bezorgen.

Maar in Midden-Brabant kan de situatie anders zijn dan in Gelderland in een stedelijk, of half-stedelijk gebied.

Met een grote wijk verdien ik in ieder geval echt meer dan 100 Euro in de maand. Ik verdien alleen al met mijn kleine wijk (een hele kleine) al rond de 130 Euro per maand. (ik ben gemiddeld maar 1 uur en een kwartier per slag aan het lopen voor die wijk. Sorteren niet meegerekend)

Mijn grote wijk is goed voor tussen de 150 en 200 Euro per maand als ik een slechte maand heb. Meestal verdien ik meer.

Je moet er wel rekening mee houden, nog 1/3 apart te houden voor de belasting. Ook moet je rekening houden met eventuele loonheffing. Die heb ik voor de zekerheid maar helemaal opgezegd.

Maar goed. Bij Postnl verdien je wel meer. En je kunt meer uren maken inderdaad.
Laatst gewijzigd door slagvaardige op 23 jan 2012, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Overstappen naar een ander postbedrijf

6
@slagvaardige

met getallen roepen doe ik niet mee. heel simpel .. vraag het aan sandd als je een wijk wordt aangeboden.
wat deze wijk schuift.. kan je zelf je conclusie trekken. is toch heel afhankelijk van de grootte en de soort wijk qua post.

ook ik heb de ervaring dat als je op tijd je vakantie aangeeft of vrije dagen, of je wordt een keer echt ziek , er gewoon gezorgd wordt voor vervanging. ik heb nog NOOIT de afgelopen jaren vervanging hoeven regelen.
en ook ik vervang in zomervakanties wel andere collega,s. niets bijzonders aan..

sterfgeval.. gelukkig nog niet bij de hand gehad dat dat problemen bij sandd zal opleveren. dat is toch overmacht.

ja , we melden ons af en hebben zo we willen twee keer per week persoonlijk contact met de coordinator.
controles worden ws net als bij postnl via telefoonpanels uitgevoerd. als je gewoon bezorgd merk je daar toch niets van. :?:

van "het instituut" postnl is trouwens nog bitter weinig over .. :?

Re: Overstappen naar een ander postbedrijf

9
@newman

om een misverstand te voorkomen..
ik betreur niet Mijn Reactie ... dat van het instituut Postnl niet veel meer over is..

ik betreur wel.... Dàt er van het instituut Postnl niet veel meer over is.
dat betekent niet dat je geen plezier van het postbezorgen bij postnl zou kunnen hebben.! Natuurlijk wel.
evenals ik met plezier postbezorg voor sandd. ;)

Re: Overstappen naar een ander postbedrijf

10
Vergeet ook niet dat je bij de andere bezorgdiensten op geen enkele manier verzekerd bent. Niet tegen ziekte, pensioen of ongevallen. Stel je fiets valt tegen een auto (of winkelruit) aan en er is forse schade. Bij tnt geen probleem. Daar zijn we voor verzekerd. Maar jouw WA geldt niet op dat moment want je was geen particulier! Bij schade aan een auto zit je snel op enkele duizenden euros schade die je zelf mag ophoesten.
Je zal dus ook zelf een bedrijfs WA verzekering moeten afsluiten.

Bezorg je met de auto? Dan geldt hetzelfde. Je bent dan feitelijk onverzekerd.

Let goed op dus.

Het is niet alles goud wat er blinkt.
cron