Zal het postvolume snel afnemen door Mijn.Overheid.nl?

1
Hallo collega's,

het is jullie vast wel opgevallen: een aantal pensioenfondsen en overheidsbedrijven gebruikte in december 2013 enveloppen waarop gedrukt stond: "Is dit het laatste papieren overzicht dat u van ons ontvangt?" met een verwijzing naar mijn.overheid.nl waar je steeds meer berichten van overheid en pensioenfondsen digitaal kunt ontvangen.
Per 6 februari 2014 sluit weer een aantal gemeenten (waaronder Amsterdam) zich aan bij deze overheidssite.

Ik vraag me af hoe snel we naar de situatie gaan, dat de meeste mensen de berichten alleen nog digitaal ontvangen.
Ik hoop ook dat mensen goed weten wat ze doen, want ik heb zelf al eens problemen gehad met bankafschriften die ik alleen nog digitaal ontving, maar die ik niet op tijd had gedownload, zodat ze voor de Belastingdienst niet meer opgevraagd konden worden.

Re: Zal het postvolume snel afnemen door Mijn.Overheid.nl?

3
Ik ben er niet zo'n fan van. Je ziet nu al met het DigiD-debacle hoe onveilig dat digitale gebeuren allemaal is, en daar heb je dan tenminste nog de drempel dat ze de nieuwe activatiecode per post opsturen. Dat betekent dat je als crimineel toch even de deur uit moet, om in wat brievenbussen te hengelen.

Maar als alles digitaal gaat hoef je zelfs die moeite niet meer te doen. Een beetje hacker kan in die digitale mailbox inbreken, en ziet dan al je belangrijke post.

Ik ben absoluut geen digibeet, maar als je nu al de verhalen verneemt via de media over wat er allemaal mis gaat in de virtuele wereld, dan rijzen de haren je te berge. Ik sta zelfs op het punt om na jarenlang internetbankieren de stekker er uit te trekken en gewoon weer met overschrijvingskaarten te gaan werken. Kost iets meer geld en gaat wat minder snel, maar is vele malen veiliger.

Een ander probleem is dat een rekening of aanmaning op je deurmat meteen opvalt. Maar wie gaat er nu iedere dag z'n overheidsberichtenbox controleren? Straks mis je een bericht en ben je te laat met betalen, of is een evt. bezwaartermijn reeds verstreken.

Re: Zal het postvolume snel afnemen door Mijn.Overheid.nl?

4
Newman schreef:...
Een ander probleem is dat een rekening of aanmaning op je deurmat meteen opvalt. Maar wie gaat er nu iedere dag z'n overheidsberichtenbox controleren? Straks mis je een bericht en ben je te laat met betalen, of is een evt. bezwaartermijn reeds verstreken.
Toevallig vandaag een aanmaning gekregen van Toeslagen v.d. Belastingdienst. Moest 14 euro terugbetalen en de acceptgiro daarvoor had ik vorige week moeten ontvangen. Ik heb hem echt niet gekregen en ook niet weggegooid (als het via Sandd gaat bezorg ik op mijn eigen adres.) De aanmaning kwam overigens wel via Post.nl. Het is me niet helemaal duidelijk wie wat bezorgt als het om de Belastingdienst gaat.
Ik ben toen naar mijn.overheid.nl gegaan en daar stond wel de inschatting nieuw toeslagbedrag voor 2014, maar niets over terugbetalen van vorig jaar. Toch niet zo betrouwbaar die digibox.
cron