scooter lopen postnl

1
Hallo ik ben nieuw hier. Heb helemaal geen ervaring met forums, dus vergeef me als ik het niet helemaal volgens de norm gebruik. Ik ben sinds vorig jaar bezorger op de scooter. De scooter vervangt de auto. We zijn natuurlijk gestart in een lastige periode qua weer en de kerst post kwam daar ook nog bij. Ik vind het erg leuk werk, alleen zijn er nog wel een aantal problemen met het gebruik van de scooter. Een probleem is de lengte van de zij standaard die is te kort waardoor de scooter te recht opstaat en deze snel omvalt bij harde wind. Het tweede probleem is het wind scherm. Bij regen en sneeuw zie je niets meer door het scherm. Een collega heeft daardoor al een ongeluk gehad, omdat ze niet kon zien wat er op de weg lag en daar door onder uit ging! Ook is er een geval geweest waar iemand zijn\haar schouder heeft gebroken door een val, door slecht zicht door het windscherm. Een ander probleem is, hoewel niet zeer ernstig, dat de handschoenen aan het stuur niet water dicht zijn. Heeft wel tot gevolg dat je soms je hele route nog met ijs en ijs koude handen moet rijden. Hopelijk lijdt dit niet tot bevriezings verschijnselen! Zijn er meer scooter rijders die vinden dat het onverantwoord is? Ik zou dit graag willen weten.

Re: scooter lopen postnl

2
Hee scootermuis welkom!
Leuk als je dit forum komt verblijden.!
Over met de scooter postbezorgen is hier" nog "niet echt geschreven.

Zoek je mede scooterbezorgers dan zijn deze zeker te vinden bij het exclusieve Postnl forum.
Kijk bij: Centraal Postnl medewerkerstopic #228
O.a. "pietertje 71" vertelt je van alles over de ervaringen met de postscooter.

Re: scooter lopen postnl

3
scootermuis schreef:Hallo ik ben nieuw hier. Heb helemaal geen ervaring met forums, dus vergeef me als ik het niet helemaal volgens de norm gebruik. Ik ben sinds vorig jaar bezorger op de scooter. De scooter vervangt de auto. We zijn natuurlijk gestart in een lastige periode qua weer en de kerst post kwam daar ook nog bij. Ik vind het erg leuk werk, alleen zijn er nog wel een aantal problemen met het gebruik van de scooter. Een probleem is de lengte van de zij standaard die is te kort waardoor de scooter te recht opstaat en deze snel omvalt bij harde wind. Het tweede probleem is het wind scherm. Bij regen en sneeuw zie je niets meer door het scherm. Een collega heeft daardoor al een ongeluk gehad, omdat ze niet kon zien wat er op de weg lag en daar door onder uit ging! Ook is er een geval geweest waar iemand zijn\haar schouder heeft gebroken door een val, door slecht zicht door het windscherm. Een ander probleem is, hoewel niet zeer ernstig, dat de handschoenen aan het stuur niet water dicht zijn. Heeft wel tot gevolg dat je soms je hele route nog met ijs en ijs koude handen moet rijden. Hopelijk lijdt dit niet tot bevriezings verschijnselen! Zijn er meer scooter rijders die vinden dat het onverantwoord is? Ik zou dit graag willen weten.
Als de scooter te rechtop staat is de standaard te lang en niet te kort, lijkt me. Heb je een Piaggo Liberty? Bij de mijne is de lengte van de standaard prima, maar je moet natuurlijk wel opletten op welke ondergrond je 'm zet. Zet je 'm rechts van een bolle weg, dan kan dat uiteraard problemen geven.

Van handschoenen is mij niets bekend, voor zover ik weet verstrekt PostNL alleen vingerloze handschoenen, en wanten. Wil je echt goede handschoenen die tevens waterdicht zijn, dan kom je al snel bij Goretex ski-handschoenen uit, maar het is wat lastig om daar post mee te bezorgen, zeker als er ook nog hah is.

Het windscherm zou je evt kunnen behandelen met een speciale spray (oa bij de ANWB te koop) die het scherm enigszins waterafstotend maakt. Bij mijn scooter zit er al lang geen windscherm meer op, en als jouw scooter ook al een paar keer omgelazerd is, dan is jouw windscherm ook op den duur kapot.

Dat van de kou is een bekend probleem, dat is inherent aan het scooterbezorgen. Je zit stil, je rijdt vaak in buitengebied waar nauwelijks beschutting is, dan wordt het al snel koud. Heb je nog mazzel dat de winter dit jaar weinig voorstelt, als het echt ijskoud is, met gure wind, sneeuw en ijzel, dan is het echt niet leuk op zo'n scooter. Twee jaar terug was het zo koud, en lag er zoveel sneeuw, toen ben ik maar gaan fietsen. Bleef ik nog een beetje warm.

Re: scooter lopen postnl

4
scootermuis schreef: Een probleem is de lengte van de zij standaard die is te kort waardoor de scooter te recht opstaat en deze snel omvalt bij harde wind.
Waarschijnlijk bedoel je dat de standaard te lang is, waardoor deze te recht op staat.
Op zich is dat juist goed. bij een te korte standaard helt de scooter teveel over. Bij een lange standaard moet je alleen opletten hoe helling van de straat loopt. Een hellingshoek van ± 10 a 15 graden om de scooter neer te zetten zou moeten volstaan. Wel zorgen dat het gewicht van de post niet teveel aan 1 kant hangt.
Wat betreft de ijskoude handen zou je kunnen denken aan stuurmoffen: http://www.tucanourbano.com/eu/neoprene ... -9510.html. (Wel opletten of er wel of geen stuurgewichten op je scooter zitten.)

Re: scootermuis

5
Beste lezers zins november 2014 ben ik in Friesland op de binnen wegen te vinden op een scooter van post.nl.
Zoals al genoemd op dit forum een piaggio liberty 50 4takt.
Op zich goede scooter al vindt ik ze voor mijn/ons werk wat aan de lichte kant.
De scooter is voor gekozen omdat men reeds lange tijd in België al gebruik maakt van soort gelijke scooters bij de post colega's al daar.
Ik las iets over de zij standaard van de piaggio en inderdaad is deze iets aan de lange kant , daardoor komt de scooter iets te rechtop te staan waardoor je er dus extra om moet denken hoe en waar neer te zetten.
Ik zelf heb dit probleem verholpen door er met de haakse slijper(flex) een stuk af te halen en heb het uitstekende gedeelte (de beugel om de stander in of uit te klappen er af gehaald en een iets wat groter er aan gelast.
Nu staat de scooter iets schuiner en daardoor beter bestand tegen om vallen.
Dan nog even over de stuur kappen /hand schoenen.Van post.nl zijn er bij ons stuurmoffen op gezet welk simpel te
monteren en te demonteren zijn.Uiteraard hebben ze een probleem ze zijn niet water dicht,nu draag ik bij na nooit handschoenen dus ik heb het probleem niet maar het is er wel degelijk natuurlijk.
Verder doe ik mijn werk met veel plezier en geniet elke dag van de mooie natuur om me heen.

Re: scooter lopen postnl

6
Leuk toch scooteren voor de post, doe het bij vanstraatenpost, die doen dat niet in buitengebied, maar toch, al ga ik wel wat verder de kom uit dan hoeft, maargoed daar betalen ze me dan ook voor, en het is mooi meegenomen dat je bij slecht weer of meer post wat mag overslaan, enige waar ik voor zou pleiten is een standaard aan de rechterkant zodat ik als ik moet afstappen niet om de scooter heen hoef, draag zelf wel handschoenen, maar dan met open vingertoppen, wellicht als het echt koud zal worden wat anders, maar tot zover.

Re: scooter lopen postnl

7
[quote="Rikhardur"Enige waar ik voor zou pleiten is een standaard aan de rechterkant zodat ik als ik moet afstappen niet om de scooter heen hoef, draag zelf wel handschoenen, maar dan met open vingertoppen, wellicht als het echt koud zal worden wat anders, maar tot zover.[/quote]

Een standaard aan de rechterkant lijkt me alleen handig als je linksbenig bent. Als je het een probleem vindt om om je scooter heen te lopen, kun je natuurlijk ook voortaan eerst de linkerzijde van de straat doen en dan de rechter.

Re: scooter lopen postnl

8
Ok, ik ben dan officieel wel rechtshandig, maar links ook niet slecht aangelegd, parkeer de scooter nu gewoon een meter verder zodat het omlopen ook wel meevalt, alles is aan te leren maar met het verkeer meegaan rij je toch liever rechts dan steeds naar links te moeten zwalken ;)

Re: scooter lopen postnl

9
Carla41 schreef:Hee scootermuis welkom!
Leuk als je dit forum komt verblijden.!
Over met de scooter postbezorgen is hier" nog "niet echt geschreven.

Zoek je mede scooterbezorgers dan zijn deze zeker te vinden bij het exclusieve Postnl forum.
Kijk bij: Centraal Postnl medewerkerstopic #228
O.a. "pietertje 71" vertelt je van alles over de ervaringen met de postscooter.
Ik lees het nu pas :)
Ik ben hier niet zo actief :roll:
cron