Brievenbuseenheden ja of nee ??

1
Er is een wat ouder gebouw, bestaande uit 2 maal een dubbele woonlaag met 2 galerijen. Om de brievenbussen te bereiken moet eerst (verticaal) een hoogteverschil van 1 meter genomen worden en vervolgens (horizontaal) ongeveer 8,5 meter. Dan is men op de onderste galerij, om de post te bezorgen moet (rechtsom en rechtsom) ongeveer 50 meter aan elke zijde worden afgelegd (dus heen en weer, 4 maal 50 meter). Voor de bovenste etage moet vanaf de straat (verticaal) een afstand worden overbrugd van 1 meter, een trap 2,58 meter en de tweede trap ook van 2,58 meter. En dan weer hetzelfde afleggen als aan de benedengalerij.
Er is aan de straatkant (verticaal) op 1 meter voldoende ruimte om twee brievenbus-eenheden te plaatsen. Mijn vraag is: is men bij dit gebouw verplicht de eenheden te plaatsen of komt men er mee weg door te stellen dat er al tientallen jaren bezorgd wordt aan de deur (nu nog steeds).
Er wordt beweerd (heeft men van horen zeggen) dat bezorging aan huis voor de beneden-etage geen probleem is en dat voor de tweede etage een posteenheid (alleen voor de tweede etage) nodig is.

Ik denk zelf dat we daar niet mee wegkomen, maar ik wil graag zekerheid.

Re: Brievenbuseenheden ja of nee ??

2
Hey VZO!!

In mijn vorige Postnl wijk ging ik naar verdieping twaalf waar ik begon en ging zo verdieping na verdieping naar beneden. Ik hoefde niet baar de voordeur, maar op elke verdieping stond een blok met brievenbussen.

Dus om antwoord te geven op jouw vraag; ja hier kan mee wegkomen. Je hebt alleen even pech als bezorger. Jammer, maar helaas.

Ik heb zelf geluk. Veel flats en alle brievenbussen beneden aan de muur buiten.

Re: Brievenbuseenheden ja of nee ??

5
Volgens de postwet zal het wel n iet mogen, maar welke bezorger doet nu moeilijk als het totaal van de adressen maar klopt in zo'n flat?

Al had ik laatst een buitenwijk waar het totaal niet klopte, extra tijd gevraagd: reden brievenbussen tever van de weg, dan is het aan de werkgever om er wat aan te doen of niet. Of je betalen voor die meters, of je opdracht geven die post niet te bezorgen in het vervolg.

Re: Brievenbuseenheden ja of nee ??

8
Bij deze flat is men inderdaad verplicht een of meerdere bussenfronten (brievenbuseenheden, zoals jij ze noemt) te plaatsen. Deze moeten zich in of op de begane grond bevinden, of op elke galerij eentje. In het laatste geval moeten deze zich dan wel bij de lift bevinden, dus er moet dan ook een lift zijn.

Ik heb dit ook eens aan de hand gehad, in mijn geval ging het om een 7 etages tellende flat waar je alle galerijen af moest lopen. Om het nog eens extra leuk te maken was de lift alleen bereikbaar voor bewoners (via een afgesloten entreehal), zodat je als postbezorger via een smalle met duivenpoep besmeurde brandtrap naar boven moest.

Maar PostNL doet er niks aan, ook al zouden ze dit juridisch best aan kunnen pakken.
cron