Eigenlijk geen ruimte voor concurrentie op de postmarkt?

1
Vanmiddag belde een medewerker van de tweede kamer mij op. Vanwege meldingen. Hij gaf te kennen (SP) dat er eigenijk geen ruimte is voor concurrentie op de postmarkt. Ik ben benieuwd hoe het zal vergaan als er straks 80% op arbeidscontract moet worden gewerkt. De postaanbieder houdt vol dat mensen zelf de keuze moeten hebben op basis van OVO of arbeidscontract. Netwerk VSP was ooit opgericht om ook de mogelijkheid op OVO basis aan te kunnen bieden. Die is toen gestopt toen het eigenlijk niet meer mocht. Het lijkt er op dat er nog zolang mogelijk op OVO basis de postaanbieder zich wil vasthouden. Wellicht dat Netwerk VSP weer van stal kan worden gehaald voor postbezorging.

Re: Eigenlijk geen ruimte voor concurrentie op de postmarkt?

3
Carla41 schreef:Netwerk Vsp is ermee gestopt omdat het niet meer lonend was. Niet omdat het niet meer "mocht".
Ook bij netwerk Vsp kon je op het laatst in loondienst.

Maar door de terugloop van post bij moedermaatschappij Postnl werd de resterende post weer ondergebracht bij Postnl
voor zover deze niet al door de concurrentie was weggehaald.
Ik heb zelf nog een tijdje voor VSP Post gelopen, maar van het aanbieden van contracten is bij mijn weten nooit sprake geweest. Van post die van VSP naar Sandd of een andere concurrent is gegaan is mij ook niks bekend, wellicht is dit whishful thinking van Carla. VSP is er uberhaupt nooit in geslaagd veel klanten te werven: de voornaamste waren Eigen Huis Magazine, Nuon (de kwartaalgids), Villa d'Arte en het Ziggo Magazine.

Eerstgenoemde 3 zijn weer terug bij PostNL, de laatste bestaat helemaal niet meer als papieren uitgave.

Re: Eigenlijk geen ruimte voor concurrentie op de postmarkt?

5
postbode7 schreef:Netwerkvsp post is gestopt omdat Selektmail van de markt ging. Het was een concurrentiemiddel van PostNl tegen de lage tarieven van Selektmail. Nadat Selektmail gestopt was verviel het nut van VSP post.
Hoe kom je daar nu weer bij? PostNL heeft de stekker uit Netwerk VSP getrokken omdat ze onvoldoende klanten konden krijgen. Want waarom zou VSP wel willen concurreren met de lage tarieven van Selektmail en niet met de lage tarieven van Sandd? Bovendien is VSP pas opgedoekt een vol jaar NADAT Selektmail in Sandd opging.

Re: Eigenlijk geen ruimte voor concurrentie op de postmarkt?

6
Oh ja even vergeten dat als Newman iets niet weet het niet is gebeurd. :lol:

ik heb ook voor VSP gewerkt Newman en ik zag zelf de Vsp post ( afgezien van de drie blaadjes die bij postnl terugkeerden..) in mijn
Sandd tassen terugkomen :D
Mischien kan postbode7 zich dat ook nog herinneren :?: :P

ik kon ook zelf onder contract bij Vsp alleen het loonde de moeite niet voor 2 /3 uur per week.

het klopt ook deels wat postbode7 zegt.. Vsp werd als middel ingezet om sandd/selektmail het bestaan
moeilijk te maken.
Mislukte totaal, selektmail ging op in Sandd en Vsp post verdween van de markt.

Saillant detail.. Postnl die zo ageerde tegen de vergoedingen structuur van Sandd/selektmail deed
precies hetzelfde met Vsp :D
en nog grappiger.. jij zelf bent zelf nogal een fervent tegenstander van de vergoedingenstructuur
van Sandd en je ging zelf ook voor Vsp werken? heel apart.

Re: Eigenlijk geen ruimte voor concurrentie op de postmarkt?

7
Carla41 schreef:Oh ja even vergeten dat als Newman iets niet weet het niet is gebeurd. :lol:

ik heb ook voor VSP gewerkt Newman en ik zag zelf de Vsp post ( afgezien van de drie blaadjes die bij postnl terugkeerden..) in mijn
Sandd tassen terugkomen :D
Mischien kan postbode7 zich dat ook nog herinneren :?: :P

ik kon ook zelf onder contract bij Vsp alleen het loonde de moeite niet voor 2 /3 uur per week.

het klopt ook deels wat postbode7 zegt.. Vsp werd als middel ingezet om sandd/selektmail het bestaan
moeilijk te maken.
Mislukte totaal, selektmail ging op in Sandd en Vsp post verdween van de markt.

Saillant detail.. Postnl die zo ageerde tegen de vergoedingen structuur van Sandd/selektmail deed
precies hetzelfde met Vsp :D
en nog grappiger.. jij zelf bent zelf nogal een fervent tegenstander van de vergoedingenstructuur
van Sandd en je ging zelf ook voor Vsp werken? heel apart.
Carla, leer toch eens lezen. Ik heb nooit beweerd dat er geen post van VSP naar Sandd is gegaan, ik zeg enkel dat mij daar niets van bekend is, en als het dan zo is dat het nooit veel geweest kan zijn, omdat het overgrote deel (Eigen Huis, Nuon, Villa d'Arte) weer bij PostNL terecht kwam. Dat noem jij dan denigrerend "die 3 blaadjes", maar die vormden samen misschien wel 80-90% van alle post bij VSP.

Waarom ik destijds bij VSP ben gaan werken heb ik al eens uitgelegd, maar omdat je geheugen je op dit punt kennelijk in de steek laat wil ik het best even herhalen. Uiteraard kende ik wel de verhalen van de mensen die amper de 3 euro per uur haalden, maar ik, als ervaren postbode, dacht dat het veel van die nieuwelingen gewoon aan ervaring ontbrak. Ik kende al de kneepjes en wist hoe je het handigste kon sorteren, dus ik dacht wel een goed uurloon te kunnen behalen. En dat bleek ook best te kunnen, zolang er maar een beetje behoorlijke posthoeveelheid was. Ik heb slagen gehad dat ik op 12 euro per uur uit kwam. Maar op de rustige dagen had ik soms maar iets van 30 poststukken, en dan haalde ik soms maar 5 euro per uur, want je moet toch heel de wijk door. Toen op een gegeven moment Eigen Huis Magazine weer terug ging naar PostNL ben ik er mee gestopt, want toen liepen de verdiensten teveel terug. Toen bleven er nog maar 8 slagen in het jaar over dat er goed te verdienen viel, en dat was de moeite niet.

Re: Eigenlijk geen ruimte voor concurrentie op de postmarkt?

8
@Newman

" jij zelf bent zelf nogal een fervent tegenstander van de vergoedingenstructuur
van Sandd en je ging zelf ook voor Vsp werken? heel apart"

het verbaast me niet dat je hier geen antwoord op geeft.
Vsp had enige tijd dezelfde ( ovo-er) structuur als Sandd.
waar je bij sandd zo tegen ageert, vond je het bij vsp opeens wel moreel aanvaardbaar.
klopt gewoon niet Newman.

Re: Eigenlijk geen ruimte voor concurrentie op de postmarkt?

9
Carla41 schreef:@Newman

" jij zelf bent zelf nogal een fervent tegenstander van de vergoedingenstructuur
van Sandd en je ging zelf ook voor Vsp werken? heel apart"

het verbaast me niet dat je hier geen antwoord op geeft.
Vsp had enige tijd dezelfde ( ovo-er) structuur als Sandd.
waar je bij sandd zo tegen ageert, vond je het bij vsp opeens wel moreel aanvaardbaar.
klopt gewoon niet Newman.
Ik geef hier wel degelijk antwoord op. Aanvankelijk dacht ik dat de reden dat Sandd- en Selektmailbezorgers zo ontzettend laag uitkwamen met hun uurloon voornamelijk aan hunzelf lag, omdat ze het gewoon ontbrak aan routine, en omdat ze natuurlijk zelf moesten uitvinden wat werkte en wat niet. Ik dacht dat ik gewapend met mijn jarenlange PTT/TPG/TNT/PostNL-vakkennis stukken sneller en efficiënter zou kunnen werken, en dus wellicht wel een ruim boven het minimumloon liggend uurloon zou kunnen halen. Dus ik dacht: Ik probeer het gewoon. En al doende bleek mijn ongelijk, want zelfs met mijn vakkennis en werktempo haalde ik vaak het minimumloon niet. Tenzij ik meer dan zo'n 600 poststukken had, een situatie die helaas maar weinig voorkwam, ondanks de beloften vanuit VSP dat het wel zou aantrekken. Dus heb ik ontslag genomen, met als motivatie dat de verdiensten niet in verhouding stonden met de hoeveelheid werk.

Samengevat: Ik had altijd al mijn bedenkingen bij de werkwijze van dergelijke stuksloonbedrijven, maar ik wilde zelf in de praktijk kijken in hoeverre dat klopte, en of het wellicht niet gewoon aan de bezorgers zelf lag dat zij het minimumloon niet haalden. Dat bleek niet zo te zijn, en dus ben ik er al weer heel snel (na een paar maanden al) mee opgehouden.

Duidelijk zo?

Re: Eigenlijk geen ruimte voor concurrentie op de postmarkt?

10
verzendenenontvangen schreef:Vanmiddag belde een medewerker van de tweede kamer mij op. Vanwege meldingen. Hij gaf te kennen (SP) dat er eigenijk geen ruimte is voor concurrentie op de postmarkt. Ik ben benieuwd hoe het zal vergaan als er straks 80% op arbeidscontract moet worden gewerkt. De postaanbieder houdt vol dat mensen zelf de keuze moeten hebben op basis van OVO of arbeidscontract.
Moeilijk voor te stellen, dat een (SP) politicus in deze afwacht/behandelfase aan de telefoon gaat zeggen :
" er is eigenlijk geen ruimte voor concurrentie op de postmarkt ".........

CITAAT uit FNV.NL 23-01-2015 : TWEEDE KAMER ZEER KRITISCH OP SANDD NA BRANDBRIEF FNV

......en Sharon Gesthuizen (SP) hebben hun steun uitgesproken voor de arbeidscontracten voor postbezorgers in plaats van de OvO. De SP heeft een wetwijziging voorgesteld om de maas** te dichten en heeft daarnaast met de PvdA een initiatiefnota ingediend. Hiervoor lijkt een meerderheid in de Tweede Kamer te zijn. Het dossier ligt bij minister Kamp. Kamp was in het debat niet bereid om direct in te grijpen maar wil eerst nog een jaar evalueren.

**
De afspraak tussen LBV en Sandd is mogelijk omdat er een soort maas in de wet is, waardoor bij (LBV-)cao andere afspraken mogelijk zijn dan de 80% die in de wet staat. Deze maas zou minister Kamp (VVD), die over de postmarkt gaat, dus moeten dichten. FNV heeft de politiek in december een brandbrief gestuurd, om politici te informeren over het gedrag van Sandd.


http://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-se ... brief_fnv/

BRANDBRIEF FNV Dec.2014 ____ TRUC >>Sandd >< LBV <<
http://www.fnv.nl/site/nieuws/webassist ... tmarkt.pdf
Postbezorger Sandd
cron