Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

12
Zoals eerder gezegd is dit puur een politiek spelletje van Sandd en Selektmail. Als ze bij deze prijzen geen bezorgers in dienst kunnen nemen dan moeten ze de prijzen maar verhogen, toch? En anders hebben ze m.i. geen bestaansrecht, en moeten ze maar failliet. Da's ook vrije markt, toch? Toen het laatste deel van de postmarkt (20 gram en lager) werd vrijgegeven was dit onder de voorwaarde dat de "nieuwe postbedrijven" (tussen haakjes, want ze bestaan al 10 jaar!) stapsgewijs contracten aan hun bezorgers moesten geven. En omdat ze die afspraken vanaf dag 1 geschonden hebben komen ze nu in de problemen. Ik denk dat ze nooit van plan geweest zijn contracten aan te bieden maar dat ze hebben ingestemd om die volledige liberalisering rond te krijgen, wetende dat dat toch nooit meer zou worden teruggedraaid. En nu proberen ze met rechtszaken de boel zo lang mogelijk te traineren.

Als ik morgen een aannemersbedrijf begin moet ik me ook aan de CAO Bouw houden. Ik kan niet mijn mensen per gemetselde steen betalen, laat staan dat ik de Staat ga suen om de wet te veranderen, om te voorkomen dat ik failliet ga.

Vrije markt is prima, maar dan wel met gelijke spelregels voor iedereen! En dus niet als je het spelletje dreigt te verliezen gaan huilen dat er voor jou speciaal andere spelregels moeten gelden!

Mocht het faillisement doorgaan dat is dat natuurlijk reuze jammer voor de bezorgers (mezelf incluis), maar lang niet zo'n drama als die 11.000 fulltime postbodes (vaak kostwinners) wier banen nu op de tocht staan. Zo'n fulltime baan is toch van een heel andere orde dan wat bijklussen voor Sandd, da's meer een soort veredelde folderwijk. Bovendien komen die postbodes straks allemaal in de WW, terwijl een "ontslagen" Sandd bezorger daar geen recht op heeft: hij is nooit in dienst geweest, dus kan niet ontslagen worden, zijn opdracht wordt gewoon stopgezet.

Dus mocht het toch zover komen, waarde collega's, dan neem je toch gewoon een krantenwijk, of zoiets. En als je niet van vroeg opstaan houdt dan ga je de NRC bezorgen. Of je solliciteert bij TNT, want die gaan veel nieuwe mensen nodig hebben als Sandd en SM failliet gaan, want dan komt al die post weer bij TNT terecht.

Maar zo'n vaart zal het niet lopen Sandd en SM huilen krokodilletranen. Dat hun bezorgers geen contract zouden willen is een fabeltje. Volgens Sandd/SM zou maar 5% een contract willen: waarom is het aantal bezorgers dat nu daadwerkelijk een contract heeft dan maar 0,5%? Dat haden er dus best 10x zoveel kunnen zijn!

Maar Sandd en SM spelen een spelletje. Ze hangen allerlei, volstrekt onnodige, consequenties aan het aanvaarden van een contract. Raak je ineens je wijk kwijt, moet je een andere wijk gaan lopen die 15 km verderop ligt. Ik werk bij VSP en heb nadrukkelijk gevraagd of ik ook een contract kon krijgen ipv een OVO, en dit werd botweg geweigerd.

En tja, al die bezorgers die geen contract willen omdat ze bang waren hun "vrijheid" te verliezen gaan nu wellicht merken wat de keerzijde van dit besluit is, en dat het hebben van weinig plichten ook inhoudt dat je weinig rechten hebt. Hoezo vrijheid? Vogelvrij zal je bedoelen!

Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

14
Ben het helemaal met je eens, newman. Ik heb er verders ook niets aan toe te voegen.
Ik ben nu 3 jaar aan het lopen bij sandd en bij de bijeenkomsten werd gezegd dat als je 2 jaar en langer loopt bij hun, dat je dan een voorstel zou krijgen over een arbeidsovereenkomst. Tot op vandaag ben ik nog niet benaderd, dus wie kan het controleren, hoeveel mensen er wel zijn benaderd.
Maar we wachten het wel af. Leuk is anders ( vind ik )

Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

15
Newman dat heb je m.i. heel duidelijk verwoord. Helaas is dit al lang bij iedereen bekend, incl. de politici, maar werd er niets aan gedaan. Hopelijk komt er vandaag meer duidelijkheid en houdt minister Donner vast aan zijn eerdere beslissing. Dan moeten er maar postbedrijven omvallen, die hebben inderdaad geen bestaansrecht.

Echter: Sandd speelt nu al in op de komst van het nieuwe kabinet Rutte, die zelf bij een bezoek aan Sandd in 2007 al aangaf het prima te vinden dat er met het stukloonmodel (lees: onder het minimumloon) gewerkt wordt. Dat is geen vrije concurrentie, maar concurrentievervalsing. Bron: artikel uit De Stentor van 30-9-2010: Sandd baas voelt zich geschoffeerd door CNV, ook te vinden op de Sandd bezorgers site.

DHL en VSP zijn uiteraard geen haar beter. Het zou verstandig zijn als TNT stopt haar dochter Netwerk VSP. Er wordt toch niets mee verdiend en TNT kan het volume momenteel zelf goed gebruiken. Voor DHL geldt dat ze -in tegenstelling tot Sandd- al wel direct per 1 april 2010 contracten hebben aangeboden. Ik werk nu ruim een half jaar met een arbeidscontract voor DHL en afgezien van de belachelijke cao-voorwaarden (waarvan ik in de praktijk overigens nog niets heb gemerkt) bevalt mij dat prima.

Mocht de politiek opnieuw zwichten voor de vertragingstactiek van de postbedrijven, dan overweeg ik toch te stoppen met mijn werkzaamheden voor Sandd. Dat bedrijf springt er wat mij betreft wel uit wat betreft traineren en het bespelen van de media. Vergeet ook niet dat hun doelstelling altijd al is geweest om flink te cashen. Dat is niet gelukt en gaat vermoedelijk ook niet meer gebeuren. Men wil wel de baten (vrije postmarkt), maar niet de lasten (fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden). Voor zo'n bedrijf wil ik eigenlijk niet werken, dan kies ik toch voor "fair mail".

Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

16
Wie van jullie, heeft gisteren (13 oktober 2010) het artikel gelezen in de stentor over de postbedrijven, waaronder ook sandd.

Bron: Postbedrijven: Den Haag kan ons niet dwingen en Wij gaan rechtzaak winnen, Topman Sandd: 'geen contract voor wernemers vanaf januari'

Ik weet niet hoe ik de link kan plaatsen, maar je kunt het weer terug vinden op de site van de stentor.
Hierin wordt gezegd, door de directeur van sandd, dat ze niet van plan zijn om de postbezorgers een contract aan te bieden.
Ik ben eigenlijk wel geschrokken van dit artikel. :shock:

Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

18
ik heb het artikel gisteren ook in het ED gelezen. Ik lig er niet wakker van. De post moet toch worden bezorgd, en als ze me zoals Wyfosi ook al zegt, mij eerst 10 tot 15 km. laten fietsen voordat ik ook nog maar een poststuk heb kunnen afleveren, dan is het over en uit wat mij betreft, en zoek ik wel iets anders..
Het zal zo'n vaart niet lopen.. premier Rutte was / is ook voor OVO's en die zit vanaf vanmiddag op de hoogste post in de regering :lol:

Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

19
bezorgster schreef:Wie van jullie, heeft gisteren (13 oktober 2010) het artikel gelezen in de stentor over de postbedrijven, waaronder ook sandd.

Bron: Postbedrijven: Den Haag kan ons niet dwingen en Wij gaan rechtzaak winnen, Topman Sandd: 'geen contract voor wernemers vanaf januari'

Ik weet niet hoe ik de link kan plaatsen, maar je kunt het weer terug vinden op de site van de stentor.
Hierin wordt gezegd, door de directeur van sandd, dat ze niet van plan zijn om de postbezorgers een contract aan te bieden.
Ik ben eigenlijk wel geschrokken van dit artikel. :shock:
Ik ben er niet van geschrokken hoor, dat wist ik al lang. Sandd wil gewoon op de huidige voet verder en is al heel lang bezig om de zaak te vertragen. Ze hebben ook geen contracten aangeboden per 1 april 2010 zoals was afgesproken. Het scheelt ze 17 miljoen euro op jaarbasis. En mocht Sandd toch verplicht worden om per 1 januari a.s. alle bezorgers in dienst te nemen, dan worden die nog verder uitgeknepen (nog mee volume) om dat terug te verdienen. Hierbij de link naar hetzelfde artikel op Nieuws.nl: http://binnenland.nieuws.nl/614320/post ... on_betalen
cron