Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

21
Ton schreef:
bezorgster schreef:Wie van jullie, heeft gisteren (13 oktober 2010) het artikel gelezen in de stentor over de postbedrijven, waaronder ook sandd.

Bron: Postbedrijven: Den Haag kan ons niet dwingen en Wij gaan rechtzaak winnen, Topman Sandd: 'geen contract voor wernemers vanaf januari'

Ik weet niet hoe ik de link kan plaatsen, maar je kunt het weer terug vinden op de site van de stentor.
Hierin wordt gezegd, door de directeur van sandd, dat ze niet van plan zijn om de postbezorgers een contract aan te bieden.
Ik ben eigenlijk wel geschrokken van dit artikel. :shock:
Ik ben er niet van geschrokken hoor, dat wist ik al lang. Sandd wil gewoon op de huidige voet verder en is al heel lang bezig om de zaak te vertragen. Ze hebben ook geen contracten aangeboden per 1 april 2010 zoals was afgesproken. Het scheelt ze 17 miljoen euro op jaarbasis. En mocht Sandd toch verplicht worden om per 1 januari a.s. alle bezorgers in dienst te nemen, dan worden die nog verder uitgeknepen (nog mee volume) om dat terug te verdienen. Hierbij de link naar hetzelfde artikel op Nieuws.nl: http://binnenland.nieuws.nl/614320/post ... on_betalen
Dat er nog mensen willen werken voor die gore leugenaar van een Morsink. Eerst beweert hij dat hij falliet gaat als hij iedereen in dienst moet nemen, nu is dat ineens niet meer het geval, maar blijkt gewoon dat hij er geen zin in heeft. Nee, alleen stadspostbedrijfjes zouden failliet gaan. Wat hebben die er nu weer mee te maken! Die AMvB gaat over Sandd, Selektmail en VSP, de zgn "Nieuwe Postbedrijven", het gaat niet over stadspostbedrijfjes. Verder ontkent Morsink dat zijn bezorgers met stukloon minder zouden verdienen, maar het betalen van uurloon zou hem wel ineens 17 miljoen per jaar meer kosten. Dat is per definitie al in tegenspraak met zichzelf. Per saldo zullen de bezorgers wel degelijk meer verdienen, vanwege doorbetaling bij ziekte, zangerschap of vakantie, en vakantiegeld. Ook moet Morsink dan ineens sociale premies gaan afdragen, wat de Sandd-bezorgers nu nog zelf moeten doen.

Het verhaal dat mensen geen contract zouden willen omdat het een bijbaan is, is ook lulkoek. Wat heeft dat er mee te maken? Een contract is ook igv bijbaantjes gunstiger dan een ovo. Ja, er zijn mensen die met een contract ineens een andere wijk moeten accepteren, 10 km verderop. Maar dat heeft niets met contracten te maken, dat is gewoon een vorm van chantage. Met een OVO kan Morsink immers ook ineens je wijk afpakken, verplaatsen, halveren of 3x zo groot maken. En ook dan kun je er niks tegen doen. Ja, opzeggen. Maar dat kan je met een contract ook. Morsink probeert de bezorgers bang te maken, maakt ze wijs dat ze met een contract ineens rechten verliezen, ipv rechten krijgen.

En zelfs al het inderdaad zo is dat maar 5% een contract wil, hoe komt het dan dat er maar 0,5% een contract heeft gekregen?

Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

22
Newman schreef:Verder ontkent Morsink dat zijn bezorgers met stukloon minder zouden verdienen, maar het betalen van uurloon zou hem wel ineens 17 miljoen per jaar meer kosten. Dat is per definitie al in tegenspraak met zichzelf.
Nee hoor, Newman, dat is niet per se in tegenspraak met zichzelf. Met stukloon hoeft de werkgever namelijk geen premies aan de overheid te betalen. Ook al verdien ik nu per uur bij DHL ongeveer hetzelfde als bij TNT, ik ben voor DHL stukken goedkoper dan voor TNT. Dat is ook precies de reden waarom TNT het in de concurrentie met DHL en Sandd zo moeilijk heeft, de personeelskosten zijn voor TNT veel hoger...

Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

24
wandelaar schreef:
Newman schreef:Verder ontkent Morsink dat zijn bezorgers met stukloon minder zouden verdienen, maar het betalen van uurloon zou hem wel ineens 17 miljoen per jaar meer kosten. Dat is per definitie al in tegenspraak met zichzelf.
Nee hoor, Newman, dat is niet per se in tegenspraak met zichzelf. Met stukloon hoeft de werkgever namelijk geen premies aan de overheid te betalen. Ook al verdien ik nu per uur bij DHL ongeveer hetzelfde als bij TNT, ik ben voor DHL stukken goedkoper dan voor TNT. Dat is ook precies de reden waarom TNT het in de concurrentie met DHL en Sandd zo moeilijk heeft, de personeelskosten zijn voor TNT veel hoger...
Ehm, en wie betaalt er nu dan die premies aan de overheid als DHL dat niet doet? Precies, de DHL-bezorger zelf (via de jaarlijkse aangifte IB: ) waardoor je dus wel degelijk minder overhoudt, en dus in feite minder verdient netto dan bij TNT.

Dus het verhaal van die Sanddgozer is wel degelijk tegenstrijdig!

Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

25
Dat er bij Sandd geen voorzieningen zijn geregeld voor de bezorgers, wist ik al voordat ik mijn bezorgcontract tekende. Wilde ik wel alles geregeld hebben, dan had ik wellicht wel bij TNT gesolliciteerd.
Ik koos voor meer vrijheid in het bezorgen, en elk voordeel heb ook zijn nadeel, heeft ooit ene Cruijff gezegd.
Als ik nu vroeg wil starten met bezorgen, kan dat gewoon, en wil ik nog de plensbui afwachten, is dat ook geen probleem. (Y)

Mocht het inderdaad m.i.v. 2011 anders worden bij Sandd, wat denk ik zo'n vaart niet zal lopen, dan zie ik wel weer nietwaar...? ;)
Wellicht dan bij een ander postbezorgersbedrijf, omdat ik het gewoon leuk werk vind.

Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

27
anne schreef:Dat er bij Sandd geen voorzieningen zijn geregeld voor de bezorgers, wist ik al voordat ik mijn bezorgcontract tekende. Wilde ik wel alles geregeld hebben, dan had ik wellicht wel bij TNT gesolliciteerd.
Ik koos voor meer vrijheid in het bezorgen, en elk voordeel heb ook zijn nadeel, heeft ooit ene Cruijff gezegd.
Als ik nu vroeg wil starten met bezorgen, kan dat gewoon, en wil ik nog de plensbui afwachten, is dat ook geen probleem. (Y)

Mocht het inderdaad m.i.v. 2011 anders worden bij Sandd, wat denk ik zo'n vaart niet zal lopen, dan zie ik wel weer nietwaar...? ;)
Wellicht dan bij een ander postbezorgersbedrijf, omdat ik het gewoon leuk werk vind.
Oh, maar dat kan bij TNT ook prima. Ik loop 2 wijken voor TNT, en die liggen dagelijks rond 11 uur op het depot. En de enige regel is dat het voor 5 uur bezorgd moet zijn, dus een bui afwachten kan ik ook prima. En ik loop nog vlak bij m'n eigen huis ook, dus tussendoor naar huis voor koffie of toiletbezoek is ook geen probleem.

Dus die "vrijheid" bij Sandd is maar zeer betrekkelijk. Als ik bij TNT een dag vrij wil dan kan dat gewoon, en ik krijg die dag gewoon doorbetaald. TNT regelt de vervanging. Bij Sandd moet je het zelf maar uitzoeken, ook als je bijv. ziek wordt. Ook geniet je bij Sandd geen enkele rechtsbescherming en ben je niet verzekerd voor ongelukken tijdens de uitoefening van het werk. En je particuliere verzekering dekt dit vaak niet, tenzij je een veel duurdere zakelijke verzekering hebt.

Dus vrijheid? Vogelvrij zul je bedoelen!

Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

28
Ik ben nog nooit ziek geweest in mijn SANDD-periode, maar als ik op vakantie ben/was, heeft SANDD telkens zonder mokken voor mij vervanging geregeld, daar is totaal niet moeilijk over gedaan. Ze weten ook dat ze mij niet hoeven te bellen om iemand anders te vervangen, omdat dit niet het enigste is wat ik doe. Een extra wijk gaat mij gewoon niet lukken. Maar met vervanging voor mezelf heb ik nog nooit problemen gehad.

Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

29
Newman schreef:Oh, maar dat kan bij TNT ook prima. Ik loop 2 wijken voor TNT, en die liggen dagelijks rond 11 uur op het depot.
Als ik bij TNT een dag vrij wil dan kan dat gewoon, en ik krijg die dag gewoon doorbetaald. TNT regelt de vervanging. Bij Sandd moet je het zelf maar uitzoeken, ook als je bijv. ziek wordt.
Precies, Newman, om 11 uur... Dat vind ik dus niet 's morgens lekker op tijd beginnen. Ik begin 's morgens om 9 uur al, en ik mag bij DHL zelfs al om 7 uur 's morgens beginnen, lekker als het erg warm wordt in de zomer. Ik weet nog wel dat ik bij TNT baalde als het om 11 uur al weer flink warm begon te worden, bij DHL ben ik dan al weer klaar (of bijna).

En die dag vrij, dat is zeer beperkt bij TNT. Ingeplande vakantie krijg je natuurlijk wel, maar voor "losse" vrije dagen ben je ook gewoon afhankelijk van hoeveel mensen ze hebben om te vervangen. Dat kan ook wel eens niet uitkomen, dan krijg je je vrije dag dus niet...
Verder krijg je volgens je contract 4 weken doorbetaalde vakantie. Bij een contract van 3 dagen is dat dus 12 dagen op jaarbasis. Als je 3 weken zomervakantie wil, hou je dus nog maar 3 losse dagen over. Als ik wil, kan ik bij DHL gewoon alle schoolvakanties vrij nemen.
Hoe het bij Sandd zit, weet ik niet, maar bij DHL hoef ik het bepaald niet zelf uit te zoeken als ik vrij wil of ziek word, er wordt dan (net als bij TNT) gewoon vervanging geregeld.

En wat die premies betreft, als ik het goed begrepen heb zijn dat werkgeverspremies, niet de inkomstenbelasting die ik inderdaad (net als iedereen) nu zelf moet betalen. Maar daar krijg je ook weer een hoop van terug in april...

Groeten, wandelaar

Re: Ohoooooow.... (Selektmail en Sandd in acuut levensgevaar)

30
wandelaar schreef:
Newman schreef:Oh, maar dat kan bij TNT ook prima. Ik loop 2 wijken voor TNT, en die liggen dagelijks rond 11 uur op het depot.
Als ik bij TNT een dag vrij wil dan kan dat gewoon, en ik krijg die dag gewoon doorbetaald. TNT regelt de vervanging. Bij Sandd moet je het zelf maar uitzoeken, ook als je bijv. ziek wordt.
Precies, Newman, om 11 uur... Dat vind ik dus niet 's morgens lekker op tijd beginnen. Ik begin 's morgens om 9 uur al, en ik mag bij DHL zelfs al om 7 uur 's morgens beginnen, lekker als het erg warm wordt in de zomer. Ik weet nog wel dat ik bij TNT baalde als het om 11 uur al weer flink warm begon te worden, bij DHL ben ik dan al weer klaar (of bijna).

En die dag vrij, dat is zeer beperkt bij TNT. Ingeplande vakantie krijg je natuurlijk wel, maar voor "losse" vrije dagen ben je ook gewoon afhankelijk van hoeveel mensen ze hebben om te vervangen. Dat kan ook wel eens niet uitkomen, dan krijg je je vrije dag dus niet...
Verder krijg je volgens je contract 4 weken doorbetaalde vakantie. Bij een contract van 3 dagen is dat dus 12 dagen op jaarbasis. Als je 3 weken zomervakantie wil, hou je dus nog maar 3 losse dagen over. Als ik wil, kan ik bij DHL gewoon alle schoolvakanties vrij nemen.
Hoe het bij Sandd zit, weet ik niet, maar bij DHL hoef ik het bepaald niet zelf uit te zoeken als ik vrij wil of ziek word, er wordt dan (net als bij TNT) gewoon vervanging geregeld.

En wat die premies betreft, als ik het goed begrepen heb zijn dat werkgeverspremies, niet de inkomstenbelasting die ik inderdaad (net als iedereen) nu zelf moet betalen. Maar daar krijg je ook weer een hoop van terug in april...

Groeten, wandelaar
Mijn ervaring bij TNT is dat als je zelf flexibel bent, dat zij dat ook zijn. Ik loop regelmatig een wijkje extra voor een zieke of vrije collega, dus als ik zelf vrij wil hebben doen ze nooit moeilijk. En met extra werken bouw je ook extra verlof op, dus in de praktijk heb je al gauw meer dan 4 weken verlof per jaar, hoor! Zeker als je afspreekt dat je evt. overwerk niet in geld wil hebben maar 1 op 1 in vrije tijd. Ik heb zelf momenteel nog een goeie 300 uur aan verlof openstaan.

Bovendien vergelijk je appels met peren. Want die 4 weken bij TNT dat is doorbetaald verlof. En hoeveel doorbetaald verlof krijg je bij DHL? Volgens mij helemaal niets, hoor.

Die premie die ik bedoel is GEEN werkgeverspremie, immers Sandd en DHL zijn geen werkgevers maar opdrachtgevers. Ik heb het hier over de EIGEN variabele bijdrage aan premie ZVW. Die wordt ook bij werkgevers van je loon ingehouden. maar zij compenseren jou daar voor 100% voor. Bij opdrachtgevers word je niet gecompenseerd. Het gaat hier om iets van 5% en die betaal je over elke euro die je verdient (itt IB), dus daar krijg je niets van terug.
cron