Re: postzegelprijs

2
Dat klopt inderdaad. De Sandd bezorgers hebben daar een brief of email over gekregen. Er gaan nu voorstellen naar de tweede kamer heb ik begrepen om de markt open te gooien. Maar de exacte details weet ik ook niet.

Wat ik wel heb vernomen is dat postnl voor bedrijven 15 cent per poststuk rekent en voor particulieren 78 cent. Dus de consument wordt zwaar genaaid door postnl.
Ik heb de cijfers niet gechecked maar dit stond in de informatie die ik ontvangen heb. De kosten voor bedrijven worden aan particulieren doorberekend omdat postnl anders anders geen winst maakt. Maar ze moeten toch concurreren met Sandd en van Straaten. Dus daar is de particulier nu de dupe van. Net als de particulier ook de dupe is van zorgverzekeringen die veel duurder zijn dan vroeger. En zo zijn er wel meer dingen die de tweede kamer verneukt voor de particulier met hun zogenaamde marktwerking.

Re: postzegelprijs

3
Maar is het ook niet gewoon goedkoper voor PostNL om zakelijke post te versturen? (in vergelijking met particuliere post)
Zakelijke post wordt immers in grote aantallen aangeboden en is daarbij vaak al gesorteerd door de klant zelf. In tegenstelling tot particuliere post die opgehaald moet worden uit de oranje brievenbussen, die door het hele land verspreid staan. Daarbij is het sorteren van particuliere post lastiger, lijkt mij.

Re: postzegelprijs

4
Nou eerste stappen gezet voor particulieren. 4 postpunten van Sandd in provincie Utrecht. Postzegelprijs 60 cent. Meteen bijna 10% duurder als dat zij op 30 juni nog melden dat het makkelijk voor 55 cent kon met nog een marge erop ook. Kijken of dit een succes wordt. Verzender moet geen haast hebben of goed lang van te voren plannen want post wordt alleen op dinsdag en vrijdag bezorgd.

Re: postzegelprijs

5
Voor mij is het in ieder geval niet rendabel om om te rijden naar een SandD kantoor. Het gaat om maximaal 10 brieven per jaar. Dus per jaar zou dat 1,80 schelen. Woon je naast het kantoor dan zou ik het overwegen om ze te versturen met SandD. Een nadeel is natuurlijk dat de brief geen haast mag hebben met 2 keer leveren per week (dat hebben ze bij mij helaas meestal wel) Vier brievenbussen in een grote stad is nog geen concurrentie.
Ik ben ook benieuwd hoe lang de mensen die post verzamelen voor SandD het nog uithouden met SandD. Het bedrijf betaalt minimaal en ik heb niet de illusie dat de vergoedingen voor het inzamelen plotseling wel redelijk zullen zijn.

Re: postzegelprijs

7
Stan- Boét schreef:
opdedeurmat.nl schreef:Volgens dat postbedrijf zonder brievenbussen kan de prijs van de postzegel wel omlaag:
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... r-55-cent/

SandD maakt het dus waar. De prijs kan omlaag naar 55 cent. In de praktijk blijkt dat ze dat niet zullen doen. Als ze de kans krijgen zullen ze de prijs graag fors omhoog gooien. Met opeisende bedrijven is het moeilijk kersen eten.
Nee ze maken het niet waar de prijs is € 0.60. Dus hoger dan ze zeiden dat het kon.

Re: postzegelprijs

8
schorre kikker schreef:
Stan- Boét schreef:
opdedeurmat.nl schreef:Volgens dat postbedrijf zonder brievenbussen kan de prijs van de postzegel wel omlaag:
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... r-55-cent/

SandD maakt het dus waar. De prijs kan omlaag naar 55 cent. In de praktijk blijkt dat ze dat niet zullen doen. Als ze de kans krijgen zullen ze de prijs graag fors omhoog gooien. Met opeisende bedrijven is het moeilijk kersen eten.
Nee ze maken het niet waar de prijs is € 0.60. Dus hoger dan ze zeiden dat het kon.

Precies en 60 cent dat is dan nog het goedkope instaptarief om het publiek gewend te laten raken aan de nieuwe situatie. Als ze gevestigd zijn (of monopolist worden) zullen de prijzen evenzo goed opgedreven worden ten behoeve van de winst.

Re: postzegelprijs

9
Stan- Boét schreef:
schorre kikker schreef:
Stan- Boét schreef:

SandD maakt het dus waar. De prijs kan omlaag naar 55 cent. In de praktijk blijkt dat ze dat niet zullen doen. Als ze de kans krijgen zullen ze de prijs graag fors omhoog gooien. Met opeisende bedrijven is het moeilijk kersen eten.
Nee ze maken het niet waar de prijs is € 0.60. Dus hoger dan ze zeiden dat het kon.

Precies en 60 cent dat is dan nog het goedkope instaptarief om het publiek gewend te laten raken aan de nieuwe situatie. Als ze gevestigd zijn (of monopolist worden) zullen de prijzen evenzo goed opgedreven worden ten behoeve van de winst.
Als ze monopolist worden? Geloof je het zelf? Als er nog maar 1 postbedrijf zou overblijven in Nederland zal dit denk ik toch PostNL zijn, al dan niet in gefuseerde vorm met Sandd of een buitenlands postbedrijf.

Overigens maakt Sandd het helemaal niet waar, want de (voormalig) CEO beweerde dat hij voor 55 cent de universele postdienstverlening kon verzorgen. Dat betekent voor 55 cent per brief binnen heel Nederland binnen 24 uur de aangeboden post bezorgen, en voor elke Nederlander binnen een straal van 1 km een brievenbus. Met een handjevol brievenbussen in Utrecht en maar 2 bezorgdagen per week maakt Sandd het dus in de verste verte NIET waar.
cron