Re: Interview Gertjan Morsink in De Volkskrant

12
anne schreef:ik val hier niet de TNT bezorger persoonlijk aan, maar het irriteert mij dat Newman erop uit is om elk negatief nieuwtje als TNT bezorger, over Sandd hier even neer te moeten zetten. Zo komt het onderhand wel over.
Als ik dat dan zie, dan heb ik al, daar gaan we weer..... :evil:

Ook veel plezier bij het bezorgen v.d. Sanddpost! :D
Hoi Anne, mij valt ook iets op. Het lijkt erop dat jij elke vermeende aanval op de "Sandd-organisatie" als een persoonlijke aanval ziet. Terwijl ik hier maar 1 persoon aanval, en dat is dhr Gertjan Morsink. Als jij de behoefte hebt om eens lekker je gal te spuwen over Peter Bakker dan vat ik dat ook niet persoonlijk op. Sterker nog: Ik juich het toe (want van die Bakker heb ik ook niet zo'n hoge pet op).

Verder heb ik de indruk dat jij vooral wil praten over hoe leuk het bezorgen van post is, en je de ogen een beetje sluit voor de talloze misstanden op onze "geliberaliseerde" postmarkt. Natuurlijk vind ik het leuk werk om post te bezorgen, anders zou ik het niet doen. Maar tegelijkertijd heb ik verdomd goed in de gaten hoe een select gezelschap van toplui en grootaandeelhouders zich verrijken ten koste van de werknemers, en zal ik elke gelegenheid aangrijpen om dat aan de kaak te stellen. En juist omdat ik zelf besteller ben, al ruim 13 jaar met veel plezier, juist daarom doet het mij zo'n pijn hoe dit eens zo mooie ambt te grabbel word gegooid omdat het allemaal maar gaat om zo goedkoop mogelijk werken, en kwaliteit ondergeschikt is.

Natuurlijk besef ik donders goed dat de kwaliteit van TNT niet meer zo is zoals vroeger. De ervaren bestellers worden weggebonjourd en vervangen door goedkope postbezorgers, uitzendkrachten en Polen. Die moeten zich uit de naad werken om de krappe normtijden te halen, worden vaak slecht ingewerkt, en dan leidt dat onherroepelijk tot chaos. Zo'n uitzending als bij TROS Radar is daar een logisch gevolg van.

Dus zo zie je maar dat concurrentie niet altijd goed is. Want het is helemaal niet aan de orde of Sandd nou beter is dan TNT of niet, het gaat er alleen nog maar om wie het goedkoopste is. Maar hoe goedkoper je wil werken, des te slechter wordt de kwaliteit. Dus dalen de prijzen bij TNT wel (althans, voor de grootverzenders) maar de kwaliteit ook.

Re: Interview Gertjan Morsink in De Volkskrant

13
Natuurlijk besef ik donders goed dat de kwaliteit van TNT niet meer zo is zoals vroeger. De ervaren bestellers worden weggebonjourd en vervangen door goedkope postbezorgers, uitzendkrachten en Polen. Die moeten zich uit de naad werken om de krappe normtijden te halen, worden vaak slecht ingewerkt, en dan leidt dat onherroepelijk tot chaos. Zo'n uitzending als bij TROS Radar is daar een logisch gevolg van.

Dus zo zie je maar dat concurrentie niet altijd goed is. Want het is helemaal niet aan de orde of Sandd nou beter is dan TNT of niet, het gaat er alleen nog maar om wie het goedkoopste is. Maar hoe goedkoper je wil werken, des te slechter wordt de kwaliteit. Dus dalen de prijzen bij TNT wel (althans, voor de grootverzenders) maar de kwaliteit ook.

Helemaal mee eens! :)

Re: Interview Gertjan Morsink in De Volkskrant

14
@newman
hoi newman.
je stelt misstanden aan de kaak en dat is gewoon nodig.
ik werk voor sandd maar ben niet blind voor de zaken die niet goed geregeld zijn.

maar je kan toch niet stellen
dat als er goedkoper wordt gewerkt de kwaliteit altijd slechter is.

het is waar je van uit gaat.
bij de concurrent is er vanaf het begin goedkoper gewerkt..
en ja natuurlijk lopen de uitgevers evenals de overheid naar dat postbedrijf dat een scherpe prijs biedt.

toch neemt bij Sandd als enige grote postbedrijf het volume nog steeds toe!
ik geloof dat ze niet meer aannemen aan orders dan ze denken uit te kunnen voeren.
bij elk bedrijf zijn er postbodes/bezorgers die hun werk niet serieus nemen.
maar sandd heeft een redelijk vast klantenbestand , die blijven toch geen 10 jaar als ze niet tevreden zijn
over de bezorging.

Tnt draait nog steeds genoeg winsten. het zou hen sieren als ze die voor een deel aan de postbodes spenderen,
om ze langer in dienst te houden en natuurlijker te laten afvloeien.
dan kunnen parttimers op een verantwoordelijke manier worden ingewerkt.

ja, ook van de concurrentie heeft Tnt last op de postmarkt.
maar ik geloof dat dat maar marginaal is.
ze hadden nooit VSP op moeten zetten.
dan was er nog ruim voldoende post voor alle postbodes van Tnt.
maar ja, die aandeelhouders he, die moeten zo nodig nog meer winst en nog meer winst... ;)

de overheid had nooit de nieuwe postbedrijven moeten toe laten op de markt.
maar dat is nu achteraf praten, dat wordt nooit meer teruggedraaid.

ik ben heel benieuwd naar wat er in januari gaat gebeuren. ;)

Re: Interview Gertjan Morsink in De Volkskrant

15
postbode21 schreef:@newman
hoi newman.
je stelt misstanden aan de kaak en dat is gewoon nodig.
ik werk voor sandd maar ben niet blind voor de zaken die niet goed geregeld zijn.

maar je kan toch niet stellen
dat als er goedkoper wordt gewerkt de kwaliteit altijd slechter is.

het is waar je van uit gaat.
bij de concurrent is er vanaf het begin goedkoper gewerkt..
en ja natuurlijk lopen de uitgevers evenals de overheid naar dat postbedrijf dat een scherpe prijs biedt.

toch neemt bij Sandd als enige grote postbedrijf het volume nog steeds toe!
ik geloof dat ze niet meer aannemen aan orders dan ze denken uit te kunnen voeren.
bij elk bedrijf zijn er postbodes/bezorgers die hun werk niet serieus nemen.
maar sandd heeft een redelijk vast klantenbestand , die blijven toch geen 10 jaar als ze niet tevreden zijn
over de bezorging.

Tnt draait nog steeds genoeg winsten. het zou hen sieren als ze die voor een deel aan de postbodes spenderen,
om ze langer in dienst te houden en natuurlijker te laten afvloeien.
dan kunnen parttimers op een verantwoordelijke manier worden ingewerkt.

ja, ook van de concurrentie heeft Tnt last op de postmarkt.
maar ik geloof dat dat maar minimaal is.
ze hadden nooit VSP op moeten zetten.
dan was er nog ruim voldoende post voor alle postbodes van Tnt.
maar ja, die aandeelhouders he, die moeten zo nodig nog meer winst en nog meer winst... ;)
Een bekende zegswijze luidt: goedkoop is duurkoop. Dat betekent natuurlijk niet dat alles wat goed is, veel moet kosten (en dat alle dure dingen goed zijn), maar het geeft wel aan dat je voor dumpprijzen nooit topkwaliteit kunt krijgen. Natuurlijk kun je geld besparen door efficient te werken, maar op een gegeven moment gaat dat ten koste van de kwaliteit. Vroeger kreeg je als besteller van PTT Post een gedegen opleiding, en werd er strenger geselecteerd wie ze aannamen. En je kreeg een goed salaris, en de tijd om je werk nauwkeurig uit te voeren. Tegenwoordig bestaat de opleiding uit 1 a 2 dagen meelopen, betaling tegen het minimumloon, en staan de werktijden zo krap dat je niet eens de tijd hebt om alles goed na te kijken. Met als gevolg dat mensen afhaken.

Het is waar dat er veel klanten van TNT zijn weggegaan naar de concurrent, maar dat is bij mijn weten altijd geweest omdat daar de prijzen lager waren, niet omdat de kwaliteit daar beter was. Uit het interview met Morsink begreep ik trouwens ook dat bij Sandd de groei inmiddels ook wel een beetje er uit is.

Re: Interview Gertjan Morsink in De Volkskrant

16
@newman

ja, de groei gaat minder snel , maar er is nog geen sprake van teruggang zoals bij dhl al 3 jaar.
mijn post die ik loop voor sandd is het afgelopen jaar nog wel toegenomen.
maar van mij hoeft het niet nog meer hoor.
we hebben goed gevulde tassen.

nou als nu de vergoedingen evenredig toenemen ben ik heel tevreden... ;)

met alle respect voor de postbodes van Tnt...
voor het wegbrengen van gewone post daar hebben de postbezorgers toch geen
opleiding voor nodig?
loop 1 x de ronde mee met een postbode en je weet het toch.
je hebt het waarschijnlijk over aangetekende post e.d.
ik begreep dat de postbezorgers bij tnt de wijken niet meer voor sorteren. ze krijgen gewoon kant en klare bundels mee.

bij sandd krijg je de plattegrond van de wijk mee, met alle straten en nummers.
beetje goede bezorger loopt de wijk een keerjte door voor je er met post gaat lopen.
tenminste dat doe ik wel.

ik maak aan de hand van de stratenlijst een indeling en rijdt de wijk een keer door om te zien,
of ik alle nummers kan vinden.
daar heb ik niemand voor nodig dat is gewoon zelfdiscipline.

waarmee ik ook wil zeggen;
niet zo goed betaald als bij Tnt.
toch betekent dat niet dat ik er dan maar de kantjes van af loop.
;)

Re: Interview Gertjan Morsink in De Volkskrant

17
postbode21 schreef:@newman

ja, de groei gaat minder snel , maar er is nog geen sprake van teruggang zoals bij dhl al 3 jaar.
mijn post die ik loop voor sandd is het afgelopen jaar nog wel toegenomen.
maar van mij hoeft het niet nog meer hoor.
we hebben goed gevulde tassen.

nou als nu de vergoedingen evenredig toenemen ben ik heel tevreden... ;)

met alle respect voor de postbodes van Tnt...
voor het wegbrengen van gewone post daar hebben de postbezorgers toch geen
opleiding voor nodig?
loop 1 x de ronde mee met een postbode en je weet het toch.
je hebt het waarschijnlijk over aangetekende post e.d.
ik begreep dat de postbezorgers bij tnt de wijken niet meer voor sorteren. ze krijgen gewoon kant en klare bundels mee.

bij sandd krijg je de plattegrond van de wijk mee, met alle straten en nummers.
beetje goede bezorger loopt de wijk een keerjte door voor je er met post gaat lopen.
tenminste dat doe ik wel.

ik maak aan de hand van de stratenlijst een indeling en rijdt de wijk een keer door om te zien,
of ik alle nummers kan vinden.
daar heb ik niemand voor nodig dat is gewoon zelfdiscipline.

waarmee ik ook wil zeggen;
niet zo goed betaald als bij Tnt.
toch betekent dat niet dat ik er dan maar de kantjes van af loop.
;)
@postbode21.

Natuurlijk heb je ook goede bezorgers die ondanks de matige betaling goed bezorgen. Maar ik heb het ook niet over individuele gevallen, maar over de geleverde kwaliteit als geheel. "If you pay peanuts, you get monkeys", zoals de Amerikanen zeggen, waarmee ik natuurlijk niet bedoel dat al die bezorgers apen zijn, maar wel dat men over het algemeen krijgt waarvoor men betaalt.

Zo'n gedegen opleiding als vroeger is niet meer nodig tegenwoordig (toen moest je een jaar naar de Postschool, waar je zelfs gymnastiekles kreeg), maar het werk behelst toch wel meer dan post in bussen duwen. Zo heb je oa te maken met huis-aan-huis in verschillende varianten (100%, particulier, en overheidsverspreiding). Daarnaast moet je attent zijn op portzendingen, verhuisservice (de zgn *21), etc. En je moet weten hoe het werkt met aan-en afvoer, depots, steunpuntadressen, onderbussen, etc.

En vergeet niet dat niet iedere wijk rechttoe rechtaan is. Wat te denken van buitengebieden met landerijen en woonboten, of industrieterreinen. Er zijn hier wijken zat waar je met alleen een plattegrond niet uitkomt, hoor! Staan er ergens in de berm ineens 30 buitenbussen op een kluitje, zonder huisnummer erop (alleen een achternaam), of meerdere nummers op 1 bus. Dan redt je het niet met 1x meelopen, dan moet je minstens een volle week mee. Opvallend ook dat de concurrenten zich (in mijn dorp althans) niet buiten de bebouwde kom wagen, dus krijgen we voor de buitengebieden post mee met een TNT plakkertje over het DHL logo (oa Veronicagidsen).

En daarnaast worden er ook nog mensen aangenomen (mondjesmaat) die zoals ik allround inzetbaar moeten zijn. Dus dan moet je alle wijken kennen, alle procedures, etc. En die mensen moeten tegenwoordig ook in 2 a 3 dagen worden opgeleid, want het mag niks kosten. Of ze besteden het werk uit, en dan is de opleiding ook minimaal. Zoals tegenwoordig met de Postkantoren die zijn vervangen door TNT Servicepunten in de supermarkt. Als je een rolletje postzegels wil dan lukt het nog wel, maar zodra het iets ingewikkelder wordt (een aangetekend pakket naar Duitsland sturen) staan ze je al verdwaasd aan te kijken.

Re: Interview Gertjan Morsink in De Volkskrant

18
postbode21 schreef: toch neemt bij Sandd als enige grote postbedrijf het volume nog steeds toe!
Ja dat is nu een feit. Er zat vandaag al een informatieformulier bij in de krat, dat de transactiepost wederom bij Sandd gaat toenemen, omdat na de SNS bank, nu ook de ING transactiepost via Sandd gaat lopen; maarre...omdat er verschillende andere klanten, zeker van willen zijn dat hun post ook op tijd bij de geadresseerde op de mat valt, zit er nu ook TNT post met een bijgevoegde sticker erop van Sandd, bij de post in de kratten. Ik ben er al een aantal tegengekomen...(stond ook iets over op het informatieformulier)
Dit wil toch wel wat zeggen, of niet soms...

Ook ik ben heel benieuwd hoe de roerige tijden op de postmarkt zich verder ontwikkelen...we vernemen het wel.. ;)
cron