Interview Gertjan Morsink in De Volkskrant

1
Heeft iemand het bovenstaande interview gelezen met dhr Morsink, directeur van Sandd? Hij heeft duidelijk geen al te hoge pet op van het IQ van zijn bezorgers. Dat deze mensen omgerekend soms onder het minimumloon verdienen ontkent hij, omdat de berekening van de vergoeding zo ingewikkeld is dat je dit niet zou kunnen uitrekenen. De opmerking van de reporter dat je toch gewoon het totaalbedrag kunt delen door het aantal uren dat je gewerkt hebt, wordt weggewuifd. Want, onze bezorgers gaan tussendoor de hele tijd naar huis (koffie drinken enzo). Nog afgezien van de vraag of dat waar is, kun je als je bijhoudt hoe lang je gepauzeerd hebt best die berekening maken.

Ook ontkend hij dat Sandd de bezorgers per poststuk betaalt. Dan moet hij toch eens op z'n eigen website kijken, want er is wel degelijk sprake van een vergoeding per poststuk. En ik weet niet of zo'n loonslip van Sandd een beetje lijkt op een van VSP, maar hoeveel je verdient hangt toch vooral af van het aantal poststukken, en het aantal te bezoeken adressen. Er zitten soms wat kleine toeslagen bij voor het gewicht, en evt. terugfietsen, maar volgens mij wordt je loon toch voor 95% bepaald door het aantal poststukken.

Als meneer Morsink dat zo'n ingewikkelde systematiek vind, dan is een salarisstrook van iemand in loondienst vast helemaal abracadabra voor hem.

Opvallend is ook dat hij met name Selectmail beschuldigd van werken onder de kostprijs, terwijl Sandd zelf zwaar verliesgevend is. Afgelopen boekjaar 200 miljoen verlies! Sterker nog: gedurende het ruim 10-jarig bestaan hebben ze nog maar 1x winst gemaakt, ik meen in 2006. Dus het lijkt er sterk op dat Sandd zelf ook zwaar onder de kostprijs werkt, om zodoende extra marktaandeel te krijgen.

Re: Interview Gertjan Morsink in De Volkskrant

2
@newman

morsink, het zou het beste zijn als hij zelf een willekeurige wijk gaat sorteren en lopen.
ik ben het helemaal met je eens.

maar 200 miljoen verlies , moet 20 miljoen zijn hoor. nog veel maar schijnbaar kunnen ze
het hebben. anders begrijp ik niet dat de nieuwe investeerders er afgelopen zomer 15 miljoen in
hebben gepompt.
die investeerders moeten toch reden hebben te denken dat ze het er weer dubbel en dwars uithalen
op de langere termijn? ;)

Re: Interview Gertjan Morsink in De Volkskrant

3
postbode21 schreef:@newman

morsink, het zou het beste zijn als hij zelf een willekeurige wijk gaat sorteren en lopen.
ik ben het helemaal met je eens.

maar 200 miljoen verlies , moet 20 miljoen zijn hoor. nog veel maar schijnbaar kunnen ze
het hebben. anders begrijp ik niet dat de nieuwe investeerders er afgelopen zomer 15 miljoen in
hebben gepompt.
die investeerders moeten toch reden hebben te denken dat ze het er weer dubbel en dwars uithalen
op de langere termijn? ;)
Sorry, typfoutje van mij. Tja, ik weet ook niet wat de strategie is van Sandd. Misschien hebben ze het verlies wel expres veroorzaakt bijv dmv versnelde afschrijving, of dubieuze debiteuren en weet ik wat voor trucs. Zo kunnen ze straks aantonen dat ze echt failliet zullen gaan zodra ze contracten moeten aanbieden.

Ik neem aan dat de investeerders op den duur wel winst verwachten. Waarschijnlijk zitten ze nu onder de kostprijs om elkaar kapot te maken, en als er straks weer wat concurrenten gesneuveld zijn gooien ze de prijs weer omhoog. Kwestie van de langste adem, maar ik betwijfel of Sandd dit gaat winnen. DHL/Deutsche Post is met afstand het meest kapitaalkrachtig, dus ik voorzie dat we straks weer een monopolist hebben in Nederland, alleen is het dan DHL.

Re: Interview Gertjan Morsink in De Volkskrant

7
@Newman:

Het begint nu op te vallen en ook te irriteren:
als jij hier op dit forum iets neerzet, is het (vrijwel) altijd negatief nieuws richting de Sandd organisatie. Alsof je de Sanddgroep als je grootste vijand ziet. Alsof wij jullie het werk afnemen....

Dan wil ik eens even iets kwijt nu:

Het valt mij als Sandd bezorger namelijk wekelijks op welke poststukken we er weer hebben bijgekregen om te bezorgen, dat wel degelijk tot voor kort door TNT werd bezorgd. Vreemd? Ik denk zo langzamerhand niet.
Denk hier maar eens aan waaraan dat nou zou liggen. Blijkbaar is Sandd een betrouwbare bezorgservice waarmee steeds meer klanten zaken gaan doen, tegen aantrekkelijke tarieven. Anders krijg je de post van die klanten , en overheid niet te verwerken.

Let wel: TNT als overheidsinstantie, die steeds minder overheidspost bezorgt, en Sandd steeds meer....tsja... :?:
Dat is al een duidelijk teken aan de wand, en na wat ik net nog bij Radar hoorde over de meest gevoelige post, de rouwpost, dat door TNT bij regelmaat te laat of slecht wordt bezorgd, dan kan ik mij vinden in de opmerking die een gedupeerde uitte, die ik niet zal noemen hier, maar ik dacht wel hetzelfde als die gedupeerde...
ik stond redelijk versteld bij wat ik hoorde hierover, dat er echt een aantal provincies zijn waar deze rouwpost slecht wordt bezorgd, dan wel te laat....nog droeviger nietwaar...?
Overal worden fouten gemaakt, ook bij de blauwe groep, en wellicht ook bij andere bezorggroepen, maar als TNT ergens voor staat, en zegt: "vandaag voor 17.00 uur, dan wel 18.00 uur gepost, de volgende dag bezorgd,", dan moeten zij dit toch nakomen. Zelfs dat laatste blijkt al lang niet altijd te kloppen...

Jullie kunnen wel steeds Sandd willen aanvallen, of elk nieuwtje hier melden hoe slecht de directeur van Sandd is, maar Sandd is niet voor niets al de één na grootste postbezorgservice.
Alsof de TNT directie deugt....

Kortom Newman: als jij lekker werkt bij TNT, doe ik mijn werk lekker bij Sandd, waarbij ik het prima naar mijn zin heb.
ik ga in mijn wijken heel normaal met mijn collega / dan wel misschien concurrentbezorgers om, en we maken altijd even een vriendelijk praatje.Llaatst stonden we zelfs met drie bezorgers bij elkaar bij een flat: oranje, geel en blauw. Nou gezellig toch:D, en we moesten er alledrie wel om lachen.

Re: Interview Gertjan Morsink in De Volkskrant

8
;) @anne

even tussendoor TNT is geen staatsbedrijf meer hoor. gewoon al lang geprivatiseerd.

als sanddbezorger zie en lees ik ook de aanvallen op sandd.
Terecht als men het heeft over dat we te lage vergoedingen krijgen.
terecht als men aangeeft dat we onverzekerd de post rondbezorgen, niet betaald worden als we ziek zijn .
geen vakantie doorbetaling of vakantiegeld ontvangen.
van de 1 op de andere dag zomaar ontslagen kunnen worden.....

maar we nemen dat voor lief omdat we de vrijheid hebben omdat het niet een kostwinnersbaantje is.
omdat we de keuze hebben zo lang vakantie te nemen in een jaar als we willen.
omdat we niet meer dan 2 dagen per week post willen rondbrengen.


maar, anne...
het feit dat we post rondbrengen is op dit moment niet meer omdat de
kwaliteit beter is dan bij tnt of dhl ...o.i.d.
Maar gewoon omdat De ene partij goedkoper is dan de ander.

en dan gaat er wel is wat fout met post bezorgen.
in geval van de rouwkaarten diep treurig, maar ik kijk er geen enkel tnt bezorger op aan.

je zal er maar massaal uitgeknikkerd worden en aan de achterdeur nieuwe krachten worden binnengelaten,
ik zag het van de week, een bus vol roemenen/bulgaren of polen.
ze konden geen nederlands spreken ,laat staan de straatnaam lezen.

ik heb te doen met de tnt-ers die in zo,n beroerde situatie zitten.
morgen biedt dhl of tnt weer een betere prijs en dan zijn we de post even makkelijk weer kwijt.
als je is wist wat de afgelopen 10 jaar dan naar de een en dan naar de ander is gegaan...

ik ben blij dat ik morgen weer gewoon post kan bezorgen.
dat ik er niet van afhankelijk ben het te doen maar het een geheel vrije keuze is.

het blijft een forum he dit met argumenten voor en tegen....
zolang we elkaar maar respecteren... loop ze morgen! ;)

Re: Interview Gertjan Morsink in De Volkskrant

9
ik val hier niet de TNT bezorger persoonlijk aan, maar het irriteert mij dat Newman erop uit is om elk negatief nieuwtje als TNT bezorger, over Sandd hier even neer te moeten zetten. Zo komt het onderhand wel over.
Als ik dat dan zie, dan heb ik al, daar gaan we weer..... :evil:

Ook veel plezier bij het bezorgen v.d. Sanddpost! :D
cron