Re: Mijn sollicitatie als postbezorger

21
Volgens mij kan je ook veel meer koele dingen krijgen/lenen bij PostNl.
Ik bedoel.. ik zie sommigen met hele leuke karretjes lopen bijvoorbeeld. Zou handig zijn voor iets als Ikeagidsen, om maar iets te noemen ;-)
Of de postbode in deze wijk, die heeft een leuke aanhanger op de scooter!
Neem aan dat ze dat niet allemaal moeten kopen.

Re: Mijn sollicitatie als postbezorger

22
Nijmegen schreef:
Marius schreef:
Snap het probleem sowieso trouwens niet. Waar zijn ze bang voor? Spionage?
Dit is nog een erfenis uit het verleden van PTT/TNT toen mocht dat al niet. Stage lopen is natuurlijk ook de grootste onzin, je hebt aantoonbare ervaring.

Ze zijn gewoon bang voor Sandd, tenslotte is Sandd nog het enigste bedrijf in Nederland die bijna 100 % post bezorgd, Post.nl bezorgd bijna meer huis aan huis reclame dan post !
Dit is dan per regio verschillend, want de postbezorger van Sandd die in mijn wijk loopt vertelt regelmatig dat hij weinig post heeft. En de h.a.h. bij ons valt heel erg mee hoor. Vandaag 3 volle tassen post en 1 tas h.a.h. en wel alleen de Gamma (280 stuks).

Re: Mijn sollicitatie als postbezorger

23
Tineke schreef:Hallo Marius,

Ik vind het even belangrijk om te reageren als postbezorger bij PostNL. Als je word aangenomen loopt er ongeveer 2 dagen iemand mee, dat is eigenlijk een standaard procedure. Iedereen krijgt dan een proeftijd/stage van 3 maanden. Daarin word ook gekeken hoe je je werk doet en hoe het jou bevalt. Als het jou en PostNL het bevalt, dan krijg je een jaarcontract. Ook kan er dan een starterspakket aan bedrijfskleding besteld worden. De eerste 3 maanden krijg je wel kleding te leen, zodat je herkenbaar bent op straat. Ik schrijf dit uit ervaring in Raalte en normaal zou dit in het hele land gelden, maar ik kan natuurlijk niet per plaats beoordelen hoe ze het doen.

Hopelijk heb je nu de nodige informatie die je zoekt.
Je haalt hier twee zaken door elkaar, want een proeftijd is iets fundamenteel anders dan een stage. Kenmerkend voor een stage is dat je geen arbeidsovereenkomst hebt en ook geen salaris ontvangt, hooguit een stagevergoeding. Het feit dat PostNL Marius eerst via deze constructie wil inzetten heeft volgens mij niets met angst voor Sandd te maken, of dat ze bang zijn dat hij gaat spioneren en gevoelige informatie doorsluist. Ik denk eerder dat die 3 maanden een idee is van het UWV. Veel bedrijven zijn huiverig om langdurig werklozen en andere mensen met een "afstand tot de arbeidsmarkt" aan te nemen, en op deze manier ligt het risico de eerste 3 maanden niet bij PostNL, maar bij het UWV.

Overigens de stelling dat PostNL vooral reclame bezorgt en geen "echte" post,, en dat Sandd wel "echte" post bezorgt klopt m.i. ook niet. PostNL bezorgt van beiden meer dan Sandd. Overigens bezorgt Sandd ook genoeg reclame, het feit dat er een adres op staat (aan de bewoners van....) betekent nml niet dat het dan opeens geen reclame meer is! Dat is gewoon een truc om het toch te kunnen bezorgen bij mensen met een NEE/NEE-sticker.

Re: Mijn sollicitatie als postbezorger

25
Post op naam van iemand is anders dan wanneer er aan de bewoners staat.
Mensen in het bezit van een klanten kaart hebben zelf om de post gevraagd en bij aan de bewoners niet.
De Ikea gids is hier een voorbeeld van. Op de stickerlijst zijn er adressen met namen, dat zijn de family club leden.
Aan de bewoners van wordt gebruikt om die nee-nee sticker op de brievenbus te negeren.
Buiten de abonneebladen en transactie post is de rest dus allemaal reclame.

Ik zie liever reclame in de bus dan rekeningen.
Nu werd de A.H folder eerst door Post.nl bezorgd en nu zit hij weer bij de reclame pakketten van NetwerkVSP.
Dat Post.nl bezorgers soms vinden dat zij de échte post'bezorgen is nu wel achterhaald.

Re: Mijn sollicitatie als postbezorger

26
Doro schreef:Post op naam van iemand is anders dan wanneer er aan de bewoners staat.
Mensen in het bezit van een klanten kaart hebben zelf om de post gevraagd en bij aan de bewoners niet.
De Ikea gids is hier een voorbeeld van. Op de stickerlijst zijn er adressen met namen, dat zijn de family club leden.
Aan de bewoners van wordt gebruikt om die nee-nee sticker op de brievenbus te negeren.
Buiten de abonneebladen en transactie post is de rest dus allemaal reclame.

Ik zie liever reclame in de bus dan rekeningen.
Nu werd de A.H folder eerst door Post.nl bezorgd en nu zit hij weer bij de reclame pakketten van NetwerkVSP.
Dat Post.nl bezorgers soms vinden dat zij de échte post'bezorgen is nu wel achterhaald.
Tja, wat is "echte" post, en wat zijn "echte" postbodes? Bij nadere beschouwing een lastige vraag. Is "echte" post, post waar de ontvanger op zit te wachten? Dan is de AH folder echte post, en een belastingaanslag niet. Of is het "echte" post als het geadresseerd is?

En wat is een echte postbode? De ouderwetse fulltimer bij de voormalige PTT begint een zeldzaamheid te worden. Mijns inziens is een echte postbode iemand met hart voor zijn werk, die kwaliteit levert, stratenkennis heeft, en die door weer en wind gaat. Voor welk bedrijf dat dan is, doet eigenlijk niet ter zake.

Desondanks zie ik PostNL nog steeds als het "echte" postbedrijf. Wij waren er het eerste, alleen wij leveren daadwerkelijk op ALLE adressen en postbussen in Nederland, (en dat 6x per week), en alleen wij bezorgen de post van particulieren in Nederland. :D

Re: Mijn sollicitatie als postbezorger

28
chefke schreef:Postbodes werden vroeger beëdigd en waren zeer betrouwbaar.
Ik haal mijn post nog op een post nl vestiging op en daar lopen er nog enkelen rond.
Ja, dat was nog in de ambtenarentijd. Hiermee wil ik niet zeggen dat de lateren ineens niet meer betrouwbaar waren, maar er loopt helaas steeds meer volk van bedenkelijk allooi rond met de post, zowel bij PostNL als bij de concurrenten. Er worden tegenwoordig al mensen aangenomen die geen Nederlands kunnen, niet kunnen fietsen, een strafblad hebben, of een verstandelijke beperking. Leve de vrije postmarkt! :roll:

Re: Mijn sollicitatie als postbezorger

29
Over particuliere post gesproken, kaartjes en brieven.
Wie bewaard nou een email?
Vroeger zat je naar de post uit te kijken of er weer een brief kwam van je vriend of vriendin.
Die bewaarde je en soms als je de zolder opruimt kom je ze nog wel eens tegen.
Echte nostalgie.

Ik heb eind jaren 70 een telegram verstuurd uit het buitenland omdat mijn ouders geen telefoon hadden.
Kwam de man hem netjes sávonds afleveren.

Het is zonde dat er zoveel verdwijnt, mensen worden door het management als objecten gezien.
Die bonus cultuur ontwricht de samenleving.
Het ligt niet alleen aan de vrije markt het ligt ook aan de top van die bedrijven. Die hebben geen hart voor het bedrijf.
Dan ben je zuinig op je personeel en neemt ze serieus.
Denk hierbij aan de topman van Blokker of aan de oprichter van AH Albert Hein.
Die topman van Post.nl krijgt miljoenen aan bonussen en de man die het echte werk doet wordt uitgeknepen of ontslagen.
En als afleiding krijgt de concurrent de schuld.
Er zijn toch ook meerdere supermarkten, telecombedrijven, winkelketens, reisbureau's.
Concurrentie houdt je scherp.
Als je al die bonussen optelt kan je van dat geld heel veel mensen uitbetalen.
Het is maar net waar je je geld aan uitgeeft.
Post.nl heeft 86% van de postmarkt in handen en maakt nog steeds winst.
Als hun zakken gevuld zijn gaan ze weer naar een ander bedrijf.
Deden ze het slecht krijgen ze ook nog een bedrag mee, zoals van die directeur van dat horror ziekenhuis.
Ik kan me er zo boos om maken. :evil:























ik

Re: Mijn sollicitatie als postbezorger

30
Doro schreef: Die topman van Post.nl krijgt miljoenen aan bonussen en de man die het echte werk doet wordt uitgeknepen of ontslagen.
En als afleiding krijgt de concurrent de schuld.
Er zijn toch ook meerdere supermarkten, telecombedrijven, winkelketens, reisbureau's.
Concurrentie houdt je scherp.
Als je al die bonussen optelt kan je van dat geld heel veel mensen uitbetalen.
Het is maar net waar je je geld aan uitgeeft.
Post.nl heeft 86% van de postmarkt in handen en maakt nog steeds winst.
De concurrent is wel degelijk medeschuldig. Concurrerende postbedrijven kun je niet vergelijken met concurrerende supermarkten. PostNL is namelijk de enige die zijn personeel een contract aanbiedt, en doorbetaalt bij ziekte, verlof of zwangerschap. Je zal bij Sandd plotseling langdurig ziek worden: kun je gelijk je biezen pakken. En dan nog de fameuze postwet, die alleen voor PostNL geldt en niet voor de rest. Sandd hoeft niet op alle adressen te bezorgen, en al helemaal niet 6x per week, ect. Bovendien moet je niet op iedere markt concurrentie willen. Wat zijn wij wijzer geworden van concurrentie in de thuiszorg, bij zorgverzekeringen, bij OV? Lagere prijzen? Nee! Betere service? Nee! Alleen maar uitgeknepen personeel en graaiende managers heeft het opgeleverd!

Er zijn 3 schuldigen. Allereerst die concurrent die z'n mensen uitknijpt en de CAO ontduikt. Als tweede de overheid die dit oogluikend toestaat, niet in de laatste plaats omdat zij dan ook zelf hun post goedkoper kunnen laten bezorgen (door onderbetaalde onverzekerde bezorgers met een slechte rechtspositie). En op de derde plaats de directie van TNT zelf die krokodilletranen huilt maar vergeet dat zij destijds heel erg hebben gelobbyd bij de regering om die postmarkt maar zsm open te gooien, en bovendien met hun dochteronderneming VSP precies hetzelfde doet als wat zij Sandd en consorten verwijt. Peter Bakker noemde dat vuur met vuur bestrijden, ik noem dat huichelarij.
cron