Re: Klemmende postklepjes

11
Carla41 schreef:"doe het bij de buren in de bus/gooi je drukwerkjes door het open raam naar binnen"
Nee hoor.

Ik heb een adres waar de bus altijd vol zit. Puilt eruit. Maar het klepraam boven de voordeur staat open. Ploep daar gaat ie. Wij moeten brieven BEZORGEN, niet 'in de bus duwen'. Als de deur openstaat plop ik het meestal om het hoekje op de mat of op een kastje. Hoeft de klant niet eens te bukken. En als er iemand in de deuropening staat dan rijk ik het aan. NERGENS staat bij ons in de voorschriften dat de post in een gleuf onder een raam moet.
In sommige buurten is de onderlinge verstandhouding zo goed dat je de post gewoon bij de buurman af kunt geven als je een keer de bus niet open krijgt. Maar dat gaat alleen als jij de buurt goed kent en de buurt jou omdat je er dagelijks komt EN de tijd neemt om wat in de mensen te investeren. Ze waarderen erg dat een MENS de post bezorgt. Niet een of andere haas die alleen maar van deur tot deur snelt.

Carla, lees de strekking uit een verhaal. Tekstverklaren doe je maar op je examen. En doe je voordeel met de ervaringen van de professionals.

Re: Klemmende postklepjes

12
Met twee keer in de week bezorgen
bouw ik even makkelijk een goed contact op met bewoners.

ik ben niet in het bezit van rollerscates en wandel rustig van deur tot deur.
postbodes ( professionals) zijn er toch niet meer?..

of bedoel je degene die sorteert en bezorgd?
tja dat doe ik bij sandd. dus als je een advies nodig hebt.. welkom!

Re: Klemmende postklepjes

13
jan272 schreef:Als de deur openstaat plop ik het meestal om het hoekje op de mat of op een kastje. Hoeft de klant niet eens te bukken.
En daar moet je ook mee oppassen, zo heb ik ooit door schade en schande ondervonden.

Bij het bezorgen in een invalwijk gooide ik de post door een openstaande voordeur op de mat in de gang en liep verder. Toen ik even later terugliep naar de fiets hoorde ik de bewoner van binnenuit roepen door de openstaande deur. Wat bleek? De man was lichamelijk zwaar gehandicapt en bewoog zich voort in een elektrische rolstoel. Hij kon zich vanuit z'n stoel niet ver genoeg bukken om post van de grond op te rapen. Aan de binnenkant van z'n brievenbus hing een speciaal rekje op de juiste hoogte waar hij de post wel vanaf kon pakken (van buitenaf was dat niet te zien). Ik heb met met een rode kop de post voor de man opgeraapt, en mezelf voorgenomen de post in onbekende huizen voortaan niet meer zomaar op de grond te gooien.

Re: Klemmende postklepjes

14
En buiten dat, iemand kan lelijk over post uitglijden en als er een deur openstaat en je gooit post op de mat, dan kan de post in bepaalde straten van je deurmat gejat worden, als het in het zicht ligt. Ik moet bekennen dat ik, als een deur openstaat, ook wel eens post op de deurmat gelegd heb, omdat de deur zover openstond dat de post niet door de gleuf kon, maar ik riep altijd wel dat er post lag, waarop ik antwoord van de bewoner uit de woonkamer of waar dan ook vandaan kreeg. Zomaar door een raampje gooien vind ik trouwens vrij onbeleefd. Zoiets doe je niet als bezorger.

Re: Klemmende postklepjes

18
Har! Je bent een meisje naar mijn hard!

Er bestaan openstaande deuren en openstaande deuren.
Er bestaan openstaande raampjes en openstaande raampjes.
Er bestaan bekwame bezorgers en onbekwame bezorgers. Bij beide organisaties.

Per keer beslis je hoe je aflevert. Liefst in de gleuf natuurlijk, dat geeft de meeste voldoening en soms een klef warm gevoel. Vooral als er een natte hondenbek achter de gleuf zit. Maar als, zoals de concullega ter berde bracht, ALS DAT KATDING NIET OPEN GAAT, ja dan, JA DAN, ja dan, JA DAN, dan ga je over op plan B. En als je geen plan B hebt dan vraag je het hier. Maar postbezorgen is improviseren. Vooral op de daldagen. Maar je leert ervan.
Heb ik trouwens al eens verteld van die vrouw die per ongeluk een draaiende shredder onder de uitwerpopening van de brievenbus gezet had? Nou, WEKEN geen post gehad. Pas toen ik een keer de boodschap op de mat deed! En BLIJ dat ze was. Ik heb toen meteen de stekker eruit getrokken. Toen kon ze ook ineens horen dat de baby huilde.

Het kan verkeren, zei een landgenoot al eens eerder.

Ik heb een bericht icoon toegevoegd. Eens zien hoe dat uitwerkt. Hij komt terug links van de 'Re' in de titel. Wat grappig.
cron