Re: Gewicht verdelen op de fiets

2
Om en om lijkt me niet zo handig; ik zou 'vergeten' uit welke tas ik de eerstvolgende bundel zou moeten pakken, waardoor ik langer bezig ben i.v.m. zoeken. Maar het ligt er maar net aan wat je zelf het handigst vind uiteraard, ik zeg niet dat mijn manier de beste is of dat jouw (?) manier niet goed is.

Als ik de fiets pak, dan vul ik eerst de linker fietstas en dan de rechter. Hierdoor kan ik in één volgorde de bundel pakken die ik op dat moment nodig heb. Mijn fiets blijft zo goed als altijd overeind (is één keer omgevallen doordat er op dat moment erg veel wind stond). Vaak kan ik de fiets - mocht het nodig zijn - tegen een pand zetten - mocht mijn fiets toch de neiging krijgen om om te vallen.

Re: Gewicht verdelen op de fiets

4
Bedoelde met 'vergeten' niet dat ik de volgorde van mijn wijk niet weet, maar meer dat ik niet onthoud of ik de eerstvolgende bundel nou uit de linkertas of uit de rechtertas moet pakken. Daarom vind ik 't makkelijker om de bundels niet om en om in de fietstas te doen. Sorry, was niet zo duidelijk geloof ik.

Gelukkig heb ik een wijk dicht bij huis, waardoor ik het al (enigszins) kende voordat ik begon met bezorgen. Scheelt al toch een hoop. Alleen de nummering van bepaalde stukjes heb ik nog niet helemaal in m'n hoofd zitten, maar dat komt vast goed. Ik heb de looproute so wie so op papier staan. Dit gebruik ik als ik bij het sorteren er een keer even niet uit kom.

Re: Gewicht verdelen op de fiets

5
Ik doe de bundels gewoon in loopvolgorde in de tassen. Als éen kant bijna leeg is huis ik een paar bundels over. Mijn Postbike staat altijd op te standaard en valt zelden om. Mijn reservefiets heeft sterk de neiging naar links om te vallen, dus die laat ik zo lang mogelijk rechts beladen. Dattie om gaat vallen voel ik eigenlijk tijdens het fietsen of neerzetten al ;-)

Re: Gewicht verdelen op de fiets

7
Ik belaad op zo'n manier dat de tas die de hele tijd tegen de huizen staat het langst vol blijft.
De meeste straten loop ik rechtsom dus de rechtertas blijft dan het langst vol.
Stom genoeg was mijn reservefiets altijd stabieler dan mijn bezorgfiets, alleen is die
reservefiets nu bij een ander in gebruik.

Re: Gewicht verdelen op de fiets

8
Toch heeft de topicstarter een zeer goed punt. Het om en om hoef je ook niet op een goudschaaltje af te wegen, je bent al een heel eind op streek als je het zo doet:
het laatste kwart van je route stop je in je rechtertas,
dan een helft in je linkertas,
en dan het eerste kwart weer in je rechtertas.

in plaats van een keer te switchen (van rechts naar links) hoeft dat nu slechts twee keer. Vergeten met welke tas je nu weer bezig was valt dan reuze mee. Maar de gewichtsverdeling is al aanzienlijk.

Re: Gewicht verdelen op de fiets

9
Anyone schreef:Toch heeft de topicstarter een zeer goed punt. Het om en om hoef je ook niet op een goudschaaltje af te wegen, je bent al een heel eind op streek als je het zo doet:
het laatste kwart van je route stop je in je rechtertas,
dan een helft in je linkertas,
en dan het eerste kwart weer in je rechtertas.

in plaats van een keer te switchen (van rechts naar links) hoeft dat nu slechts twee keer. Vergeten met welke tas je nu weer bezig was valt dan reuze mee. Maar de gewichtsverdeling is al aanzienlijk.
Om en om wordt aangeraden in het handboek van Sandd, maar al in mijn eerste week liep ik hier tegenaan:
- de eerste straat had bijna geen post
- de bundel voor de volgende straat was loeizwaar
- de bundel voor de daaropvolgende straat zat vol met pakjes
cron